هزاران نفر خواستار پاسخگویی فرانسه در مورد ترور پاریس شدند

سه روز مانده به سالگرد ترور سه زن انقلابی کرد در فرانسه، دیروز هزاران تن از کردهای مقیم اروپا و دوستان چپگرای آنها با گردهمایی در پاریس خواستار پاسخگویی فرانسه در این مورد شدند.

سه روز مانده به سالگرد ترور سه زن انقلابی کرد در فرانسه، دیروز هزاران تن از کردهای مقیم اروپا و دوستان چپگرای آنها با گردهمایی در پاریس خواستار پاسخگویی فرانسه در این مورد شدند.

 

در روز نهم ژانویه سال ٢٠١٣ سکینه جانسز از بنیان‌گذاران پ.ک.ک، فیدان دوغان نماینده کنگره ملی کردستان در فرانسه و لیلا شایلمز عضو جنبش جوانان طی یک حمله مسلحانه در مرکز مطالعات کردستان در پاریس ترور شدند.

 

پنج سال از این واقعه گذشته و هنوز فرانسه پاسخگوی آن نبوده است. عمر گونی تنها مظنون بازداشت شده در این رابطه پارسال قبل از نخستین جلسه محاکمه بطور مشکوکی در زندان کشته شد. دادگستری فرانسه اعلام کرد این پرونده با مرگ عمر گونی بسته شده است. این در حالی بود که مدارکی از ارتباط او با سازمان اطلاعات ترکیه وجود دارد.

 

دیروز هزاران نفر در پاریس گردهم آمدند تا اعلام کنند پرونده ترور برای آنها بسته نشده و دولت فرانسه باید پاسخ بدهد.

 

معترضان که از کشورهای مختلف اروپایی به فرانسه رفته بودند شعار می‌دانند سکوت در برابر عدالت را نمی‌پذیرند.

 

در این گردهمایی، خانواده جانباختگان، رمزی کارتال ریاست مشترک کنگره خلق، زبیر آیدار عضو شورای رهبری ك.ج.ك و دبیرکل حزب چپ فرانسه، ژان-لوک ملانشن سخنرانی کردند. در عین حال نمایندگان ٣۴ سازمان مدنی و گروههای کمونیست و فمنیست فرانسه در کنار کردها بودند.

 

عالیه وارتو نماینده جنبش زنان کرد در اروپا طی سخنرانی در جمع معترضان گفت سکینه، فیدان و لیلا سه نسل از زنان را نمایندگی می‌کردند.

 

پیئره لائورنت دبیرکل حزب کمونیست فرانسه هم از سخنرانان این گردهمایی بود که گفت کشتار سه زن مبارز کرد هیچ وقت به دست فراموشی سپرده نخواهد شد تا زمانی که عدالت اجرا شود.

 

او خطاب به اردوغان و ماکرون روسای جمهوری دو کشور ترکیه و فرانسه گفت اجازه نخواهیم داد کردها را قربانی منافع اقتصادی و سیاسی خود کنید.

 

ژان کریستوف سلین نماینده ارلمانی حزب چپ هم در سخنرانی خود به ماکرون تذکر داد که باید بداند پ.ک.ک سازمانی تروریستی نیست و اروپا باید ضمن تصحیح اشتباه خود، برای آزادی رهبر اوجالان تلاش کند.

 

در این گردهمایی، پیام نیروهای آزادیخواه تامیل، معروف به ببرهای تامیل هم خوانده شد. این سازمان که در سری‌لانکا برای آزادی مبارزه می‌کند از مبارزه آزادیخواهانه کردها اعلام حمایت کرد.