ارتش عراق اقلیم کردستان را به حمله نظامی تهدید کرد

روز گذشته ارتش عراق با انتشار بیانیه ای کتبی اقلیم کردستان را به حمله نظامی تهدید کرد

فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در این بیانیه اعلام کرد:" اگر اقلیم کردستان مناطق مرزی عراق با ایران، ترکیه و سوریه را واگذار نکند، با حمله نظامی روبرو خواهد شد. اقلیم کردستان درصدد خرید زمان برای مستحکم کردن مواضع خود در خطوط های تماس می باشد.

 

ما هرگز اجازه چنین امری را نخواهیم داد و امنیت مناطق مورد مناقشه و مناطق مرزی را تامین می کنیم".

 

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز درباره آتش بس گفته بود حکومت اقلیم کردستان باید مناطق مورد مناقشه و گذرگاههای مرزی را به حکومت فدرال واگذار نمایند.

 

روز سه شنبه حکومت اقلیم کردستان با صدور بیانیه‌ای گفت:" نیروهای دولت مرکزی اجازه نظارت بر مرزها را دارند و در مقابل باید نیروهای اقلیم نیز گذرگاه های مرزی به داخل اقلیم کردستان را کنترل کنند."

 

تمام خطوط مرزی با ترکیه در خاک اقلیم کردستان قرار دارد و در زمان حکومت صدام حسین نیز در کنترل نیروهای پیشمرگ قرار داشت.

 

وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان در پاسخ به بیانیه فرماندهی مشترک نیروهای عراقی اعلام کرده بود که بیانیه این فرماندهی را رد میکنند وآنرا کاملا خودخواهانه و تهدیدی برعلیه اقلیم کردستان و ساکنان آن می‌داند.

 

وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان در بیانیه دیروز خود گفت:" این نیروهای عراقی و حشد شعبی بودند که با تانک و توپ های امریکایی برمردم کردستان تاختند و حتی از قانون اساسی عراق نیز سرپیچی کردند.

 

ما یک بار دیگر این بیانیه فرماندهی مشترک نیروهای عراقی را رد می کنیم و تاکید می نمائیم که نیروهای پیشمرگ برای دفاع از جان مردم و حقوق ایشان در مواضع خود جای گرفته اند.

 

وعده های دروغین راه حل نمی باشد و مشکلات را تشدید می دهد، تنها راه حل گفتگوی سیاسی و سازنده می باشد".