آبدانان: آزادی و عدالت در ایران وجود ندارد، آنوقت مشاور خامنه‌ای از آزادی رقا دم می‌زند

ریوار آبدانان عضو شورای رهبری ک.ج.ک اعلام کرد: آنچه در کرکوک و خانقین و خورماتو روی داد در نتیجه بی‌توجهی به خواست خلق و اصرار بر ذهنیت انحصارخواهی مسئولان بود. به همین دلیل خلق کُرد باید احزاب پ.د.ک و ی.ن.ک را بازخواست نماید و اراده ی خود را تسلیم ...

ریوار آبدانان عضو شورای رهبری ک.ج.ک اعلام کرد: آنچه در کرکوک و خانقین و خورماتو روی داد در نتیجه بی‌توجهی به خواست خلق و اصرار بر ذهنیت انحصارخواهی مسئولان بود. به همین دلیل خلق کُرد باید احزاب پ.د.ک و ی.ن.ک را بازخواست نماید و اراده ی خود را تسلیم آنها نکند.

ریوار آبدانان عضو شورای رهبری کنفدرالسیم جوامع کردستان- ک.ج.ک در مصاحبه با خبرگزاری روژنیوز در مورد رخدادهای اخیر در جنوب کردستان، همکاریهای ایران و ترکیه، اهمیت تشکیل کنگره‌ی ملی و انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کُرد-عبدالله اوجالان سخن گفت.

 

شرح سخنان ریوار آبدانان:

 

- وضعیت کنونی جنوب کردستان و عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از مناطق مورد مناقشه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

  • -این رویداد توافقی بود مابین سران اقلیم کردستان و نیروهای اشغالگر که سبب ناخشنودی و نارضایتی خلق کُرد در هر چهار بخش کردستان شد. کرامت و وجه‌ی خلق کُرد در این رویداد بسیار آسیب دید و این نتیجه تفکر انحصارگرایانه است که خلق را نادیده می‌گیرد و آماده تسلیم شدن و امتیاز دادن به نیروهای اشغالگر است. این طرز تفکر و سیاست هرگز آماده پذیرفتن خواسته‌های خلق خود نیست.

 

- اگر سران حکومت خواسته‌های خلق را نادیده بگیرند، خلق کرد چه موضعی را باید اتخاذ کند؟

  • - خلق کُرد باید اتحاد میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق را بازخواست نماید. خلق کُرد برای رسیدن به زندگی آزاد، نیازمند دمکراسی است. باید با اراده عمل کند و بر اساس خواست خود صاحب یک مدل مشخص در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد. اگر خلق کرد در میدان حاضر باشد و صاحب اراده و فکر و روش و مدل خود باشد دیگر هیچ قدرتی نمی‌تواند خواست آنها را نادیده بگیرد و دستاوردهایی را که با رنج و مشقت و دادن قربانی بدست آورده به آسانی و ارزان تسلیم نماید. درست است که در رویدادهای اخیر خلق کرد چیزهای بسیاری را از دست داده است اما هنوز پابرجاست. از این به بعد خلق کرد نباید اراده خود را به هیچ نیرویی واگذار کند. [خلق کُرد] باید از خود دفاع کند. باید احزاب حاکم و بخصوصی ی.ن.ک و پ.د.ک را مورد مواخذه قرار دهد که بر چه اساسی با دشمنان توافق کرده‌اند؟ آنها [احزاب اقلیم] تمام دستاوردهای خلق را نابود کردند در حالی که می‌توانستند بر اساس زندگی مشترک با خلقهای عراق مشکلات را به شیوه‌ای بهتر حل کنند. خلق باید کسانی را قبول کند که در چهارچوبی دمکراتیک مبارزه می‌کنند. دیگر ذهنیت نژادپرستی و اقتدارگرایی توانایی حل مشکلات را ندارد.

 

-به نظر شما راه حل وضعیت موجود چیست؟

  • -برای تمام خطراتی که خلق کرد را تهدید می‌کند اتحاد ملی ضروری است. اگر سران اقلیم کردستان به جای انجام رفراندوم و ایجاد بحران کنونی اتحاد ملی را تشکیل می‌داد وضعیت کنونی ایجاد نمی‌شد. به همین دلیل کُرد باید از داخل خود را سازماندهی کند و لازمه آن دموکراسی است. گروههایی که تمایل دارند همیشه قدرتمند باشند و بر مردم حکومت کنند باید این ذهنیت خود را کنار بگذارند. آنها حق ندارند به جای خلق کرد سیاست‌ورزی کنند.

 

- چرا پ.ک.ک به صورت مداوم خواستار اتحاد ملی است و برای آن تبلیغ می‌کند. اتحاد ملی چه تاثیری بر وضعیت خلق کُرد دارد و برای وضعیت موجود چه می‌تواند بکند؟

  • -اتحاد ملی همفکری و همگرایی ایجاد می‌کند. آنچه در گذشته از احزاب جنوب دیده شده سیاست امتیازدهی بوده است. یک سیاست میهن‌دوستانه نبوده است. سیاستی بوده که در آن خواست خلق نادیده گرفته شده است. اگر اتحاد ملی ایجاد شود همه‌ی احزاب و گروهها ناچار خواهند شد در چارچوب اصول میهن‌دوستی فعالیت کنند و خواستهای خلق را مد نظر گیرند و هیچ کس نمی‌تواند با دشمنان بر سر خاک کردستان معامله کند.

