آفریقای جنوبی تصمیم دارد از مبارزه کردها حمایت کند

مبارزه احقاق حقوق از سوی خلق کُرد سالهاست که به مبحث آفریقای جنوبی مبدل شده است

مبارزه احقاق حقوق از سوی خلق کُرد سالهاست که به مبحث آفریقای جنوبی مبدل شده است

 

کنگره ملی آفریقا (اَی.ان.سی) و حزب کمونسیت آفریقای جنوبی در کنفرانس‌های جداگانه‌ای تصمیم گرفتند که از چارەیابی مسئله کُرد و مبارزه آنها حمایت نمایند. کنگره ملی آفریقا تصمیم خود را در کنفرانس [که روزهای ٣٠ ژوئن -۵ ژوئیه برگزار گردید] اتخاذ کرده و لایحه‌ای را در این رابطه به کنفرانس ماه نوامبر ارائه خواهد کرد تا به برنامه کنگره افزوده شود.

 

 

در لایحه مذکور آمده است:

"کنگره ملی آفریقا از مبارزات مشروع، آشتی‌خواهانه و عدالت‌جویانه خلق کُرد در خاورمیانه حمایت می‌کند و مصمم است از طرفها بخواهد تا در مرحله چاره‌یابی سیاسی برای پایان دادن به جنگ شرکت نمایند. همچنین خواهان آزادی رهبر خلق کُرد –عبدالله اوجالان و تمام زندانیان سیاسی است."

 

 

پس از اتخاذ تصمیم یادشده از سوی کنگره ملی آفریقا، حزب کمونیست آفریقای جنوبی هم چهاردهمین کنگره ملی خود را برگزار نمود و در کنگره تصمیم گرفت که از آزادی عبدالله اوجالان – رهبر خلق کرد- و چاره‌یابی مسئله کُرد حمایت نماید.

 

مبارزه کردها از سالها پیش مورد توجه و حمایت احزاب و خلق آفریقای جنوبی قرار گرفته است. سال ١٩٩٧ "جامعه حقوق بشر کردها" در آفریقای جنوبی تأسیس شد. این نهاد برای آزادی عبدالله اوجالان، رهبر خلق کُرد کمپین جمع‌آوری امضا را در آفریقای جنوبی براه انداخت. رییس این نهاد یکی از دوستان خلق کرد، اسا موسا اواسط زمستان سال گذشته وفات کرد.

 

اِسا موسا برای تحقق آرمانهای خلق کرد سالهای متمادی تلاش نمود.

 

محمود پاتل رییس نهاد "جامعه حقوق بشر کردها" در سخنانی خوشحالی خود را از تصمیم‌های کنگره ملی آفریقا و حزب کمونیست آفریقای جنوبی اعلام کرد و خاطرنشان کرد که دستاورد مذکور ثمره فعالیت دوستان خلق کُرد در افریقای جنوبی است.