ائتلاف احزاب کُرد شمال کردستان در انتخابات محلی مارس ٢٠١٩

​​​​​​​احزاب کرد شمال کردستان با تشکیل ائتلاف در انتخابات محلی شرکت می‌کنند. احزاب در بیانیه‌ی مشترکی که امروز طی نشستی خبری در آمد قرائت شد اعلام کردند:" ما برای اتحاد ملی خلق کرد، گام تاریخی را برداشته‌ایم."

جریان‌های سیاسی شمال کردستان با تشکیل ائتلافی پیرامون حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام کردند که مشترکا در انتخابات ٣١ مارس سال جاری میلادی شرکت خواهند کرد.

 

پروین بولدان رییس مشترک ه.د.پ در آغاز نشست خبری با اشاره به اهمیت اتحاد ملی کردها و نقش حیاتی آن در آینده آزاد و دمکراتیک خلق کرد گفت:"رسیدن به چنین مقطعی مهم و ارزشمند است. انتظار خلق ما هم همین است. مهم این است که این ائتلاف تنها به انتخابات محدود نباشد و راه اتحاد ملی جریان‌های سیاسی خلق کرد را هموار کند. ملت ما خواستار اتحاد ملی است. از قاضی محمد تا ملا مصطفی، از مظلوم دوغان تا ودات آیدن، این وظیفه ماست. میراث گرانمایه آنان است که به ما رسیده است. وظیفه و مسئولیت ما هم محافظت از این میراث است. به همین دلیل امروز در این مکان گردهم آمده‌ایم."

 

ائتلاف انتخاباتی کردستان

بولدان سپس بیانیه‌ی مشترک احزاب را قرائت کرد.

در بیانیه مشترک آمده است:"انتخابات محلی به دلیل اینکه از مبانی اساسی دمکراسی و خودمدیریتی محلی است، برای ما همچون خلق کرد دارای اهمیت می‌باشد. انتخابات محلی ٣١ مارس ٢٠١٩ به دلایل زیر اهمیت بیشتری دارند.

 

١-با روی کار آمدن سیستم ریاستی، مجلس [ترکیه] تضعیف شده است. به همین دلیل خودمدیریتی‌های محلی اهمیت مضاعفی پیدا کرده‌اند.

 

٢-احزاب سیاسی تک‌گرا، چه آنانی که قدرت را قبضه کرده‌اند و چه نیروهای به اصطلاح اپوزیسیون، حمله فریبکارانه بزرگی را علیه ملت ما به اجرا گذاشته‌اند. تلاش آنان با این هدف است که اراده شهروندان را در هم بشکنند. با این هدف که رأی آنان در صورت تعیین مجدد قیم‌ها از سوی رژیم راه به جایی نخواهد برد و با توسل به این سیاست به عرصه سیاسی کردها و خلقمان حمله‌ور شوند.

 

٣-م.ه.پ و رهبر آن باغچلی خطاب به کردها گفت، "اگر در انتخابات محلی بتوانند کرسی‌های قیم‌ها را بازپس گیرند، خواهان تغییرات بیشتری خواهند بود. این امر ترکیه را به آینده‌ی جداگانه‌ای سوق می‌دهد. برای ممانعت از چنین تغییری عشایر را وارد بازی کنیم." با چنین سیاستی در پی ضربه زدن به کردها هستند.

 

۴-اقتدار رژیم آ.ک.پ که با سیستم ریاستی به نظامی انحصارگر مبدل شده است را می‌توان با اراده خقل‌ها و در انتخابات شفاف و دمکراتیک به کنار نهاد، این امر تشکیل ائتلاف نیروهای کردستانی را بر ما واجب کرده است.

 

بیانیه بر لزوم اتحاد و همبستگی جریان‌های سیاسی کردها در مقابل حملات فراگیر نیروهای حاکم ترکیه تأکید می‌نماید.

 

احزابی که در ائتلاف شرکت کرده‌اند:

جنبش اسلامی کردستان

حزب مناطق دمکراتیک

جمعیت دمکراتیک انقلابی کرد

حزب دمکراتیک خلق‌ها

حزب آزادی و انسان

 حزب کمونیست کردستان

پلاتفرم دمکرات کردستان

حزب دمکرات کردستان ترکیه