مشکل زباله باز هم در مریوان

بنابر گزارش منابع محلی از شهر مریوان روزهاست که زباله در این شهر جمع آوری نشده و با تلمبار شدن زباله‌ها و گرمای تابستان، بوی بد و آلودگی محلهای جمع‌آوری زباله را فرا گرفته است

بنابر گزارش منابع محلی از شهر مریوان روزهاست که زباله در این شهر جمع آوری نشده و با تلمبار شدن زباله‌ها و گرمای تابستان، بوی بد و آلودگی محلهای جمع‌آوری زباله را فرا گرفته است.

 

اما شهرداری مریوان اعلام کرده که آنها مشکل جمع‌آوری زباله ندارند بلکه مشکل اصلی محل تخلیه‌ی زباله‌ها می‌باشد.

 

حدود بیست سال است که زباله های شهر مریوان در نزدیکی روستای اسراوا که در چند کیلومتری مریوان قرار دارد به صورت غیراصولی و غیر بهداشتی تخلیه میشود و سبب مختل شدن زندگی مردم این روستا شده است.

 

دپوی غیر اصولی زباله‌ها در نزدیکی روستای اسراوا در محلی بدون هیچ حصارکشی درست و اصولی، بدون کارخانه‌ی بازیافت سبب گسترش آلودگی در زمینهای کشاورزی روستا و حتی خود روستا شده است.

 

دامداری و کشاورزی این روستا به کلی نابود شده و تکثیر سگهای ولگرد در منطقه و ورود شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها سبب آلودگی محصولات کشاورزی شده است.

 

مردم به بیماریهای عفونی و پوستی و تنفسی بسیار دچار شده‌اند و بر همین اساس ساکنین روستای اسراوا در سال ۹۵ اقدام به پیشگیری از دپوی زباله نمودند. که اعتراض مردم به خشونت کشیده شد و تعداد زیادی از جمله زنان روستا توسط نیروهای امنیتی دستگیر و زخمی شدند.

 

از سال ۹۵ تاکنون شهرداری و شورای شهر مریوان بارها با دادن وعده به مردم این روستا از آنها فرصتهای سه ماهه، شش ماهه و یک ساله گرفته‌اند اما تا کنون هیچ اقدامی انجام نداده و تغییری در وضعیت ایجاد نشده است.

 

با پایان آخرین فرصت سه ماهه هنوز وضعیت محل تخلیه‌ی زباله در شهر مریوان نامعلوم است و انبار زباله و آلودگی شهر را فرا گرفته است.

 

با گذشت بیش از ۲۰ سال دولت حاضر به تخصیص بودجه‌ای اندک برای رفع مشکل شهری چند صد هزار نفری نیست و به خواست مردم و وضعیت بهداشتی آنها کاملا بی‌توجه است.