"سازمان ملل جمهوری اسلامی را در مورد زندانیان اعدامی کُرد ملزم به پاسخگویی کند"

​​​​​​​عدالت برای ایران از سازمان ملل درخواست کرده است که رژیم ایران را برای مشخص‌شدن سرنوشت چهار زندانی اعدام‌شده کُرد مجاب به پاسخگویی کند

همزمان با روز جهانی مبارزه با اعدام،‌ سازمان عدالت برای ایران با ثبت شکایتی نزد گروه کاری ناپدیدشدگان قهری سازمان ملل، خواهان مشخص‌شدن سرنوشت چهار زندانی سیاسی کُرد شد که در ١٩ اردیبهشت ١٣٨٩ توسط جمهوری اسلامی در زندان اوین اعدام شدند

 

در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، رژیم ایران به خانواده‌های فرزاد کمانگر، شیرین علم‌هولی، فرهاد وکیلی و علی حیدریان خبر دادند که فرزندان‌شان را در زندان اوین اعدام کرده‌اند. رژیم هیچگاه پیکر آنان را به خانواده‌هایشان تحویل نداد وبا گذشت بیش از ۸ سال هنوز محل دفن آن‌ها مشخص نیست.

به گفته وبسایت "عدالت برای ایران" این سازمان طی چهار شکایت‌نامه جداگانه، از گروه کاری ناپدیدشدگان قهری خواسته است تا جمهوری اسلامی ایران را درباره روند غیرقانونی منجر به صدور حکم اعدام و تعیین سرنوشت این زندانیان پاسخگو کند. در درخواستی که عدالت برای ایران به سازمان ملل فرستاده، شرح کاملی از دستگیری، شکنجه، اتهامات، محاکمه، اعدام و عدم تحویل پیکر این زندانیان، با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های مکرر خانواده‌های‌شان، آمده ‌است.

 

گروه کاری ناپدیدشدگان قهری سازمان ملل، کسی را که از سوی ماموران دولتی بازداشت و به طور فراقضایی اعدام شده است و پس از اعدام، مقامات رسمی درباره سرنوشت یا محل دفن او پنهانکاری می‌کنند و از به‌رسمیت‌شناختن این‌که این عمل را انجام داده‌اند، خودداری می‌ورزند مصداق سربه‌نیست‌شدگی (ناپدیدشدن قهری) می‌داند.

 

خانواده‌های اعدامیان یک سال پس از اعدام چهار فعال سیاسی کُرد- در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ - سنگ قبرهایی را به نماد پیکرهایی که از آن‌ها دریغ شده، حافظه‌هایی که پاک شده و تاریخی که انکار شده، به نمایش گذاشتند.

عدالت برای ایران در ادامه می‌افزاید:"این سنگ قبر‌ها هنوز، قطع شده از پیکرهایی که به آن مربوط‌اند، سرگردانند و با سرگردانی خود مسوولیت ما و مسوولیت همگانی را به حفظ حافظه جمعی و بازگویی تاریخِ محذوف شده حذف شدگان، یادآوری می‌کنند."