آدم اُزون: به احتمال زیاد پ.ك.ك از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف می‌شود

آدم اوزون عضو شورای رهبری کنگره ملی کردستان در رابطه با جلسه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا برای حذف نام حزب کارگران کردستان از فهرست سازمان‌های تروریستی، گفتگویی با رادیو صدای آمریکا انجام داده و ابراز امیدواری می‌کند اتحادیه اروپا در این تصمیم اشتباه بازب

آدم اوزون عضو شورای رهبری کنگره ملی کردستان در رابطه با جلسه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا برای حذف نام حزب کارگران کردستان از فهرست سازمان‌های تروریستی، گفتگویی با رادیو صدای آمریکا انجام داده و ابراز امیدواری می‌کند اتحادیه اروپا در این تصمیم اشتباه بازبینی کند.

 

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا روز دوشنبه در کشور لوکزامبورگ برای بررسی تداوم وجود نام پ.ک.ک در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تشکیل جلسه داد.

پ.ک.ک از سال ٢٠٠٢ به درخواست ترکیه در لیست سیاه اروپا قرار گرفت اما احزاب چپگرای اروپا آنرا یک تصمیم کاملا سیاسی برای جلب رضایت ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو دانستند.

آدم اوزون عضو شورای رهبری کنگره ملی کردستان که در جلسه روز دوشنبه شرکت کرده بود می‌گوید وکلای پ.ک.ک و نمایندگانی از اتحادیه اروپا و بریتانیا در این جلسه حضور داشتند که پس از ارائه دفاعیات خود، به سئوالات قاضی دادگاه پاسخ دادند.

 

آنها در پاسخ به اتهام انجام عملیات تروریستی توسط پ.ک.ک تأکید کرده اند عملیات‌های مورد اشاره قاضی پرونده را ارتش ترکیه انجام داده و آنرا به پ.ک.ک نسبت داده است. آنها مدارکی برای اثبات ادعاهای خود ارائه داده و این اسناد ثبت شده است.

 

وکلای حزب کارگران کردستان همچنین به حکم دادگاه بلژیک در پی شکایت آنکارا اشاره کردەاند که تصریح کرده بود مبارزه مسلحانه پ.ک.ک با حکومت مرکزی ترکیه را نمی‌توان تروریسم نامید.

 

آدم اوزون می‌گوید در جلسه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا همچنین موضوع حفاظت پ.ک.ک از ایزدیان شنگال و مبارزه گسترده با داعش توسط این سازمان مطرح شد.

 

او می‌افزاید نمایندگان اتحادیه اروپا و بریتانیا دلایل محکمی برای ارائه به دادگاه نداشتند ولی مدعی بودند که پ.ک.ک از پتانسیل انجام عملیات تروریستی برخوردار است و ممکن است به آن متوسل شود.  قاضی پرونده از آنها پرسیده است چرا خواستار حفظ نام پ.ک.ک در فهرست سازمان‌های تروریستی هستند در حالی که این سازمان طی ١٠ سال گذشته چنین عملیاتی انجام نداده است؟

 

آدم اوزون یادآوری می‌کند که اتحادیه اروپا سال ٢٠٠٢ صرفا بخاطر پافشاری آمریکا و فرصت‌طلبی ترکیه بود که نام پ.ک.ک را در فهرست سیاه قرار داد اگر نه مدرکی دال بر آن ندارد.

 

او اضافه کرد پ.ک.ک سال‌هاست اعتراض به این حکم ناعادلانه که بدون حق دفاع صادر شد را از طریق دیوان دادگستری اتحادیه اروپا پیگیری کرده است.

 

آدم اوزون که اعلام کرد دیوان دادگستری اروپا تا شش ماه دیگر رأی خود را صادر خواهد کرد، به حذف نام پ.ک.ک از لیست ترور تا نود درصد خوشبین است با اینحال از اینکه اتحادیه اروپا بخاطر ملاحظات سیاسی خود به حکم دادگاه تمکین کند تردید دارد.

 

عضو شورای رهبری کنگره ملی کردستان خاطرنشان می‌کند: جنگ کنونی میان پ.ک.ک و دیکتاتوری موجود در ترکیه را می‌توان در چارچوب کنوانسیون ژنو تعریف کرد. اگر واقعا مسئله تروریسم مطرح است باید به بمباران غیرنظامیان و تروریسم دولتی در ترکیه رسیدگی شود. 

 

آدم اوزون در عین حال به این مسئله اشاره می‌کند که پ.ک.ک هیچ اقدامی در آمریکا و کشورهای اروپایی انجام نداده و حتی منافع آنها در ترکیه را هدف قرار نداده است.