گاسپار میکلوس فیلسوف مجارستانی اوجالان را همتای ۵  رهبر بزرگ جهان دانست

​​​​​​​پروفسور گاسپار میکلوس تامای فیلسوف مجارستانی، اوجالان را به بنس، مانیو، گاندی، ماندلا و سون یات سن تشبیه کرد که تاریخ را تغییر داده‌اند. پروفسور تاماس گفت؛"دیگر نباید اوجالان در زندان بماند".

یکی از پروفسورهای برجسته‌ی آینده‌ی اروپا پروفسور گاسپار میکلوس تاماس مجارستانی است که به مناسبت ۲۰مین سالگرد اسارت اوجالان با خبرگزاری فرات سخن گفت.

 

تاماس در سخنانش اوجالان را به بنس، مانیو، گاندی، ماندلا و سون یات سن تشبیه کرد. این ۵ رهبر تاریخ را تغییر دادند. تاماس گفت:" نباید اوجالان دیگر در زندان بماند".

 

پروفسور گاسپار میکلوس تاماس یکی از پیشگامان اپوزیسیون در مجارستان است که بر ضد رهبری ویکتور اوربان فعالیت می‌کنند. پس از آنکه اوربان در سال ۲۰۱۱ قدرت را به دست گرفت، پروفسور تاماس از کارش در مدیریت آکادمی علوم مجارستان اخراج شد. پروفسور تاماس اکنون در دانشگا اروپا در بوداپست تدریس می‌کند.

 

پروفسور تاماس به صورت کتبی پاسخ پرسشهایمان در مورد حصر در امرالی، نقش و همکاری اوجالان برای صلح در خاورمیانه و اعتصاب غذا با پیشاهنگی لیلا گوون رئیس مشترک ک.ج.د پاسخ داد.

 

پروفسور تاماس که یکی از فیلسوفها و متفکران برجسته‌ی اروپا می‌باشد، در ۲۰مین سالگرد اسارت اوجالان اطلاعیه‌ی مهمی برای اروپا و کشورهای غربی منتشر کرد.

 

"متوجه نمی‌شوم که چرا تا به حال در زندان مانده است"

پروفسور تاماس اعلام کرد، فعالیتهایی که برای آزادی عبدالله اوجالان انجام می‌شوند، بسیار مهم هستند. وی اعلام کرد،"عبدالله اوجالان میتواند مسئله‌ی خلق کرد را حل کند، اما متوجه نمی‌شوم که چرا هنوز در زندان است".

 

وی در ادامه مبارزات اوجالان را به رهبران جهانی تشبیه کرد که روند تاریخ را تغییر داده‌اند. وی گفت، مبارزات اوجالان مشابه مبارزات ادوارد بنس چک‌و اسلواکی، لولیو مانیوی رومانی، ماهاتما گاندی هند، نلسون ماندلای آفریقای جنوبی و سون یات سن چین می‌باشد.

 

این فیلسوف مجارستانی در ادامه گفت: "آنهایی که یاری دهنده‌ی آفرینش زندگی نوین برای مردم این عصر شدند، سالهای طولانی در زندانها بودند اما به باور من برعکس ابرقدرتها در عصر حاضر، قدرتهای گذشته داناتر بوده‌اند، چون آن رهبران را از زندانها آزاد کردند تا به صورت صلح آمیز مسائل را حل کنند. به همان شیوه اوجالان نیز باید آزاد شود. به عقیده‌ی من اوجالان نیز مانند رهبران دیگر اگر آزاد شود سبب ایجاد صلح و آشتی می‌شود".

 

درخواست دست به کار شدن آلمان و اتحادیه‌ی اروپا

پروفسور تاماس به طور ویژه از حکومت فدرال آلمان و اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهد که در این پروسه شرکت کنند. وی گفت"باید آلمان و اروپا در راستای برابری، آشتی و دمکراسی دست به کار شوند تا اوجالان آزاد شود. همچنین باید از ایجاد خودمدیریتی کردها حمایت کنند".

 

وی همچنین اشاره کرد که این شرایط تنها به نفع ترکیه نخواهد بود بلکه هم زمان برای خاورمیانه و جنوب اروپا نیز سودمند خواهد بود.

