آیا دولت ترک فراری‌های ارتش آزاد را در مدیات اسکان می‌دهد؟

​​​​​​​کمپ آوارگان مدیات استان مردین سال گذشته تعطیل شد. گزارش‌ها حاکی از بازگشایی مجدد این کمپ و اسکان ٣۵٠٠ فراری داعشی و اعضای القاعده سوریه - که نام ارتش آزاد سوریه را بر خود گذاشته‌اند- در آن است

کمپ آوارگان مدیات استان مردین سال گذشته تعطیل شد. گزارش‌ها حاکی از بازگشایی مجدد این کمپ و اسکان ٣۵٠٠ فراری داعشی و اعضای القاعده سوریه - که نام ارتش آزاد سوریه را بر خود گذاشته‌اند- در آن است. توما چلیک پارلمانتار ه.د.پ این مسئله را به مجلس ترکیه کشیده و گفت: "ترکیه می‌کوشد اعضای گروهک‌های مورد اعتمادش را که از ادلب فرار می‌کنند در این کمپ جای دهد."

 

به دستور دفتر مدیریت امور پناهندگان وابسته به وزارت امور کشور ترکیه کمپ مدیات محل سکونت ایزدی‌های آواره شنگال از میان ۵ کمپ آوارگان سوری در ٣١ آگوست ٢٠١٨ تعطیل شد. اما گفتگوها در مورد سرنوشت این کمپ همچنان ادامه دارد. اعلام شد که اعضای گروهک تبهکار ارتش آزاد (فراری‌های داعشی و اعضای القاعده سوریه) پس از فرار از ادلب به این کمپ منتقل شده و آن را قرارگاه خود قرار خواهند داد.

 

دولت ترک در حال تعمیر و آماده‌سازی کمپ آوارگان مدیات است. هدف از تعمیر آن و برنامه رژیم برای این کمپ هنوز معلوم نیست.

 

٣ هزار و ۵٠٠ عضو ارتش آزاد را به این کمپ منتقل می‌کنند؟

توما چلیک پارلمانتار مردین ه.د.پ که این موضوع را تحت نظر قرار داده است آنرا به مجلس ترکیه کشید. چلیک در این رابطه پرسشنامه‌ای را به پارلمان ترکیه ارائه کرد و از وزیر کشور سلیمان سویلو خواهان پاسخگویی شد. چلیک از سویلو پرسیده است که آیا این حقیقت دارد که ترکیه ٣۵٠٠ عضو ارتش آزاد را در کمپ مدیات اسکان خواهد داد؟

 

چلیک خواستار ارائه توضیح کافی از وزیر کشور ترکیه شده است. به گفته‌ی وی موضوع انتقال اعضای گروه تبهکار ارتش آزاد به این کمپ را ساکنان منطقه به پارلمانتاران ه.د.پ گفته‌اند.

 

بنیادگراها را آماده می‌کنند

چلیک در این مورد یادآور شد:"رییس جمهور اردوغان و وزیر دفاع خلوصی آکار پیاپی از حمله به شمال شرق سوریه خبر می‌دهند. ما از اینکه پس از تهدید‌ها اعضای ارتش آزاد را به منطقه مدیات آورده و آنها را اسکان دهند نگرانیم. ما می‌دانیم که چنین کاری برای مداخله [در امور سوریه] صورت می‌گیرد.  ترکیه در ادلب تحت فشار قرار گرفته است. ترکیه می‌خواهد عناصر مورد اعتماد خود را از ادلب به این کمپ منتقل کند."

 

کار درستی نیست

چلیک در ادامه خاطرنشان کرد که موضوع را پی می‌گیرد و افزود:"انتقال کسانی که در سوریه به جنایت علیه خلق‌ها دست زده‌اند و اسکان دادنشان در مدیات کار درستی نیست. برای جلوگیری از چنین کاری هر آنچه که در توان داشته باشیم انجام خواهیم داد."