 

- تا چه حدی فکر و فلسفه‌ی اوجالان می‌تواند مشکلات جنوب را حل کند؟

  • -فلسفه‌ی رهبر آپو مانع از جنگ و ویرانی می‌شود. اصرار رهبر آپو بر مدل ملت دمکراتیک و همچنین خط کُرد آزاد از دلایل اصلی ایجاد فشار بر رهبر آپو است. زیرا رهبر آپو با مدل ارائه شده مانع از جنگ و ویرانی می‌شود. این فلسفه و مدل در هر منطقه‌ای که اجرا شود باعث نیرومند شدن خلق و اراده‌ی آنها می‌شود.

 

- به نظر شما می‌توان از تجربه روژاوا استفاده کرد؟

  • -یک مدل نوین در روژوا ایجاد شده است. در روژاوای کردستان خلق‌ها خود سرنوشت خود را تعیین می‌کنند. بر همین اساس خود مشکلات خود را رفع می‌کنند و همچنین به صورت صلح‌طلبانه خلق‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند. با راهکار ملت دمکراتیک، مشکلات خلق کُرد رفع می‌شود. خلق کرد می‌تواند با سایر خلقهای منطقه به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند. ما برای روژهلات و همچنین جنوب خط ملت دمکراتیک را پیشنهاد می‌کنیم. در این مدل مدیریتی فرار و تسلیمیت وجود ندارد و خلق‌ها از خود دفاع می‌کنند. در حال حاضر نیز خلق کُرد بازنده نیست و برای رسیدن به حقوق خود و آزادی اصرار دارد. ما نیروهای گریلا و پ.ک.ک از خلق خود دفاع خواهیم کرد. اگر مسئولیتی به ما سپرده شود برای انجام آن نهایت تلاشمان را خواهیم کرد.

 

- گفته می‌شود ترکیه در یک توطئه قصد دارد با همکاری عراق به مواضع پ.ک.ک حمله کند. به نظر شما عراق قربانی این توطئه ترکیه خواهد شد؟

  • -مشخص است که مرکز توطئه‌ها در منطقه ترکیه می‌باشد. رژیم فاشیست ترک دشمن اساسی خلقهای منطقه است. می‌خواهد در منطقه اغتشاش ایجاد کند. در تلاش است تا جنگ کُرد و عرب- کُرد و فارس را شعله‌ور کند تا به این ترتیب قدرت خود را در منطقه حفظ کند. این رژیم بر اساس تفکر فاشیستی بنیاد نهاده شده است. ما امیدواریم عراق در دام رژیم ترک نیفتد. اما پ.ک.ک خط دفاع و حل مشکلات است. آنچه حائز اهمیت است این است که یک خط‌مشی دمکراسی‌خواهانه در منطقه برقرار شده است که اگر هرگونه حمله و هجومی به خلق کُرد که در بطن این حرکات دمکراسی‌خواهانه قرار دارد انجام گیرد با آن مقابله خواهد کرد. اگر ملتی نتواند از خود دفاع کند و سازش و تسلیمیت را اساس قرار دهد شکست خواهد خورد. آنچه در کرکوک و خورماتو و خانقین روی داد نمونه تازه آن است. پ.ک.ک هرگز شکست و تسلیمیت را نمی‌پذیرد. پ.ک.ک برای چاره‌یابی به شیوه دمکراتیک حاضر است اما به هیچ وجه فشار و اشغال را قبول نخواهد کرد.

 

- مدتی پیش یکی از مشاورین خامنه‌ای گفت پس از دیرالزور، ارتش سوریه و حزب‌الله با همدیگر رقا را نیز پس خواهند گرفت و آنرا "آزاد خواهند کرد"؟ نظر شما در این مورد چیست؟

  • -اینطور که معلوم است مشاور خامنه‌ای هنوز مطلع نشده که رقا به دست دختران و پسران کُرد و عرب و سایر خلقهای سوریه آزاد شده است. در شمال سوریه یک مدل دمکراتیک با اراده و عزم خلقهای آن پایه‌گذاری شده است. اینگونه بیانیه‌ها که از جانب جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، نوعی آتش افروزی و توطئه‌گری در منطقه است. اگر جمهوری اسلامی بر اینگونه سیاستهای خود اصرار بورزد نیروهای دمکراتیک منطقه مانع خواهند شد و اجازه‌ی تجاوز و اشغالگری در مناطق آزاد شده را نخواهند داد. همانطور که خلق ما در مقابل تجاوز داعش ایستادگی کرد در مقابل هرگونه اشغالگری ایران و ترکیه نیز خواهد ایستاد. بی شک هم پیمانی کُرد و عرب در این مناطق با اشغالگری آنها مقابله خواهد کرد.

 

- آیا اقدامات ایران بر علیه خلق کرد خطرناک است؟

  • -ایران به دنبال ایجاد مدل بسیجی کردن منطقه است. بله ما این اقدامات را در منطقه خطرناک می‌بینیم. ایران در داخل مرزهایش با مشکلات بسیار مواجه است. آزادی و عدالت در ایران وجود ندارد. با این شرایط مشاور خامنه‌ای دم از آزادسازی رقا می‌زند. ایران با اینگونه سیاستهای مداخله‌گرانه و لشکرکشی به مناطق مختلف نمی‌تواند زیاد دوام بیاورد.

برگردان م-ک