 

وی سیاستهای دولت آلمان در ممنوعیت و دشمنی جنبش آزادیخواهی کردها را مورد انتقاد قرار داد و از دولت آلمان و اتحادیه‌ی اروپا خواست؛ "متوجه نمی‌شوم چرا سازمانهای دمکراتیک کرد در آلمان و اروپا ممنوع هستند. این در حالیست که این سازمانها برای ایجاد فشار سیاسی کار می‌کنند و هیچ تفاوتی با احزاب سوسیالیست قانونی غرب اروپا ندارند. اگر این سازمانها ممنوع می‌شوند، باید این احزاب نیز ممنوع شوند. اگر اشتباه نکنم، آقای اردوغان آلمان و اتحادیه‌ی اروپا را اداره نمی‌کند. اما پس چرا آلمان و اتحادیه‌ی اروپا بر اساس دستورهای او عمل می‌کنند؟"

 

پروفسور تاماس علی رغم فشارهای رژیم اوربان در شهر بوداپست پایتخت مجارستان حضور دارد.

 

رهبرانی که پروفسور تاماس اوجالان را به آنها تشبیه کرده است اینگونه در طول تاریخ عمل کرده‌اند:

ادوارد بنس: بنس رهبر جنبش استقلال چک و اسلواکی است. در زمانی که آلمان نازی خود را برای اشغال کشورش آماده میکرد، رهبری جنبش استقلال کشورش را به عهده گرفت. وی وزیر امور خارجه نیز بود.

 

بنس تسلیم نازیها نشد و در سال ۱۹۳٨ به خارج از چک‌اسلواکی رفت و سپس در جنگ جهانی دوم به کشورش بازگشت و در سال ۱۹۴۵ به دومین رئیس جمهور کشورش مبدل گشت.

 

لولیو مانیو: مانیو اهل رومانی بود. منطقه‌ی ترانسیلوانیای قدیمی و تاریخی را به بخشی از رومانیا بازگرداند و در سالهای ۱۹۲٨ و ۱۹۳۳ دو بار برای ریاست جمهوری رومانی انتخاب شد.

 

مانیو یکی از پیشگامان مقاومت در مقابل آلمان نازی است. در سال ۱۹۴۷ و پس از آنکه جمهوری رومانی تاسیس شد دستگیر شد و به زندان ابد محکوم شد. مانیو در سال ۱۹۵۳ در زندان جان خود را از دست داد.

 

ماهاتما گاندی: گاندی در سال ۱٨۶۹ تا ۱۹۴٨ زندگی کرده است. وی رهبر جنبش استقلال هندوستان است.

 

گاندی با فلسفه‌ی نارضایتی مدنی و بدون خشونت شناخته می‌شود. این هم یک مقاومت فعال و رادیکال مدنی است که از خشونت دوری می‌کند. گاندی با این روش هندوستان را از اشغال بریتانیا آزاد کرد.

 

نلسون ماندلا: ماندلا از سال ۱۹۱٨ تا سال ۲۰۱۳ زندگی کرده است. وی پیشگام مقاومت بر ضد رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی بود. ماندلا در سال ۱۹۶۲ زندانی شد و پس از ۲۷ سال بوسیله‌ی یک کمپین بین‌المللی آزاد شد. وی به ریاست جمهور آفریقای جنوبی رسید و به این ترتیب اولین فرد سیاه پوست بود که به این مقام می‌رسید.

 

سون یات سن: یات سن یکی از موسسان چین مدرن است و از سال ۱٨۶۶ تا ۱۹۲۵ زندگی کرده است. در مقاومت ۱۹۱۱ راه را برای  فروپاشی امپراطوری ۲۰۰۰ ساله ی چین باز کرد و نقش مهمی در فروپاشی این امپراطوری تضعیف شده داشت. در آن زمان مناطقی از چین توسط ژاپنی‌ها، فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها اشغال شده بود.

 

سون یات سن پس از فروپاشی امپراطوری چین و تاسیس جمهوری چین در سال ۱۹۲۳ به صورت موقت وظیفه‌ی ریاست جمهوری چین را عهده‌دار شد. در تاریخ چین وی اولین رئیس جمهوریست که از خانواده‌ی امپراطوری نمی‌باشد.

 

پروفسور گاسپار میکلوس تاماس کیست؟

وی در سال ۱۹۴٨ در شهر کولوزسفار در رومانی متولد شد. سال ۱۹۷۲ خواندن فلسفه را در دانشگاه به اتمام رساند.

 

در سال ۱۹۷٨ به دلایل سیاسی مجبور شد به مجارستان کوچ کند و در دانشگاه بوداپست شروع به تدریس کرد.

 

در سالهای ١٩٨٩ تا ۱۹۹۴ به عنوان پارلمانتار انتخاب شد و در دانشگاههای آکسفورد، شیکاگو، کلمبیا، جرج تاون و ییل تدریس کرده است.

 

به منظور تحقیقات علمی و فلسفی و خواندن بیشتر مدت در پاریس، وین، واشنگتن و برلین زندگی کرده است.

 

در سال ٢٠١٠  رئیس و موسس حزب چپ-سبز مجارستان شد.