آمد شاهو: افزودن نام سپاه به حامیان سازمان‌های تروریستی اقدامی مثبت و سازنده است

آمد شاهو از اعضای مجلس حزب حیات آزاد کردستان در گفتگو با هفته‌نامه ژیان -در اقلیم کردستان- به ارزیابی تحولات اخیر در کردستان، ایران و منطقه می‌پردازد و از احتمال شکل‌گیری ائتلاف مشترک نیروهای ضد رژیم ایران خبر داده است

آمد شاهو از اعضای مجلس حزب حیات آزاد کردستان در گفتگو با هفته‌نامه ژیان -در اقلیم کردستان- به ارزیابی تحولات اخیر در کردستان، ایران و منطقه می‌پردازد و از احتمال شکل‌گیری ائتلاف مشترک نیروهای ضد رژیم ایران خبر داده است

 

متن کامل گفتگوی آمد شاهو با هفته‌نامه ژیان در پی می‌آید
 

اجرای تحریمهای بیشتر از سوی دونالد ترامپ بر بخش‌‌های نظامی ایران چه تأثیری بر رژیم می‌گذارد؟

  • تهدید‌های اخیر ترامپ اگر با هماهنگی ائتلاف ۵+١ و تنها در رابطێه با موضوع سیستم موشکی ایران نباشند می‌تواند تأثیر فراوانی در تضعیت موقعیت رژیم ایران در خاورمیانه برجای گذارد. به این معنی راهکارهایی تعیین شده برای ممانعت از مداخله ایران در کشورهای منطقه و دولت ترامپ با جدیت رفتار نماید در اینصورت امکان تشکیل ائتلاف نیروهای ضدرژیم ایران فراهم می‌شود. اگر ترامپ تنها به تهدید لفظی بسنده کند ایران از این فرصت‌ برای تقویت موقعیت خود استفاده خواهد کرد. به همین دلیل لازم است دولت ترامپ پس از تهدید لفظی، در عمل علیه رژیم ایران گام بردارد و این موضوع با نرمش در برابر هیئت حاکمه جمهوری اسلامی همخوان نیست. سیاست تازه ترامپ در اتخاذ تحریم‌های بیشتر بر سپاه پاسدارن و افزودن نام سپاه به حامیان سازمان‌های تروریستی اقدامی مثبت و سازنده است.

 

اگر ایران به خواسته‌های آمریکا –ترامپ عمل نکند چه روی خواهد داد؟

  • رژیم ایران در بیشتر کشورهای منطقه صاحب نفوذ است و عملکرد آن هم علیه منافع آمریکا در منطقه است. سیاست‌های غلط دوره باراک اوباما این فرصت را به ایران داد تا به تقویت هر چه بیشتر نفوذ خود در منطقه بپردازد. نفوذ ایران در کشورهای سوریه، عراق، یمن، لبنان و کشورهای دیگر ناشی از مسامحه آمریکا در دوره اوباما است. دولت ترامپ به سیاست‌های اشتباه دولت قبلی اعتراف کرده و درصدد کنترل نفوذ ایران در منطقه است. زیرا تدوام نفوذ ایران در دیگر کشورها به منافع سیاسی آمریکا و متحدان [واشنگتن] در منطقه ضرر می‌رساند. البته رژیم ایران به دلیل سطح نفوذی که در منطقه داراست به آسانی به تهدید‌های آمریکا و دول غربی تن نخواهد داد. این وضعیت هم به تشدید تحریمهای بیشتر سیاسی، اقتصادی و دیپلماسی بیشتر ایران بیانجامد. چنین سیاستی به بحران در میان جریانهای حاکمیت بویژه در میان سپاه پاسداران دامن می‌زند. به خلأ مابین رژیم حاکم و جامعه خواهد افزود و فعالیت خلق‌های مختلف در ایران اعم از عرب، آذری، کُرد، بلوچ و ... را برای دستیابی به حقوق خودمدیریتی دمکراتیک تسریع می‌نماید. امکان دارد که در چنین حالتی بحران داخلی تأثیر بیشتری بر زندگی اقتصادی جامعه در پی داشته باشد و بر تعداد بیکاران هم بیافزاید.

 

کردها در چنین حالتی که دولت‌های آمریکا و ایران با هم گلاویز شوند چه خواهند کرد و یا اینکه چگونه باید عمل کنند؟

  • کردها در این شرایط لازم است که از هر هیچکدام از طرفین حمایت نکنند، کردها باید بی‌طرف باشند. زیرا آمریکا در حمله حشد الشعبی و ارتش عراق به کرکوک اعلام کرد که بی‌طرف است. این موضع نشان می‌دهد که آمریکا دوست استراتژیک کُردها نیست و از محوری حمایت می‌کند که منافع آمریکا را تأمین کند. اکنون هم بحران میان آمریکا و ایران بحرانی مابین دو دولت-ملت یعنی جنگ اقتدار و سلطه است. کردها لازم است در چنین مقطعی به خودسازماندهی بیشتری بپردازند و راه حل مسالمت آمیزی را به افکار عمومی جهان ارائه کنند و به انسجام هر چه بیشتر در داخل جامعه خود بپردازند. برای دستیابی به حقوق ملی خود مبارزه را ارتقا بخشند. [تنها] در چنین وضعیتی کردها از سوی نیروهای دیگر به عنوان مخاطب پذیرفته می‌شوند و خواهد توانست در توازنات سیاسی منطقه نقش داشته باشد.

