ادعای طرح جایگزین آمریکا برای اقلیم کردستان 'کنفدرال'

به نقل از یکی وبسایت‌های جنوب کردستان طرح جایگزنی متشکل از چهار ماده از سوی ایالات متحده آمریکا به مسئولین اقلیم کردستان پیشنهاد شده است. در این طرح مسائل مابین هولیر و بغداد با راهکار " حل کنفدارالیسم" چارەیابی خواهند شد

به نقل از یکی وبسایت‌های جنوب کردستان طرح جایگزنی متشکل از چهار ماده از سوی ایالات متحده آمریکا به مسئولین اقلیم کردستان پیشنهاد شده است. در این طرح مسائل مابین هولیر و بغداد با راهکار " حل کنفدارالیسم" چارەیابی خواهند شد

 

به نقل از سپی مدیا، مسئولین آمریکایی طرحی جایگزین را به در دیدار برت مک‌گورگ از هولیر به مسئولان اقلیم کردستان پیشنهاد کرده‌اند. سپی مدیا مدعی شد که آمریکا خواهان تعویق رفراندوم شده است.

 

به نقل از منبع مذکور طرح چهار ماده‌ای آمریکا به مسئولان اقلیم واگذار شده و روز ١٧ سپتامبر در نشست مسعود بارزانی در پیرمام مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 

چهار ماده‌ای که دولت آمریکا ارائه کرده عبارتند از:

 

-  آمریکا، سازمان ملل و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش برای تقسیم بودجه میان بغداد- هولیر و همچنین ترمیم روابط راهکار سیستم کنفدرالیسم را پیشنهاد کرده‌اند.

 

- ماده ١۴٠ قانون اساسی عراق در مدت زمانی یک‌ساله با نظارت آمریکا و ائتلاف بین‌المللی به اجرا گذاشته شود.

 

- نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق بصورت مشترک از خاک عراق و کردستان در برابر داعش محافظت خواهند کرد.

 

- اقلیم کردستان و نیروهای سیاسی از نخست وزیر عراق حمایت خواهند کرد.

 

به گفته منبع یاد شده در دیدار روز ١٣ سپتامبر برت مکگورگ (نماینده آمریکا) و نماینده‌های انگلیس، فرانسه و سفیر بغداد با مسعود بارزانی، گزینه مذکور ارائه شده است.

 

جالب آنکه مسعود بارزانی پس از این دیدار در میتینگ رفراندوم شهر زاخو با عصبانیت گفته بود کە رفراندوم را برگزار می‌کنند.

 

از سوی دیگر چند روز مانده به موعد همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان مخالفت‌های بین‌المللی با برگزاری آن پابرجاست. مسعود بارزانی رئیس موقت دولت اقلیم کردستان می‌گوید هیچ جایگزین بهتری تاکنون به آنها پیشنهاد نشده است.

 

مایکل فالن وزیر دفاع انگلیس شامگاه دوشنبه پس از دیدار با مقامات عراقی در بغداد وارد هولیر مرکز اقلیم کردستان شد.

 

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان می‌گوید در دیدار با او شرطی برای تعویق همه‌پرسی مطرح کرده است.

 

به گفتەی بارزانی اگر دولت عراق با استقلال کردستان طی یک سقف زمانی مشخص موافقت کند و تضمین‌های بین‌المللی برای تحقق این امر وجود داشته باشد، در آن صورت مقامات اقلیم کردستان نشست برگزار می‌کنند و تصمیم نهایی خود را می‌گیرند. وی تأکید کرده گزینەهایی که تاکنون پیشنهاد شده مورد قبول آنها نیست. با این وجود وزیر دفاع انگلیس خواستار تعویق همه‌پرسی شده است.

 

تقریبا همه بازیگران منطقه ای و بین المللی، مخالفت خود با برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان که قرار است در سوم مهرماه برگزار شود را اعلام کردەاند. اسرائیل تنها کشوری بوده که از همه‌پرسی اعلام حمایت کرده و روسیه نیز بیانیەای در مخالفت با آن صادر نکرده است.

 

ایران، ترکیه و سوریه که خود درگیر با مسئله کرد هستند از دید شوونیستی و امنیتی به این قضیه نگاه می‌کنند و از روی کینه‌ورزی مخالف آن هستند.

 

در آخرین واکنش‌ها، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدار با دبیرکل سازمان ملل مخالفت ایران با همه‌پرسی استقلال را مطرح کرده و احمد جنتی دبیر مجلس خبرگان گفته باید با تمام وجود در برابر تجزیه کردستان ایستاد.

 

دو روز پیش علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم تهدید کرده بود ایران مرزهای رسمی را در صورت استقلال اقلیم خواهد بست.

 

اما برگزاری رفراندوم مخالفانی هم درون کردستان دارد که منتقد دولت اقلیم هستند و به استقلال عمل مقامات آن باور ندارند. آنها می‌گویند این تصمیم را باید پارلمان اقلیم می‌گرفت در حالی که پارلمان در دو سال گذشته به دلیل اختلاف احزاب حاکم تعطیل شده است.

 

از سویی نگرانی‌هایی وجود دارد که احزاب حاکم در اقلیم کردستان برای جلب نظر کشورهای همسایه، کردهای سه بخش دیگر کردستان را وجه المعامله قرار دهند.

 

با وجود ادبیات هجومی و توهین آمیز این روزهای مقامات ترکیه، امید خوشناو رئیس فراکسیون حزب دمکرات کردستان دوباره در حساب توئیتر خود اردوغان رئیس جمهور ترکیه را دوست خطاب کرده است.