کالکان: علت سقوط اقتصادی ترکیه جنگ کردستان است

دوران کالکان عضو شورای رهبری پ.ک.ک در مورد رخدادهای اخیر ترکیه، کردستان و منطقه با شبکه تلویزیونی مدیا هابار مصاحبه‌ای انجام داده است. وی همچنین به بیان نظراتش در مورد سوریه، عفرین،بحران اقتصادی ترکیه و ادلب پرداخت

کالکان در آغاز اظهار نمود:"در حال حاضر دولت ترکیه در سرحد، درسیم، آمانوس، آمد، عفرین و براوست با خلق کُرد در جنگ است و همین یکی از دلایل بحران اقتصادی این کشور می‌باشد. ارتش ترکیه در همه‌ی مناطق در حال جنگ است و هزینه‌ی این جنگ برای آنان سرسام‌آور است. مقدار زیادی از بودجه‌ی این کشور صرف خواسته‌های دیکتاتور محور دولتمردان می‌شود. به ظاهر بودجه در پارلمان تصویب می‌شود اما در حقیقت فقط ده درصد از بودجه‌ی این کشور در پارلمان وارد بحث می‌شود، مابقی آن توسط رئیس جمهور، ارتش، میت و سازمانهای مذهبی صرف می‌شود. این پولها صرف جنگ با خلق کُرد و پاکسازی نژادی و قتل عام می‌شود. همان طور که می‌دانیم اخیرا ادعا شده بودجه‌ی مختص سازمانهای مذهبی کم بوده و خواستار اختصاص دادن بودجه‌ی بیشتر شده‌اند اما مسئله اینجاست که این پولها در کجا خرج می‌شود؟ واقعیت این است که صرف فریب دادن کردها می‌شود. دستگاههای مذهبی ترکیه در خدمت جنگ ویژه علیه کردها هستند و در این راستا فعالیت می‌کنند. بیشتر اعضای آنها جاسوس میت هستند. آنها با داعش و القاعده در تماس هستند. اگر آنها به همین رفتار خود ادامه دهند هر دلار به ده لیر و حتی بیشتر خواهد رسید. شاید من اقتصاددان نباشم اما بسیار خوب با جنگ وتبعات آن آشنا هستم، یک جنگ ۳۴ ساله تاثیر خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت، بحران اقتصادی ترکیه ربطی به بحران جهانی اقتصادی ندارد. این بحران مربوط به جنگها و سیاست پاکسازی نژادی ترکیه است. گفته میشود ۳ میلیون تن در ترکیه هستند که نمی‌خواهند به سربازی بروند. به همین دلیل در حال خریداری وظیفه سربازی خود هستند، کسانی که نمیخواهند به جنگ بروند با پرداخت پول، سربازی خود را می‌خرند. در عوض برای جنگهایشان سربازانی را اجیر می‌کنند و بوسیله‌ی آنها قتل عام انجام می‌دهند.

نباید هیچ کس برای خرید سربازی پول بدهد زیرا بوسله‌ی همان پول به کشتار میپردازند، آنها عفرین را ویران کردند، در جنوب کردستان بسیاری مناطق را اشغال نموده‌اند. هر روز با جنگنده‌های خود حملاتی را انجام می‌دهند و همه‌ی اینها با پول مردم انجام می‌شود. هواپیماهای بدون سرنشین شبانه روزی در حال پرواز هستند و اینها نیازمند پول است. کسانی که به دولت پول می‌دهند شریک این کشتار می‌شوند. تا زمانی که جنگ در ترکیه ادامه داشته باشد بحران اقتصادی بدتر و بدتر می‌شود. حتی ممکن است تا ابتدای سال نو کاملا از هم گسیخته و نابود شود و به سرنوشت حکومتهای پیشین دچار شوند.

 

کالکان در مورد وضعیت سوریه گفت: وضعیت سوریه بحرانیست، دیدار‌ها و گفتگوهای فراوانی در کشورهای مختلف در این رابطه برگزار می‌شود اما نتیجه‌ی مشخصی وجود ندارد. در بسیاری از جبهه‌ها میان ایران و آمریکا اختلافات شدید وجود دارد. وضعیت عراق هم که مشخص است، انتخابات پارلمان در عراق انجام شده اما تاکنون حکومت تشکیل نشده است. گفتند رأی‌ها بازشماری میشود اما تابحال نتیجه ی آشکاری وجود ندارد. در بصره و بغداد شهروندان به خیابانها آمده‌اند. در عراق وضعیت بحرانی وجود دارد، احتلافات میان ایران و آمریکا و عراق واضح است. گفته می‌شود در سوریه داعش به پایان نزدیک می‌شود و مرحله‌ی سیاسی آغاز می‌شود، اما لحظه به لحظه جنگ گسترش بیشتری پیدا می‌کند. رژیم سوریه عملیات جدیدی را در لازقیه و حلب آغاز کرده، همچنین میان عفرین و ادلب هم عملیات وجود دارد. در واقع آنها می‌خواهند در ادلب ترکیه را محاصره کنند. نتیجه چه می‌شود؟ هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد که روسیه، ایران، اروپا و امریکا برای حمله‌ی ترکیه به عفرین زمانی را مشخص کرده بودند، الان هم می‌گویند زمان شما به پایان رسیده و باید عقب نشینی کنید، ما آن زمان هم اعلام کردیم که اگر ترکیه وارد عفرین شود بعدا بیرون نخواهد رفت. اما آنها به ترکیه اجازه‌ی حمله را دادند. حضور ترکیه در عفرین اشغالگری است و ممکن است جنگ سنگین‌تری دربگیرد اما واضح است که کُردها، عفرین را به گورستان رژیم فاشیست ترکیه و اردوغان مبدل خواهد کرد.

 

در این حال جنگ سوم جهانی و مبارزات آزادی کردستان هم زمان شده‌اند. چون همه‌ی این بحران‌ها در نتیجه‌ی قتل عام و سیاست پاکسازی نژادی علیه کردها درست شده‌اند. زمانی که کُردها اظهار وجود می‌کنند معامله‌هایشان به هم می‌خورد. به همین دلیل ترکیه باید آگاه مسائل باشد. اگر اجازه بدهند خلقها در کنار هم آزادانه زندگی کنند آنگاه از دخالتهای خارجی ممانعت به عمل می‌آید.