نورمن پایچ: حصر اوجالان رفتاری ضدبشری است

​​​​​​​پروفسور نورمن پایچ: انزوا و حصر اوجالان به هیچ وجه منطبق بر موازین بشری نبوده و سکوت دولت‌های اروپایی نیز مایه‌ی پذیرش نیست

پروفسور نورمن پایچ دانشمند و متخصص حقوق بین‌المللی، نه فقط در آلمان بلکه در اروپا نیز از متخصصان برجسته‌ و نام آشنا در این حوزه به شمار می‌رود. پایچ که ساکن هامبورگ است یکی از افرادی است که وضعیت رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و رخدادهای کردستان را از نزدیک پی‌گیری می‌نماید. پروفسور پایچ طی گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری فرات، حصر اوجالان، اعتصاب غذای لیلا گوون و رفقای وی را که در وضعیت جسمی نامساعدی قرار گرفته‌ و سیاست‌های تجاوزکارانه‌ی اردوغان را مورد ارزیابی قرار داد.

 

صلح از طریق آزادی اوجالان امکان‌پذیر است

این استاد دانشگاه آلمانی که جنگ دولت ترکیه در کردستان و نقض مکرر حقوق بشر را با نگرانی پی‌گیری می‌کند اظهار داشت تنها کسی که می‌تواند مانع از تداوم این جنگ، متوقف نمودن جنگ بین دولت ترک و جنبش کرد بوده و صلح و آرامش را برای خلق‌های منطقه به ارمغان بیاورد اوجالان است. از نظر وی چنین امری تنها از طریق آزادی اوجالان امکان‌پذیر خواهد بود.

 

پروفسور نورمن پایچ در ادامه افزود: از میان برداشتن انزوا در ایمرالی، گفتوگو با اوجالان و آزادی وی نه فقط راه را برای آرامش و صلح در ترکیه، بلکه راه را برای دگرگونی‌های تاریخی و عمیق در تمامی خاورمیانه خواهد گشود. من قدرت و تاثیرگذاری اوجالان را در ملاقات‌ با او دیده‌ام. پایچ با خاطرنشان ساختن دیدار خود با رهبر خلق کرد در دمشق  در سال ۱۹۹۶ اظهار داشت: همانند برهه‌ی کنونی، اوجالان در آن برهه نیز خواستار صلح و حل سیاسی مساله‌ی کرد برآمده بود. بعد از دیدار با وی دریافتم که اوجالان یکی از شخصیت‌های بسیار تاثیرگذار در خاورمیانه است. هیچگاه تاثیرگذاری اوجالان کم نشده و اکنون نیز تاثیرگذاری او ادامه دارد.

 

ترکیه در ایمرالی معاهدات بین‌المللی را نقض می‌کند

پایچ با توجه به نقش محوری اوجالان در جنبش آزادیخواهی کرد اظهار داشت: از همین رو به نظر من گفتوگو با اوجالان راه را برای آشتی و راه حل صلح‌آمیز خلق‌ها می‌گشاید. با وجود نقش مهم وی، دو سال است که اجازه ملاقات اوجالان با خانواده‌ی وی ممکن نشده است. پایچ عدم موضعگیری کشورهای اروپایی را در این باره محکوم کرده و اظهار داشت قبل از هر چیز تصمیم به انزوا و حصر اوجالان، تصمیمی است که علیه معیارها و ارزش‌های بشری بوده و بر هیچیک از معیارهای اروپا انطباق ندارد.

 

 دولت ترکیه پیمان عضویت این کشور در مجلس اتحادیه‌ی اروپا، شرایط کمیته‌ی منع شکنجه سی.پی.تی و قرارداد بین‌المللی حقوق بشر را امضا و تصویب کرده است. این متخصص آلمانی حقوق در ادامه‌ی ارزیابی خود اظهار داشت که: برمبنای موازین حقوق بین‌المللی رژیم آنکارا با حصر و انزوای اوجالان معاهدات بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کند. از همین رو نباید کشورهای اروپایی وضعیت موجود در ایمرالی را بپذیرند. در همین راستا پایچ از حکومت آلمان فدرال و تمامی کشورهای اروپایی خواست به منظور پایان دادن به وضعیت حاکم بر ایمرالی اقدامات لازم را در پیش گیرند.

 

اعتصاب غذای لیلا گوون بسیار مهم است

پروفسور پایچ در ادامه‌ی سخنان با توجه به اعتصاب غذای لیلا گوون ریاست مشترک ک.ج.د که ۶۵ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد افزود: اعتصاب غذای لیلا گوون و رفقای وی بسیار معنادار و مهم بوده و امیدوار است که این اعتصاب غذا با موفقیت به پایان حصر و انزوای اوجالان منتهی شود. امیدوارم وضعیت سلامتی افرادی که دست به این اقدام زده‌اند به خطر نیفتد. پایچ در بخش دیگری از سخنان خود به اظهار نظر دولت آلمان مبنی بر نگرانی از دخالت نظامی ترکیه در خاک سوریه گفت: امیدوارم حکومت فدرال آلمان طبق این بیانیه عمل نماید. اما لازم است که این واکنش دولت آلمان و دیگر کشورهای اروپایی علیه سیاست تجاوزکارانه‌ی اردوغان تنها در سخن نباشد. لازم است برای ممانعت از حمله علیه روژآوا قدرت‌های بین‌المللی و کشورهای غربی ترکیه فشارهای شدیدی را متوجه اردوغان نمایند. لازم است اردوغان درک کند که حمله به یک کشور دیگر به معنای نقض حقوق بین‌المللی است. در این راستا نقش مهمی بر دوش دولت آلمان قرار می‌گیرد. لازم است حکومت آلمان فدرال موضع خود را در عمل نشان دهد. بدون گمان منافع اقتصادی در این میان پر رنگ می‌شوند. از همین رو لازم است که آلمان با هر دو خلق کرد و ترک به گونه‌ای مشابه و یکسان برخورد نماید. لازم است دولت آلمان نقش میانجی و حامی صلح را در این رابطه عهده‌دار گردد.

 

پروفسور نورمن پایچ در سال ۱۹۳۸ در شهر برمرهاون آلمان متولد و در دانشگاه‌های توبینگن، مونیخ و پاریس در رشته‌های حقوق و سیاست به تحصیل پرداخته است. طی سال‌های ۱۹۷۵-۱۹۸۲ در دانشکده‌ی حقوق دانشگاه هامبورگ به تدریس پرداخته است. از سال ۱۹۸۲ تا سال ۲۰۰۳ در همان دانشگاه به تدریس سیاست و اقتصاد پرداخته است.  طی سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۶ ریاست اتحادیه‌ی حقوقدانان دمکراتیک را برعهده داشته است. توماس پایچ از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ عضو مجلس فدرال آلمان و همزمان سخنگوی امورخارجه‌ی حزب چپ این کشور بود.