احزاب کرد روژاوا؛ تصمیم آمریکا را نمی‌پذیریم

​​​​​​​احزاب کرد روژاوا در نشستی که در شهر کوبانی برگزار شد گردهم آمدند و با اعتراض به اقدام آمریکا علیه سه نفر از کوادر پیشاهنگ پ.ک.ک خاطرنشان کردند که این تصمیم آمریکا از سوی کردها پذیرفتنی نیست

در کوبانی احزاب سیاسی، سازمانهای مدنی و روشنفکران در مورد تصمیم آمریکا بر علیه کادر پیشگام پ.ک.ک، جمیل باییک، دوران کالکان و مراد کاراییلان نشستی برگزار کردند و نارضایتی خود را از این اقدام آمریکا اعلام کردند.

 

این نشست در مجتمع فرات در کوبانی برگزار شد و حزب دمکراتیک کردهای سوریه، حزب چپ کردهای سوریه، حزب اتحاد دمکراتیک ، مدیریت کانتون کوبانی، نمایندگان سازمانهای مدنی، روشنفکران، شخصیتهای آکادمیک و تعدادی از شهروندان حضور داشتند.

 

بکر هجی عیسی مدیر پ.ی.د در شهر کوبانی در این نشست سخنرانی کرد و گفت: اقدام آمریکا بر علیه کل خلق کرد است و باید خلق کرد با هم در مقابل آن بایستند. عیسی خاطرنشان کرد که آمریکا با این تصمیم می‌خواهد دولت ترکیه را خشنود کند و گفت: زمانی که تبهکاران داعش در عراق و سوریه روزانه صدها انسان را قتل عام می‌کردند تنها کسانی که در مقابل داعش ایستاد پ.ک.ک‌ایها که با تکیه بر فلسفه‌ی رهبر آپو مقاومت کردند. ما مقاومت خود را از کوبانی آغاز کردیم و شهر به شهر پیش رفتیم و شهرها را از داعش پاکسازی کردیم. کسانی که آمریکا بر ضد آنها چنین تصمیمی اتخاذ کرده در واقع شهدای ما هستند. اردوغان کسی بود که بیشترین حمایت را از داعش می‌کرد و حالا آنها این تصمیم را برای خشنودی اردوغان گرفته‌اند. خلق کرد هرگز این تصمیم آمریکا را نخواهد پذیرفت.

 

از آمریکا می‌خواهیم در تصمیم خود تجدید نظر کند

عیسی گفت خلق کرد با فداکاری بسیار مبارزات را تا به اینجا رسانده است و هرگز دست از مبارزه برنخواهیم داشت. تصمیم آمریکا بر علیه همه‌ی کردهاست. این رهبران و مبارزان زندگی خود را در راه آزادی خلق ما فدا کردند. سالهاست که برای خلق خود مبارزه می‌کنند. آنها تا بحال مرتکب هیچ عمل تروریستی نشده‌اند و آمریکا این را به خوبی می‌داند. ما از آمریکا می‌خواهیم در تصمیم خود تجدید نظر کند.

 

اقدام خطرناکی است

کامران گنجو از مسئولان حزب چپ کرد سوریه گفت:"این اقدام آمریکا نه تنها علیه یک حزب بلکه تهدیدی جدی برای تمام کردهاست، ما کردها هر روز شهیدان خود را که در نبرد علیه داعش به شهادت رسیده‌اند به خاک می‌سپاریم. اقدام آمریکا هتک حرمت چنین مبارزه‌ای است. در عین حال ضربه‌ای به مبارزه علیه داعش است. زیرا دولت آمریکا خوب میداند که چه نیرویی علیه داعش ایستادگی می‌کند و چه کسانی حامی داعش هستند. تصمیم دولت آمریکا مستقیما ملت کرد را نشانه گرفته و تنها به یک حزب محدود نیست. این تصمیم را به رسمیت نمی‌شناسیم و از آمریکا هم می‌خواهیم به چنین رویکردی پایان دهد."

 

زمانی که سید رضا را دارزدند آیا پ.ک.ک وجود داشت؟

گیلو عیسی عضو کمیته‌ی مرکزی حزب دمکراتیک کردهای سوریه-پ.د.ک.س هم سخنرانی کرد و گفت: تابحال خلق کرد هیچ کار تروریستی مرتکب نشده است، ما در مقابل ترور مبارزه می‌کنیم. دولت ترکیه با اشغال کردستان هر روز تلاش میکند تا مبارزات کردها را تروریزه کند.حالا باید این سوال را مطرح کرد که در سال ۱۹۲۰ در زمان قیام سید رضا دردیرسیم، آگری، در زیلان، آیا پ.ک.ک وجود داشت؟ زمانی که او را کشتند آیا پ.ک.ک وجود داشت؟ ما یک ملتیم و پ.ک.ک هم بزرگترین نیروی مدافع خلق ماست.

 

به اعتماد ضربه می‌زند

عیسی خاطرنشان کرد که خلق کرد همچون آمریکا به رهبران و احزاب سیاسی خود نمی‌نگرد. وی افزود:"ما به سیاق آمریکا به رهبران خویش نمی‌نگریم، ما در روژاوا در کنار آمریکا علیه داعش مبارزه می‌کنیم. اما تصمیم آمریکا علیه رهبران ما تنها برای رضایت خاطر دولت ترک است. چنین اقدامی به بی‌اعتمادی منجر می‌شود."

 

نشست با سخنرانی اعضای نهادهای جامعه مدنی، روشنفکران و استادان دانشگاهها به پایان رسید.