 

وضعیت کردها در صورت عمیق‌تر شدن بحران [در ایران] چه خواهد بود؟

  • کردها در صورت تشدید بحران میان آمریکا و ایران موقعیت سیاسی بهتری را بدست خواهند آورد. زیرا رژیم ایران در تمام کشورهایی که کردستان را اشغال کرده‌اند دارای نفوذ است . به عنوان مثال تا اکنون ایران اجازه نمی‌دهد که کردها در سوریه و ایران دارای موقعیت سیاسی خود باشند و یا خودمدیریتی ویژه خود را اعمال کنند. ایران همیشه برای نابودی دستاوردهای کردها تلاش کرده است.

 

بهمین دلیل توافق سه جانبه میان ترکیه، ایران و عراق گامی برای نابودی سیستم دمکراتیک خلق کُرد در رواوای کردستان است. آنان خواهان تصیفه نقش کُردها در توازنات اقلیمی هستند. ایران تا اکنون سیاست خود را بر مبنای درگیری در کشورهای همسایه قرار داده است و با توافق اخیر هر سه کشور با حمله به کرکوک و مناطقه مورد مناقشه با استفاده از حشد الشعبی و نیروهای عراقی درصدد تداوم زمامداری خود است و استراتژی دولت ترامپ را هم اینگونه با شکست مواجه کند.

 

در صورت تشدید بحران‌ها شما چه واکنشی در رابطه با خلق روژهلات کردستان خواهید داشت؟

  • در صورت هرگونه حمله خارجی به خلق در روژهلات کردستان ما از خلق خود حمایت می‌کنیم. برای تحقق خودمدیریتی سیاسی- اجتماعی در روژهلات کردستان که طبیعی‌ترین حق مشروع خلق‌ کُرد است کوشش می‌کنیم، در چهارچوب فکر و اندیشه انقلابی [خط سوم] مهمترین استراتژی ما فعالیت در راستای منافع خلقی است و خط‌سوم و راهکار مبارزه برای تحقق ملت دمکراتیک بر اساس پارادیم جامعه اخلاقی- سیاسی در ایران و روژهلات کردستان را عملی می‌نماییم.

​​​​​​​​​​​​​​

راه حل مسئله کردها در روژهلات کردستان و خاورمیانه را در چه می‌بیند؟

  • اگر حکومت جمهوری اسلامی ایران و دولت-ملت‌ های دیگر منطقه مطالبات دمکراتیک خلق‌ها و جوامع ایران را همچون تهدیدی برای خود محسوب نکنند و برای عبور از بحران‌های داخلی راه حل دمکراتیک را مبنا قرار دهند می‌توانند از انزوای سیاسی و گسترش بیشتر بحران در رژیم‌های خود جلوگیری نمایند. پیشرفت پروژه دمکراسی در ایران و دولت- ملت‌های دیگر نیازمند تغییر در نگرش‌های جمهوری اسلامی و دولت‌-ملت‌های نسبت به نیروهای اجتماعی داخلی و مطالبات دمکراتیک آنهاست. اگر کردها توانایی ایفای نقش در توازنات سیاسی منطقه به نفع خود را در وضعیت جاری خاورمیانه داشته باشند بدون شک پر واضح است که توانایی تغییرات دمکراتیک در منطقه بویژه در ایران را هم داراست.

 

اما اگر ایران و نیروهای اشغالگر دیگر کردستان بر سیاست‌های ضدکُردی گذشته ادامه دهند و تغییراتی بنیادین را نپذیرند، در اینصورت هویت نوین کُرد در خاورمیانه و بویژه در روژهلات کردستان توانایی تغییرات اجتماعی بزرگی را در تمام منطقه بویژه ایران با خود بهمراه خواهد آورد.

 

ما مدل کنفدارلیسم دمکراتیک را بر مدل بحران‌زای دولت- ملت ترجیح می‌دهیم. با توجه به حقوق مشروع جامعه، حق تعیین سرنوشت در چهارچوب خودمدیریتی دمکراتیک، سازماندهی مجالس و شوراهای محله‌ها و مناطق، ایجاد کمون‌ها، تأسیس سندیکاها و احزاب و همچنین مشارکت اجتماعی در تحولات سیاسی و اجتماعی را همچون حقوق اولیه خلق‌ها تنها راه‌حل و تضمین آزادی و دمکراسی در ایران و روژهلات کردستان می‌دانیم.

 

برگردان از کُردی: روناک جوکار- تهران