آیدوغدو: آزادی رهبر خلق کُرد هدف مشترک همه ماست/ سی‌پی‌تی شریک ترکیه است

حلمی آیدوغدو از اعضای دیوان رهبری کنگره جامعه دمکراتیک- ك.ج.د بر لزوم همبستگی ملی کردها و آزادی اوجالان تأکید کرده و می‌افزاید:"هدف مشترک کردها آزادی اوجالان است"

حلمی آیدوغدو از اعضای دیوان رهبری کنگره جامعه دمکراتیک- ك.ج.د بر لزوم همبستگی ملی کردها و آزادی اوجالان تأکید کرده و می‌افزاید:"هدف مشترک کردها آزادی اوجالان است"

 

عضو دیوان رهبری ك.ج.د در رابطه با سیاست‌های جریان‌های فاشیست حاکم بر ترکیه گفت:"برای ممانعت از کسب حد نصاب ١٠ درصد توسط کردها، نیروهای حاکم و همچنین اپوزیسیون این رژیم با هم به توافق رسیده‌اند."

 

او ضمن تأکید بر اهمیت پیروزی ه.د.پ در انتخابات بر پایان دادن به انزوای اوجالان و آزادی ایشان تأکید نمود.

 

آیدوغدو گفت:"تداوم حبس اوجالان حبس ملت کُرد است. هدف رژیم ترکیه نابودی کردهاست و محروم کردن کردها از رهبری را در سر دارند. مابین آزادی اوجالان و اتحاد ملی کردها رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. تفکیک این دو از هم میسر نیست. به همین دلیل سخن گفته از دستاورد و آزادی در کردستان منوط به آزادی اوجالان است و در غیر اینصورت چیزی به نام آزادی در کردستان وجود ندارد. به همین دلیل در نشست‌های ک.ج.د بر این مورد تأکید کرده‌ایم که آزادی اوجالان هدف مشترک تمام کردستانی‌ها و اولویت تمام فعالیت‌های ماست."

 

حملی آیدوغدو افزود:"طیب اردوغان در وضعیت تنش حاکم توانایی ارزیابی صحیحی از آنچه در ترکیه می‌گذرد را از دست داده است و تمام هم وغم وی تداوم اقتدار بر کرسی ریاست است. اما از این مورد آگاه است که در صورت پایان دادن به انزوای اوجالان، اتحاد و همبستگی مابین نیروهای دمکراسی‌خواه شکل می‌گیرد و ترکیه را به سوی ترکیه دمکراتیک سوق خواهد داد. به همین دلیل اردوغان و رژیم وی نسبت به اندیشه‌های اوجالان در هراس هستند."

 

با مبارزه سازماندهی شده آزادی اوجالان مححق می‌شود

عضو دیوان رهبری ک.ج.د گفت:"برای مجبور کردن رژیم حاکم بر ترکیه برای پایان دادن به انکار و امحای کردها، جامعه نیازمند اپوزیسیونی جدی است که توانایی صیانت از رهبری را داشته باشد و خود را برای آزادی اوجالان سازماندهی کرده باشد و فعالیت نماید. راه آزادی اوجالان مبارزه سازماندهی شده است. تنها نیرویی که رژیم حاکم را مجبور به عقب‌نشینی از اقدامات ضداجتماعی می‌کند خود جامعه است. لازم است به این مهم آگاه باشیم که تا زمانی که اوجالان آزاد نگردد آزادی ملت کُرد میسر نیست و به همین دلیل هم آزادی اوجالان را در کانون مبارزه و فعالیت خود قرار داده‌ایم."

 

سی‌پی‌تی به شریک ترکیه مبدل شده است

آیدوغدو به گزارش کمیته منع شکنجه شورای اروپا-سی‌پی‌تی در رابطه با وضعیت عبدالله اوجالان پرداخته و می‌گوید:"سی‌پی‌تی با آگاهی به اینکه لازم است طبق مبانی بین‌المللی حقوق بشر فعالیت کند اما جدیتی در کار نشان نمی‌دهد، آنچه که سی‌پی‌تی انجام می‌دهد ربطی به دمکراسی و ارزشهای انسانی و مبانی حقوق بشر ندارد. رفتار سی‌پی‌تی مشروعیت دادن به تداوم انزوا و حبس اوجالان از سوی ترکیه است. این سازمان به اصطلاح حقوق بشری تمام برنامه‌های خود را برای مشروع جلوه دادن رفتار رژیم ترکیه در سطح بین‌المللی معطوف کرده است."

 

این عضو دیوان ک.ج.د افزود:"میلیون‌ها کُرد به خیابان‌ها آمدند و کمپین برگزار کرده و اعلام اعتصاب کردند. کردها صراحتا از عدم کسب آگاهی از وضعیت اوجالان اظهار نگرانی می‌کنند و حتی اجازه دیدار وکلا و خانواده اوجالان هم داده نمی‌شود. سی‌پی‌تی موظف بود که در این رابطه پاسخگو باشد اما شانه از زیر بار مسئولیت‌های سازمانی، قانونی و انسانی خود خالی کرده است."

 

او در ادامه پرسید:"آیا سی‌پی‌تی با ترکیه به توافق رسیده است؟" و گفت:"در هر حالتی سی‌پی‌تی موظف به انجام تعهدهای بین‌المللی است. اعتبار این سازمان در خاورمیانه به عنوان یک سازمان بیطرف مورد تردید قرار گرفته است."

 

برای سدکردن کردها از دستیابی به حد نصاب ١٠ درصد با هم توافق کرده‌اند

حلمی آیدوغدو عضو دیوان رهبری ک.ج.د در پایان گفت‌وگو به انتخابات پیش از موعد ترکیه پرداخت:"اگر دیکتاتوری در ٢۴ ژوئن به پیروزی دست یابد به آرزوهای چندین ساله‌ کردها پایان می‌دهد و نیروهای دمکراسی‌خواه به بحران گرفتار می‌شوند. به همین دلیل نیروهای اپوزیسیون و حاکم بر ترکیه به توافق رسیده‌اند تا به هر شیوه‌ای از دستیابی کردها به ١٠ درصد آرا جلوگیری نمایند. کردها هم باید این فتنه را خوب ببینند و با روحیه‌ای مشترک برای پیروزی ه.د.پ تلاش کنند. پیروزی ه.د.پ در این انتخابات برای پایان دادن به حبس اوجالان و آزادی ایشان گامی بس بزرگ خواهد بود."