پنجمین سالروز ترور سه زن انقلابی کردستان؛ سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز

سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز انقلابیونی که پنج سال پیش در چنین روزی در پاریس ترور شدند چه کسانی بودند.

سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز انقلابیونی که پنج سال پیش در چنین روزی در پاریس ترور شدند چه کسانی بودند.

 

سکینه جانسز معروف به سارا از بنیانگذاران حزب کارگران کردستان، سال ۱۹۵۸ در درسیم متولد شد. وی آموزش ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان رساند.

 

او پس از کودتای نظامی ۱۲ مارس سال ۱۹۷۱ در ترکیه و در اوان جوانی با جنبش جوانان انقلابی آشنا شد و در العزیز در گروه آپویی‌ها جای گرفت.

 

جانسز در منطقه العزیز در بنیانگذاری حزب کارگران کردستان حضوری فعال داشت.

 

وی در ۲۷ نوامبر سال ۱۹۷۸ در اولین کنگره حزب کارگران کردستان بعنوان یکی از بنیانگذاران پ.ک.ک حضور یافت و یک سال بعد از آن  در العزیز همراه با شماری از رفقای خود توسط نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر شد.

 

سارا در زندانهای  العزیز، ملاتیه‌، آمد، بورسا و چاناک کالا‌ با مقاومت افسانه ای خود در برابر فاشیسم برخاسته‌ از کودتای ۱۲ سپتامبر زبانزد همه‌ زندانیان بود و در زندان شهر آمد به سمبل مبارزه و مقاومت علیه ظلم و ستم تبدیل می شود.

 

سارا در سال ۱۹۹۱ پس از آزادی از زندان بار دیگر به همرزمانش پیوست.

 

سکینه جانسیز در فلسطین، سوریه و روژاوا به مبارزه ادامه داد و پس از آن به نیروهای گریلا در کوهستانهای کردستان ملحق شد.

 

او سال‌ها در کشورهای اروپایی نیز فعالیت سیاسی انجام داد تا نهم ژانویه ۲۰۱۳ که در پاریس ترور شد.

 

سکینه جانسز شرح زندگی و مبارزه طولانی مدت خود با اشغالگران کردستان را در مجموعه‌ای سه جلدی به نام "سراسر زندگی من مبارزه بود" نوشته است، ترجمه این کتاب تاکنون به پنج زبان منتشر شده است.

همچنین فیدان دوغان با کد سازمانی روژبین در ۱۷ ژانویه‌ سال ۱۹۸۲ در منطقه ‌البستان مرعش متولد شد. او همراه‌ با خانواده‌اش به ‌اروپا مهاجرت کرده‌ و ساکن فرانسه بود. ‌او از همان سنین کودکی توسط خانواده‌اش با پ.ک.ک آشنا شده و در سال ۲۰۰۱ در نهادهای این جنبش شروع به ‌فعالیت می کند.

 

فیدان دوغان که‌ جوانی فعال و پر شور بود‌، در حوزه‌های جوانان، زنان و امور دیپلماسی جای میگیرد.

 

وی برای مدتی کوتاه ‌به‌ کوهستانهای کردستان رفت و در اروپا نماینده کنگره ملی کردستان بود.

لیلا شایلمز با کد روناهی نیز متولد سال ۱۹۸۹ مرسین بود. خانواده‌اش از اهالی منطقه ‌لیجه‌ شهر آمد هستند که ‌بعلت فعالیتهای سیاسی از سال‌ها پیش ‌به ‌آلمان مهاجرت کرده بودند.  لیلا در آن زمان فقط ۱۰ سال سن داشت. او در مرسین یکسال درس خوانده ‌و در آلمان تحصیلات دبیرستانی خود را به‌ پایان رساند.

 

لیلا شایلمز یک خواهر و ۶ برادر دارد و فرزند سوم خانواده ‌است . او از سال ۱۹۹۶ با انجام فعالیتهای فرهنگی در جمعیتهای کردی جای گرفت.  وی در مبارزات سیاسی زنان، فعالیتی گسترده ‌داشت ‌و ۴ سال پیش از آنکه ترور شود به ‌صفوف گریلا پیوسته‌ بود.