حضور مردم در تظاهرات اعتراضی آمَد علی‌رغم یورش چماقداران و منع رفت و آمد

کودتای سیاسی تازه رژیم اردوغان علیه کردها از روز دوشنبه مردم را به خیابان‌ها کشیده است. وزیر کشور به درخواست دیکتاتور ترکیه روئسای مشترک سه شهرداری کلانشهرهای آمد، وان و مردین را از کار برکنار کرد.

  اعتراضات مردمی در شهر آمَد در دومین روز خود همچنان ادامه دارند. یورش چماقداران و ممنوعیت رفت و آمد عملا نتوانسته مانع از شرکت مردم در تظاهرات اعتراضی شود. چماقداران اردوغان امروز یکبار دیگر به معترضین حمله‌ور شدند. خلق اما با پافشاری بر مواضع خویش خواستار گسترش اعتراضهاست.

  دولت نژادپرست ترک همزمان با برکناری شهرداران سه کلانشهر آمد، وان و مردین از سمت‌های خود و اشغال ساختمان شهرداری همزمان دست‌کم ۵٠٠ شهروند عضو حزب دمکراتیک خلق‌ها را بازداشت کرد.

  شهر آمد از صبح روز گذشته در محاصره کامل چماقداران و نیروهای سرکوبگر رژیم غاصب ترکیه قرار گرفته است. مراکز ایست بازرسی وابسته به رژیم ترک از ورود و خروج شهروندان به آمد جلوگیری می‌کنند. می‌توان وضعیت کنونی شهر آمد را حکومت نظامی اعلام نشده خواند.

  صبح امروز صدها تن از اعضای ه.د.پ و ساکنان آمد گردهم آمدند و به سوی خیابان لیسه راهپیمایی کردند. در راهپیمایی امروز هر کدام از سزای تملی رییس مشترک ه.د.پ، بردان ازتورک رییس مشترک کنگره جامعه دمکراتیک، گلستان کلیچ کوچیگیت و سدات شن‌اغلو سخنگویان مشترک کنگره جوامع دمکراتیک، محمد آرسلان رییس مشترک حزب مناطق دمکراتیک شرکت کردند. چماقداران پلیس ترک در این محله به معترضین حمله‌ور شدند.

  چماقداران رژیم در حمله به مسئولان ه.د.پ و سیاستمداران کردستانی آیشه آجار باشاران را هدف قرار داده و زخمی کردند. باشاران به بیمارستان منتقل شد.

  صالحه ایدنیز پارلمانتار ه.د.پ اعلام کرد که به هشدارهای دولت در رابطه با ممنوعیت آمد و شد وقعی نخواهند گذاشت و آنان از خواسته‌های دمکراتیک خویش عدول نخواهند کرد.

  پس از قرائت بیانیه‌ای از سوی سزای تملی یکبار دیگر شرکت کنندگان مورد حمله چماقداران قرار گرفتند. تعدادی از معترضان در حمله تبهکاران دولت زخمی شدند. نیروهای دولتی با خودرو‌های آب‌باش و گاز اشک آور به مردم حمله کردند. آخرین گزارش‌ها از آمد حاکی از تداوم راهپیمایی‌های اعتراضی در مناطق مختلف این شهر است.