آزاد ماکو: رمز موفقیت هر انقلاب در مشارکت گسترده‌ی جوانان نهفته است

آزاد ماکو عضو شورای رهبری جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد شرق کردستان کودار به مناسبت سی و هفتمین سالروز مقاومت تاریخی زندان آمد (دیاربکر) در برنامه‌ی رادیویی( لاپره) در رادیو دنگ ولات شرکت کرد.

  آزاد ماکو عضو شورای رهبری جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد شرق کردستان کودار به مناسبت سی و هفتمین سالروز مقاومت تاریخی زندان آمد (دیاربکر) در برنامه‌ی رادیویی( لاپره) در رادیو دنگ ولات شرکت کرد. 

  آزاد ماکو  عضو شورای رهبری کودار در ابتدا یاد و خاطر شهدای ۱۴ ژوئیه / ۲۳ تیر را گرامی داشته و اعلام کرد، " چهاردهم ژوئیه در تاریخ جنبش آزادی‌خواهی خلق کرد روز مهمی بشمار می‌آید و من با توجه به فداکاری‌ها و ایثار شهدا پیشاهنگ‌مان همچون شهید کمال‌پیر، مظلوم دوغان، علی چیچک و رفیق سکینه جانسز نموده‌اند، لازم می‌دانم که یاد و خاطر تمامی شهدای ماه ژوئیه را گرامی ‌داشته و در برابر روح‌‌پاک آنان سر تعظیم فرود می‌آورم."

  آزاد  ماکو در ادامه اظهار داشت، "  ماه ژوئیه، در واقع ماه فداکاری و ایثار است، ماهی است که در آن شهدای بزرگمان با شهادت خود پیام‌آور زندگی برای خلقمان شدند. در حقیقت مقاومت زندان شهر آمد، به هویت جنبش‌ آزادی‌بخش خلق کرد مبدل شد. در طول تاریخ کردستان، کردها در طی ۲۸ مرتبه دست به عصیان و مقاومت در برابر اشغالگران زده بودند که همه آن‌ها با شکست مواجه شد و به همین دلیل سبب ایجاد ناامیدی در آنان شده بود. این ناامیدی تا به جایی پیش رفت که دست به خود‌انکارگری بزنند و نهایتا تسلیمیت در حد اعلایی را بپذیرند. چیزی به نام کرد و کردستان نمانده بود. در چنین موقعیت اسفباری بود که با تلاش‌های رهبر آپو، خلق کرد زیست سیاسی و اجتماعی دوباره‌ای گرفت و زندگی نو و کردستانی نو را آفرید."

  عضو شورای رهبری کودار در ادامه مصاحبه اعلام کرد،" با دستگیری کادرهای پیش‌آهنگ جنبش آپویی در زندان آمد دولت فاشیست ترکیه از راه شکستن مقاومت آنان در واقع خواهان وارد آوردن ضربه‌ای کاری به بدنه سازمان و نابودی حرکت بود؛ اما چنین نشد و برعکس مقاومت زندان آمد به نقطه عطفی در تاریخ حرکت آپوئی و خلق کرد مبدل شد."

  آزاد ماکو با اعلام اینکه در این روزها جامعه‌ی کرد جان تازه‌ای گرفت گفت، "در این دوران بود که روح انقلابی،  نشاط و سرزندگی در میان خلق ما دوباره جان‌ گرفت و توانست زنجیر اسارت تاریخی را پاره کند، بپاخاسته و اتحاد و وحدت خود را زنده سازد. مردم به جنبش آپویی اعتماد کردند و با آن یکی شدند، رفقای شهیدمان  در زندان آمد با گفتن شعار (مقاومت زندگیست) صدای خود را نه فقط به کوهستان‌های سر به فلک کشیده کردستان، بلکه به تمامی جهان رساندند."

  عضو شورای رهبری کودار با اشاره به ارتباط میان مقاوم تاریخی ۱۴ ژوئیه و کارزار ۱۵ آگوست اعلام کرد، " ١٤ ژوئیه ۳۷ مین سالروز مقاومت زندان آمد است که به پایه و بنیادی برای عملیات بزرگ و غرور‌آفرین ١٥ آگوست مبدل گردید که این رخدادی مهم دیگری در تاریخ معاصر کردهاست. ١٥ آگوست روز اولین حمله‌ی مسلحانه آن‌هم نه فقط در برابر رژیم اشغالگر ترکیه بلکه در برابر سه کشور متجاوز دیگر به خاک کردستان که به فرماندهی «رفیق عگید» آغاز شد و باعث اعتماد به نفس و ایجاد اتحاد ملی در میان کردها شد."

  آزاد ماکو عضو شورای رهبری کودار در ادامه اظهار داشت، " این ایام مصادف است با سالروز شهادت رفیق "دلخواز" که در شهر بینگول در شمال کردستان چشم به جهان گشود و در منطقه‌ی کوسالان به شهادت رسید. شهید دلخواز در اوایل فعالیت انقلابی خود به اروپا رفته و در فعالیت‌های سازماندهی خلق جای گرفت، پس‌از مدتی کار و فعالیت در اروپا به کردستان بازگشته و در تمامی بخش‌های کردستان به کار و فعالیت می‌پردازد، او در منطقه "بوتان" فعالیت گریلایی را فرا می‌گیرد و از آنجا به منطقه‌ی موکریان رفت و در کوسالان به شهادت رسید. شهید دلخواز پیش‌آهنگ و "حقی‌قرار" انقلاب در شرق کردستان است و با این‌که یک پای خود را ازدست داده بود و مشکل تنفسی داشت، تمام کوه‌های کردستان را پیمود. او کادر روزهای سخت و دشوار جنبش آپویی بود. شهید دلخواز در بیشتر مناطق شرق کردستان و ایران فعالیت نموده بود. اگر امروز از شمال و جنوب ایران و از میان خلق‌های ایران اشخاصی به صفوفمان ملحق می‌گردند، از ثمره کار و فعالیت‌های انقلابی آن شهید گرانقدر است."

  آزاد ماکو در پایان سخنان خویش به وظایف جوانان در شرق کردستان در برهه کنونی اشاره نموده و اعلام کرد،" از جوانان شرق کردستان و ایران می‌خواهیم با درس گرفتن از ماهیت وجودی ۱۴ ژوئیه و با آگاهی از توانایی‌های وجودی خود اقدام به سازمان‌دهی خود و هم‌نسل‌هایشان بنمایند. رژیم استیلاگر اسلامی ایران امروز با رژیم اشغالگر و فاشیست ترکیه هم‌پیمان شده و روزانه جوانان انقلابیمان را به شهادت می‌رسانند. باید دانست رمز موفقیت هر انقلابی در مشارکت هرچه گسترده‌ی جوانان نهفته است. ما از تمامی جوانان انتظار داریم به کوهستان‌ها آمده و به صفوف نیروهای گریلا ملحق شوند تا همراه با همدیگر در راه آزادی ایران و شرق کردستان گام‌های عملی برداریم."