دکتر گلشن: سلامتی افرادی که دست به اعتصای غذا زده‌اند رو به وخامت است

در بیست و چهارمین روز از اعتصاب غذای استراسبورگ، دکتر گلشن اعلام داشت که سلامتی اعتصاب کنندگان با خطر روبرو بوده و  به منظور حل این وضعیت خواستار مداخله‌ی سی‌پی‌تی و مجلس اتحادیه‌ی اروپا شد

اعتصاب غذای لیلا گووَن در زندان آمد برای رفع انزوا و حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان وارد ۶۳ روز خود شده است. در همین راستا و براساس خواست کمیته‌ی ابتکار عمل برای آزادی عبدالله اوجالان از ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۸ در استراسبورگ از سوی ۱۵ نفر اعتصاب غذای نا محدودی شروع شد و این فعالیت اکنون وارد ۲۴ روز خود شده است.

 

در این میان روز به روز نشانه‌های مشکلات جسمی سلامتی اعتصاب کنندگان افزایش می‌یابد. گرفتگی معده، سردرد، افت فشار خون، ضعف عمومی و مشکل بی‌خوابی از جمله‌ی این مشکلات هستند. اعتصاب کنندگان بدون وقفه تحت کنترل‌های پزشکی بوده اما سر باز زدن اعتصاب کنندگان از پذیرش کمک‌های پزشکی خطرها را افزایش می‌دهد. از نخستین روز این اعتصاب تا کنون تیم‌های پزشکی هلال احمر کردستان ۴ بار اعتصاب کنندگان را کنترل و مشکلات جدی مربوط به اعتصاب کنندگان را تشخیص داده‌اند.

دکتر فخرالدین گلشن از تیم پزشکی اعلام نمود که علایمی که باید در چهلمین روز اعتصاب خود را نشان دهند اکنون مشهود بوده و خطرات این امر را گوشزد نمود. فخرالدین گلشن از تمامی سازمان‌های اروپایی و خصوصا کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا و مجلس اتحادیه‌ی اروپا خواستار رسیدگی به این موضوع  شد.

 

دکتر فخرالدین گلشن اعلام داشت که از ۱۷ دسامبر طبق درخواست کمیته‌ی آماده‌سازی اعتصاب غذا در محل اعتصاب غذا حاضر شده‌اند. در ابتدا ما تمامی رفقا را از لحاظ وضعیت سلامتی کنترل کردیم. در وهله‌ی اول کسانی که برای انجام این اعتصاب غذا در شرایط مناسب بدنی نبودند را مجبور کردیم که از این عمل منصرف شوند. در این رابطه ما براساس تصمیمات اتحادیه‌ی پزشکان بین‌المللی و مقررات قراردادهای توکیو و مالتا فعالیت می‌کنیم. در اینجا حقوق تمامی فعالان از سوی ما حفاظت می‌گردد. علیه درخواست‌های افراد ما از زور استفاده نمی‌کنیم. به خواست آن‌ها نیز توجه می‌کنیم. اما مشکلاتی را که در جریان اعتصاب غذا با آن مواجه می‌شوند گوشزد می‌نماییم. این افراد با تمامی این موارد اعلام داشتند که اعتصاب غذا را تداوم خواهند بخشید. تمامی این موارد را طی گزارشی درج کرده و نتیج آن را به اعتصاب کنندگان اعلام داشتیم.

