آرین میرکان؛ چهره‌ی سرنوشت ساز مقاومت کوبانی

​​​​​​​مبارز راستی و سمبل مقاومت، آرین میرکان سال ٢٠١۴ در روزی چون امروز در کوبانی با عملیات فدائیانه علیه تاریک‌پرستان داعش حماسه‌ساز شد و گفت زنان کُرد هنوز حرف آخر خود را نزدەاند

مبارز راستی و سمبل مقاومت، آرین میرکان سال ٢٠١۴ در روزی چون امروز در کوبانی با عملیات فدائیانه علیه تاریک‌پرستان داعش حماسه‌ساز شد و گفت زنان کُرد هنوز حرف آخر خود را نزدەاند

 

امروز پنجم اکتبر چهارمین سالگرد جانباختن آرین میرکان است. مقاومت حماسی کوبانی تداعیگر نام آرین میرکان است. آرین انقلابی بزرگی  که حین حمله وحشیانه داعش و همدستانش به کوبانی، فدائیانه به قلب دشمن زد و خوف را در دل اشغالگران کردستان جا داد.

 

دِلار گنج‌خمیص معروف به آرین میرکان فرمانده یگان‌های مدافع زنان- ی.پ.ژ در سال ١٩٩٢ در روستای میرکان از توابع شهر عفرین در روژاوا به دنیا آمد. او پس از تحصیلات دوره ابتدایی و راهنمایی در سال ٢٠٠٧ به جنبش آزادیخواه کردستان پیوست و پس از شروع قیام در روژاوا بهمراه سه برادرش به دفاع از خلق و انقلاب روژاوا روی آورد.

 

آرین، زنی پیشگام که مسئولیت فرماندهی یک گروه از مبارزان یگان‌های مدافع خلق در تپەی "مشتَه‌نور" کوبانی را بر عهده گرفت. او در نواحی جنگی برای همرزمانش سرچشمەی امید و الگویی برای دیگران بود. آرین میرکان در پنجم اکتبر ٢٠١۴ زمانی که داعش تپەی مشتەنور را به محاصره درآورد به دل دشمن زد و با انجام یک عملیات فدائیانه، حماسەای را در تاریخ بشریت ثبت کرد.

 

آرین قبل از این عملیات گفته بود: "زنان کُرد هنوز حرف آخر خود را در مقاومت کوبانی نزدەاند. ما از تبه‌کاران هراسی نداریم و تا به آخر می‌جنگیم. با موضع فدائیانه اجازه نمی‌دهیم که داعشی‌ها ما را اسیر کنند."

 

شجاعت و از جان‌گذشتی آرین میرکان در برابر گروه ضد بشری داعش، برای بسیاری در جهان ستودنی است.

 

ویژگیهای شخصیتی این انقلابی کردستان را باید از زبان خانواده و دوستانش شنید؛ واحیده خَنان مادر آرین  در گفتگو با خبرگزاری ژنها می‌گوید:"آرین از کودکی شخصیتی عصیان‌گر داشت و وقتی به جنبش پیوست به ما خبر نداد. او پس از سال‌ها زندگی در کوهستان به روژاوا بازگشت. آرین مایەی افتخار خانواده بوده و به تصمیمش برای زندگی انقلابی احترام می‌گذاریم. وقتی پسرم برای شرکت در جنگ داوطلب شد او را بخاطر شهادت آرین به جمع خانواده بازگرداندند."

 

دجله خواهر آرین نیز می‌گوید: "موضعگیری‌های او بسیاری را بهت‌زده می‌کرد. آرین که دو سال از من کوچکتر بود نگاهی متفاوت به زندگی داشت. چهرەای خندان و رفیق‌دوست که اهل مطالعه و تیزهوش بود."

 

پنابر لَمان رفیق سالیان دراز آرین میرکان هم با بیان اینکه نحوەی زندگی و آرمان او با یکدیگر مطابقت داشت می‌گوید: "آرین هیچوقت مردد نبود و هیچ مسئولیتی را رد نمی‌کرد. آرین فقط برای ضربه به داعش نبود که اقدام فدائیانه انجام داد، او می‌خواست صدای زنان انقلابی ی.پ.ژ در مقاومت کوبانی را به گوش جهان برساند. از جان‌گذشتگی آرین بود که نگاه جهان را به کوبانی دوخت. رفیق رِوان هم در آنزمان موضعی مشابه گرفت و رفیقی بزرگ است. وقتی که تپەی مشتە نور آزاد شد مردم کوبانی می‌خواستند بر بلندای آن آتش روشن کنیم. ما تنها تراکتوری که آنجا بود را آتش زدیم تا نور آن از کوبانی دیده شود. مقاومت آرین و شهدای دیگر در آن روز به پیروزی رسیده بود."

 

سورخون نیز از فرماندهان ی.پ.ژ و  همسنگر آرین می‌گوید: "هنوز هم وقتی که به محل درگیری‌ها در کوبانی می‌رویم تحت تأثیر بار عاطفی آن قرار می‌گیریم. هیاهوی کودکان و صدای خوشحالی مردم از پیروزی. پای هر دیواری از این شهر خون شهیدی ریخته است. آرین پیشروی انقلاب و رهروی اسطورەهایی مانند زیلان و بریتان بود. او قهرمانی واقعی بود که سرنوشت‌ساز شد."

 

سورخون درباره لحظه حمله فدائیانه آرین میرکان به داعش می‌گوید: "وقتی که دشـمن با انواع سلاح‌های پیشرفته حمله می‌کرد، سلاح ما ارادەی ما بود. رفیق آرین با یک قضبه کلاشینکوف و دو نارنجک دست به حمله زد. داعشی‌ها پیش از آن در شنگال، زنان زیادی را اسیر و به عنوان بردەهای جنسی در بازار فروخته بودند و آرین می‌خواست به داعش نشان دهد که در کوبانی چگونه زنان مسلح به فلسفه آپوئی قادر به غلبه بر توحش هستند. مقاومت کوبانی نشأت گرفته از ویژگی رفقای زن بود. این ارادەی ما بود که در جنگ پیروز شد. در جیب رفقا پرچم‌های ی.پ.گ و ی.پ.ژ وجود داشت تا در لحظەی پیروزی به اهتزاز درآورند."

 

چیچک دُلی از مبارزان ی.پ.ژ هم آرین میرکان را الگوی خود می‌داند و می‌گوید: "سالگرد شهادت آرین یادآور روزهایی است که جانیان داعش با همەی قدرت خود به کوبانی حمله کردند و ترکیه را در کنار خود داشتند. وقتی که امیدها برای بسیاری رنگ باخته بود و می‌گفتند کوبانی سقوط می‌کند، آرین مقاوتی تاریخی انجام داد و پیشبینی‌ها را برهم زد. آرزوی آرین، بازگشت اهالی شهر به کوبانی بود. او آوارگی و اندوه مردمی را به چشم دیده بود و نمی‌توانست آنرا بپذیرد. عملیات فدائیانەی آرین و فداکاری برای مردمش، میراثی جاودان از کرامت برای همەی زنان خواهد بود. پس از آرین، زنان زیادی از سراسر جهان به ی.پ.ژ ملحق شدند. از آنزمان بود که درپی دلاوری زنان در کوبانی، مردسالاری رنگ باخت و دورەای جدید آغاز شد."