سالگرد کشتار جمعی ٣٣ جوان سوسیالیست حامی کوبانی در پرسوس

امروز بیستم ژوئیه دومین سالگرد کشتار جمعی ٣٣ جوان سوسیالیست حامی کوبانی در پرسوس است. جوانانی که وقتی کوبانی در محاصره ارتش ترکیه و داعش قرار داشت به نوار مرزی رفته بودند تا ...

امروز بیستم ژوئیه دومین سالگرد کشتار جمعی ٣٣ جوان سوسیالیست حامی کوبانی در پرسوس است. جوانانی که وقتی کوبانی در محاصره ارتش ترکیه و داعش قرار داشت به نوار مرزی رفته بودند تا به مقاومت حماسی کوبانی کمک کنند. جرن چوبان ریاست مشترک فدراسیون جمعیت‌های جوانان سوسیالیست در سالگرد این واقعه طی گفتگویی با خبرگزاری فرات می‌گوید حزب حاکم ترکیه با انجام این کشتار در واقع اتحاد خلق‌های کرد و ترک را هدف قرار داده بود.

 

جرن چوبان ریاست مشترک فدراسیون جمعیت‌های جوانان سوسیالیست می‌گوید حزب حاکم عدالت و توسعه و کاخ ریاست جمهوری اردوغان که به دنبال پیروزی چشمگیر حزب دمکراتیك خلق‌ها در انتخابات پارلمانی دچار شکست سنگینی شده بودند حساب آنرا با جوانان سوسیالیست حامی کوبانی تسویه کردند.

 

حزب دمکراتیك خلق‌ها، ه.د.پ در انتخابات هفتم ژوئن ٢٠١۵ با کسب قریب هشتاد کرسی پارلمان، حزب عدالت و توسعه را از تشکیل دولت تک حزبی بازداشته بود و این موضوع باعث اقدامات انتقام‌جویانه اردوغان شد.

 

بیستم ژوئیه همان سال دهها جوان سوسیالیست همراه ه.د.پ از سراسر ترکیه برای اعلام حمایت از مقاومت کوبانی به مرز پرسوس رفته بودند که انفجاری در میان آنها روی داد. 33 تن در این واقعه جان خود را از دست دادند.

 

جرن چوپان با اعلام اینکه این جوانان تعطیلات تابستانی خود را صرف کمک به کوبانی کرده بودند می‌گوید کشتار جمعی آنها محصول کینه مشترک حزب عدالت و توسعه، حزب حرکت ملی و داعش بود که علیه آزادیخواهان و چپگرایان اعلام جنگ کردەاند.

 

ریاست مشترک فدراسیون جمعیت‌های جوانان سوسیالیست با اشاره به اینکه در واقعه پرسوس خون جوانان کرد و ترک در هم آمیخته شد تأکید می‌كند که مرز کوبانی نقطه تلاقی مبارزه متحدانه خلق‌های کردستان و ترکیه برای عدالت بود.

 

او می‌گوید هدف حکومت ترکیه از ترتیب دادن این کشتار مرعوب ساختن جوانان ترک از رابطه با انقلاب روژاوا بود اما در عمل جوانان ترکیەای بیشتری رو به روژاوا گذاشتەاند.