 

اعتصاب‌کنندگانی که ۹ کیلو وزن از دست داده‌اند ما نگران می‌کنند

دکتر گلشن که وضعیت سلامتی اعتصاب کنندگان را کنترل می‌کند خاطرنشان ساخت که از صبح به بررسی و کنترل وضعیت بدنی اعتصاب کنندگان مشغول و تمامی آنان را تحت معاینات پزشکی قرار می‌دهد. در نتیجه‌ی این معاینات معلوم گردید که اعتصاب کنندگان بین ۴ تا ۹ کیلو از وزن خود را از دست داده‌اند. چنین وزنی برای ۲۳ روز زیاد است. در نتیجه‌ی معاینات مکرر مشخص گردید که با ۱۰ مشکل بویایی و شنوایی مواجه هستیم. افتادگی نبض، غیرعادی بودن قند خون از دیگر مشکلات اعتصاب کنندگان بوده است. در میان برخی از اعتصاب کنندگان قند خون تا ۱۰۰ بالا رفته است. میان نخستین معاینه و معاینه‌ی امروز تغییرات زیادی رخ داده است. این تغییرات میزان هوشیاری روزهای نخستین و وقایعی را که می‌توانند طی روزهای آینده به وقوع بپیوندند نشان می‌دهد. اگر طی ۲۳ روز چنین مشکلات یا نشانه‌هایی خود را به نمایش بگذارند، طی روزهای آینده از افزایش بیشتری برخوردار خواهند بود. کم خوابی یکی از این مشکلات است. این مشکل می‌بایست در روزهای ۳۵ و ۴۰ خود را نشان دهد. این علائم ما را نگران می‌کند. سر باز زدن اعتصاب گنندگان از درمان ما را دچار مشکلاتی نموده است. ما امیدواریم بدون انکه کسی جان خود را از دست بدهد به زودی خواست‌های اعتصاب کنندگان  برآورده شوند. من از این تریبون از فعالان عرصه‌ی پزشکی درخواست می‌کنم به اینجا آمده و به ملاقات با اعتصاب کنندگان بپردازند. در صورتیکه اعتصاب کنندگان موافقت نمایند به معاینه‌ی آنان دست زنند. ما همگان را به اینجا دعوت می‌کنیم.

 

تا قبل از آنکه کسی جان خود را از دست بدهد لازم است نهادهای اروپایی بلافاصله واکنش نشان دهند

دکتر فخرالدین گلشن از تمامی نهادها و سیاستمداران اروپایی درخواست کرد در راستای برآوردن خواست‌های اعتصاب‌کنندگان باید فشارهای خود را علیه دولت ترک افزایش دهند. دکتر فخرالدین گلشن از نهادها، موسسات و دولت‌های اروپایی خواست که حساسیت لازم را نسبت به این مساله ابراز دارند. مساله‌ حفظ جان انسان است. در صورت حساسیت سیاستمداران، نهادها و موسسات لازم است بلافاصله اقداماتی را در این راستا انجام دهند. جان ۱۴ شخص در میان است.

 

دکتر گلشن با یادآوری اعتصاب غذای دوره‌ی پیشین اظهار داشت: خواست‌های اعتصاب کنندگان در دوره‌ی پیشین ۳۵ تا ۵۰ روز مورد پذیرش قرار می‌گرفت. از این طریق مانع از مرگ اعتصاب کنندگان می‌شد. ما منتظر همان پاسخ هستیم. طی ۲۳ روز افرادی با ۹ کیلو کمبود وزن در میان اعتصاب کنندگان مشاهده می‌شوند. تا پیش از این ما با چنین موردی روبرو نشده بودیم. از دست دادن وزن اعتصاب کنندگان ما را با نگرانی روبرو می‌سازد.

 

ملاقات کنندگان باید دقت داشته باشند

دکتر گلشن در رابطه با ملاقات کردهای ساکن اروپا از اعتصاب کنندگان گفت: روزانه صدها نفر به ملاقات اعتصاب کنندگان ‌می‌پردازند. امری طبیعی است. ما می‌خواهیم اقدامات و مسائلی را مد نظر داشته باشند؛ چنین امری در راستای ایجاد روحیه بسیار مهم است. در میان ملاقات کنندگان افرادی وجود دارند که سرماخوردگی دارند، این ما را با نگرانی مواجه می‌نماید. ملاقات کنندگان باید سرماخوردگی نداشته باشند. ملاقات کنندگان باید نسبت به این مساله توجه داشته باشند.