انتقال آب یک سد بزرگ دیگر در روژهلات و تاراج منابع طبیعی کردها

در آخرین اقدام وزارت نیرو، تصمیم به انتقال آب سد آزاد به استان همدان گرفته شده است

در آخرین اقدام وزارت نیرو، تصمیم به انتقال آب سد آزاد به استان همدان گرفته شده است

 

بر این اساس به زودی عملیات اجرایی برای انتقال آب این سد آغاز می‌شود و رژیم به صورت قبیحانه اقدام به غارت داشته‌های خلق روژهلات می‌کند.

 

روژهلات از لحاظ منابع آبی بسیار غنی بوده و با برخورداری از زمینهای حاصلخیز بستر بسیار مناسبی برای کشاورزی است. اما رژیم ایران با سیاست گسترش فقر و بیکاری هرگز اقدامی در جهت شکوفایی کشاورزی در روژهلات ننموده است.

 

رژیم در سالهای اخیر با احداث پی‌درپی سد بر روی آبهای جاری کردستان، اقدام به انتقال آب این سدها به سایر استانها نموده است.

 

وزارت نیرو در تازه‌ترین گام تلویحا اعلام نموده‌ که آب سد آزاد در نزدیکی روستای نگل در بخش کوماسی از توابع مریوان به استان همدان منتقل خواهد شد و این درحالیست که اگر آب این سد به نفع کشارزان مریوان، سنه، دیولان، قروه یا سایر شهرهای اطراف منتقل می‌شد در کشاورزی منطقه تاثیر بسیار مثبتی داشته و در کاهش فقر و بیکاری بسیار موثر می‌بود. جالب اینکه مسئولان رژیم در زمان احداث سد اعلام کرده بودند که سد آزاد را برای کشاورزان منطقه مجاور سد می‌سازند.

 

آنچه واضح و آشکار است سیاست خصمانه‌ی نظام جمهوری اسلامی در برخورد با خلق کُرد است و به نظر می‌رسد در آینده نیز هیچ تغییری در سیاستهای خود نخواهد داد.

 

انتقال آبهای کردستان در مقیاس گسترده باعث نگرانی کارشناسان شده است و به نظر می‌رسد رژیم حاکم در پی جنگی تازه با خلق کُرد است که همانا جنگ اصلی خاورمیانه یعنی جنگ آب است.

 

سیاستهای رژیم جمهوری اسلامی ایران در بیابانی نمودن زاگرس در سالهای اخیر تسریع شده و منابع زیرزمینی- طبیعی آن به غارت می‌رود و ساکنان زاگرس [استانهای اورمیه، سنه، کرماشان، لرستان، چهارمحال، ایلام و خوزستان] در فقر مطلق بسر می‌برند. میزان بیکاری ساکنان روژهلات کردستان دو برابر مناطق ایران است و این در حالی است که بیش از ۶٠ درصد کل منابع زیرزمینی و طبیعی در روژهلات کردستان از سوی رژیم جمهوری اسلامی به تاراج می‌رود.