روح "چه گوارا" در حزب کارگران کردستان جاری است

دوران کالکان و بوزان تکین از اعضای کمیته رهبری حزب کارگران کردستان و قاسم انگین عض وکمیته مرکزی، طی سخنانی در سالگرد جانباختن ارنستو چه گوارا فرمانده انقلابی امریکای لاتین، از تأثیر مبازرات او بر پ.ک.ک سخن گفتند.

دوران کالکان و بوزان تکین از اعضای کمیته رهبری حزب کارگران کردستان و قاسم انگین عض وکمیته مرکزی، طی سخنانی در سالگرد جانباختن ارنستو چه گوارا فرمانده انقلابی امریکای لاتین، از تأثیر مبازرات او بر پ.ک.ک سخن گفتند.

 

نهم اکتبر پنجاهمین سالگرد جانباختن ارنستو چه‌گوارا، پزشک، چریک، سیاست‌مدار و نظریه‌پرداز مارکسیست زاده آرژانتین بود که به عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی انقلاب کوبا شناخته می‌شود و محبوبیتی فراگیر در جهان دارد.

 

دوران کالکان عضو کمیته رهبری پ.ک.ک می‌گوید انقلابی‌گری چه گوارا و انقلاب کوبا و ویتنام الگویی برای جنبش چریکی پ.ک.ک بوده و اوجالان از آن تأثیر پذیرفته است.

 

کالکان می‌گوید رهبر آپو پس از شکل‌دهی به جنبش گریلایی همواره از چه گوارا به عنوان نمونەی یک چریک و فرمانده انقلابی یاد کرده است.

 

همچنین بوزان تکین در پنجاهمین سالگرد قتل چه گوارا توسط نیروهای امپریالیستی در بولیوی، دیکتاتورهای سهیم در این جنایت را محکوم کرد و گفت راه چه گوارا که برای حقوق ملل مبارزه می‌کرد را برای همیشه زنده نگه می‌دارند.

 

وی گفت: "روحیه بین‌المللی چه گوارا در زندگی روزمره ما جاری است. پ.ک.ک از همان آغاز یک جنبش بین‌المللی بوده و مبارزان زیادی از سراسر جهان در صفوف آن، جان خود را فدای آرمان‌های آزادیخواهانه کردەاند.

رفیق گلناز اگه که چند روز پیش در نبرد با ارتش اشغالگر ترکیه جانباخت نمونه اخیر آن است."

 

بوزان تکین از چه گوارا به عنوان یک رفیق و همسنگر یاد کرد و گفت: "هرچند او در آرژانتین به دنیا آمد اما به کردستان نیز تعلق دارد. روح مقاومت او در برابر فاشیسم ترکیه را نیز می‌توان دید. روح او همچنین در میان جوانان کرد و عرب در روژاوا وجود دارد که با داعش می‌جنگند."

 

قاسم انگین عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک نیز با اشاره به همزمانی سالگرد شهادت چه گوارا با آغاز یک توطئه جهانی علیه اوجالان در نهم اکتبر سال ١٩٩٨ گفت: "در روزی که چگوارا، امید خلق‌های جهان کشته شد، شاهد حمله ناجوانمردانه دیگری علیه اوجالان بودیم. توطئه نهم اکتبر هرچند شخص اوجالان را هدف قرار داد اما در واقع توطئه علیه ملل فرودست جهان بود."

 

وی گفت نیروهای امپریالیست، چه گوارا و اوجالان را خطری برای خود می‌دانستند و برای همین سعی در نابودی آنها کردند.

 

قاسم انگین ادامه داد در نهم اکتبر ١٩۶٧ چه گوارا به قتل رسید، نهم اکتبر دهه هفتاد میلادی حکم اعدام دنیز گزمیش انقلابی ترک صادر شد و نهایتا نهم اکتبر ١٩٩٨ رهبر آپو را هدف حمله قرار دادند.