قتل‌عام سفید زاگرس‌؛ تحمیل بیکاری، فقر و کوچ اجباری بر ساکنان از سوی جمهوری اسلامی

مرکز آمار ایران که یک سازمان وابسته به دولت است آمار تازه‌ای از نرخ بیکاری در ایران منتشر کرده است. داده‌های این مرکز دولتی با تعداد واقعی بیکاران بویژه در روژهلات کردستان به هیچ عنوان همخوانی ندارد

به گزارش مرکز آمار ایران، از میان ۳۱ استان این کشور، کرماشان با ١٨.٧ درصد و چهارمحال و بختیاری با ١٧.۴ درصد بیکارترین استانهای ایران هستند. استان سمنان با ۷.۲ درصد هم کمترین نرخ بیکاری را داشته است. قرار گرفتن استان کرماشان در رتبه اول، استان اورمیه در رتبه پنجم و استان سنه در رتبه هفتم در حالی است که روژهلات کردستان با داشتن پتانسیلهای عالی کشاورزی، دامپروری، منابع آبی، خاک حاصلخیز، گردشگری و همچنین امتیاز هم مرز بودن با کشور عراق دارای بیشترین نرخ بیکاری هستند اما استان سمنان بدون بهره داشتن از هیچ کدام از این امتیازها دارای کمترین نرخ بیکاریست و این نشان دهنده‌ی تبعیض فاحشیست که جمهوری اسلامی علیه خلق کرد و روژهلات کردستان قائل می‌شود و با سیاست فقیر نگه داشتن خلق کرد سعی در کنترل کردن، وابسته نمودن و همچنین مزدور پروری به صورت گسترده در این منطقه دارد.

 

همین نرخ بالای بیکاری سبب شده است که جوانان کرد هر روز بیشتر به سمت شغل کاذب و خطرناک کولبری روی آورده و جان خود را برای کسب حداقل درآمد به خطر بیاندازند. بر اساس آمار ثبت شده تنها ۲۵ روز از سال ۹٨ گذشته است اما در این مدت کوتاه ۲ کولبر با شلیک مستقیم نیروهای رژیم کشته و ۷ تن نیز به شدت زخمی شده‌اند.

 

در این آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، استانهای سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری نیز دارای نرخ بیکاری بالا هستند و در شرایط بحرانی قرار دارند. بر این اساس سیاست رژیم در قبال خلق‌های ایران بویژه کردها، بلوچها و عربها به وضوح دیده می‌شود. جمهوری اسلامی طی ۴۰ سال حکومت خود با نگاه ویژه امنیتی به خلقهای ایران سیاست تضعیف آنها را در پیش گرفته و با گسترش فقر و بیکاری و محرومیت سعی در کنترل این خلقها داشته است.

 

در آمار ارائه شده نرخ بیکاری زنان ایرانی ۱٨.۹ درصد است که تقریبا دو برابر نرخ بیکاری مردان که ۱۰.۴ درصد است، می‌باشد. وجود بیکاری دو برابری در میان زنان نسبت به مردان نشان از تبعیض جنسیتی گسترده در ایران علیه زنان است. رژیم جمهوری اسلامی همیشه سعی در تضعیف زنان و دور کردن آنها از بازارهای کار داشته و تلاش کرده است تا زنان را در خانه نگه دارد. رژیم از ازدواج زودهنگام دختران استقبال کرده و با ترویج کودک همسری از تحصیلات و ورود به بازار کار زنان جلوگیری می‌کند.

 

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری سال ۹۷ را ۱۲ درصد اعلام کرده است

در این گزارش آمده است، از جمعیت ٨۲ میلیونی ایران تنها ۲۷ میلیون فعال هستند. فعال به معنی قرار داشتن در سن کار و آمادگی برای داشتن شغل می‌باشد. از ۲۷ میلیون جمعیت فعال نیز فقط ۲۳ میلیون و ٨۱۳ هزار نفر شاغل هستند و ۳ میلیون و ۲۶۱ هزار نفر یا بیکار هستند و یا جویای کار می‌باشند. از جمعیت شاغل نیز تنها ۵۵ درصد یعنی حدود ۱۳ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر دارای کار تمام وقت یعنی ۴۴ ساعت کار در هفته می‌باشند.

 

همچنین به گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله‌ی ایرانی ۲۵.۱ درصد است یعنی حدود یک میلیون و ۷۲۶ هزار جوان ایرانی بیکار میباشند.

 

آمار فوق که توسط مرکز آمار ایران اعلام شده است شرایط بحرانی و نابسامان بازار کار در ایران را نشان می‌دهد. صاحب‌نظران حوزه آمار و سیاست داده‌های این مرکز را به دلیل وابستگی مستقیم به رژیم معتبر نمی‌دانند.

 

منصور مرادی پارلمانتار مریوان در مجلس ایران سال گذشته از نرخ بیکاری ۴٨ درصدی در استان سنه خبر داده بود. شادمهر کاظم زاده نماینده دهلران هم سال گذشته با اعتراض به آمار كذب مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را بیشتر از آمارهای دولتی دانسته بود.

 

مرداد ٩۶ رضا رحیمی معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرماشان طی سخنانی در پنجمین همایش سراسری معاونین نظارت مالی در این استان گفته بود:" کرماشان طی ٢٠سال اخیر همیشه در صدر جدول بیکاری ایران قرار داشته است."

 

کارشناسان نرخ واقعی بیکاری را بسیار بیشتر از نرخ اعلام شده توسط دولت اعلام می‌کنند. به ویژه در استانهای کرماشان و سنه کارشناسان در برخی موارد نرخ بیکاری را حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد اعلام کرده‌اند.