بیانیه‌ی حکومت مرکل در مورد اوجالان

​​​​​​​حکومت فدرال آلمان خواستار پایان حصر رهبر عبدالله اوجالان شد. میشل روت مشاور وزیر امور خارجه‌ی آلمان گفت"باید اوجالان بدون مشکل و به صورت مرتب خانواده و وکلایش را ببیند".

حصر عبدالله اوجالان از چند روز پیش به موضوع مورد بحث پارلمان فدرال آلمان تبدیل شده است. حزب چپ آلمان برای آنکه حکومت فدرال آلمان در مورد حصر اوجالان موضع گیری کند، درخواستی را تقدیم کرده بود.

 

پرسش میشل بروت پارلمانتار حزب چپ :"آیا حکومت فدرال آلمان هیچ خبری در مورد وضعیت سلامت عبدالله اوجالان که در تبعیدگاه امرالی زندانیست، در دست دارد؟ آیا حکومت آلمان کمیته‌ی منع و پیشگیری از شکنجه‌ی اروپا را برای دیدار با لیلا گوون که اعتصاب غذا کرده است، گسیل می‌دارد؟"

 

انتظار می‌رفت که در نشست پارلمان فدرال، مسئولین حکومت فدرال به صورت شفاهی به این پرسشها را بدهند، اما میشل روت از طرف حکومت بیانیه‌ای کتبی قرائت کرد، در این بیانیه آمده است:"با نام حکومت فدرال آلمان می‌گویم، دولت ترکیه همانند یک عضو اروپایی، در مورد زندانیان نیز باید بر اساس توافقات حقوق بشری اروپا رفتار کند".

 

همچنین آمده است:"حکومتهای اتحادیه‌ی اروپا در نشستهایشان با دولت ترکیه به آنها اعلام شده است، "حقوق زندانیان را رعایت کنند"، روت همچنین یادآور شد که اخیرا باربل کوفلر، مسئول حقوق بشر حکومت این موضوع را مطرح کرده است."

 

میشل روت اعلام کرد، موضع حکومت فدرال آلمان بر ضد فشارهای دستگاه دادگستری ترکیه است و از حکومت آنکارا خواست " حکومت آنکارا باید از جنگ با دمکراسی دست بکشد، حکومت فدرال آلمان موضع خود را هم برای دولت ترکیه و هم برای سازمان همکاری و امنیت اروپا و اتحادیه ی اروپا آشکار کرده است".

 

میشل روت همچنین گفت:حکومت فدرال در حد ممکن پرونده‌های دادگاههای ترکیه را زیر نظر خواهد گرفت و برای بدست آوردن اطلاعات کافی با نمایندگان ه.د.پ در تماس است.

 

روت در مورد وضعیت عبدالله اوجالان گفت:" در مورد وضعیت سلامت موسس پ.ک.ک عبدالله اوجالان، اطلاعی در دست حکومت فدرال نیست. ما هم مانند شما اخبار را از رسانه‌ها می‌شنویم. بر اساس اخبار منتشر شده از رسانه‌ها آقای اوجالان در تاریخ ۱۲ دسامبر با برادرش محمد اوجالان دیدار کرده و گفته می‌شود در سلامت به سر می‌برد".

 

وی همچنین گفت:"کمیته‌ی منع و پیشگیری از شکنجه‌ی اروپا در گزارش سال گذشته‌ی خود، از وضعیت ارتباط زندانیان امرالی با بیرون از زندان انتقاد کرد، ما از حکومت ترکیه می‌خواهیم:اوجالان باید بتواند با خانواده و وکلایش دیدار کند".

 

در نشست ۱۶ ژانویه/۲۶ دی پارلمان فدرال آلمان، پارلمانتار حزب چپ، هیک هانسل در مورد تهدیدات دولت ترکیه بر ضد شمال و شرق سوریه، پرسشی مطرح کرده بود. میشل روت هم در پاسخ گفت:"تلاش می‌کنیم مانع حمله‌ی ترکیه به شمال سوریه شویم".