ارتش عراق تمامی مناطق موسوم به ماده ١۴٠ را کنترل کرد

به دنبال ایجاد بحران سیاسی میان حکومت اقلیم کردستان وحکومت مرکزی عراق پس از برگزاری همه‌پرسی سوم مهرماه /٢۵ سپتامبر در اقلیم کردستان و همچنین با آغاز حمله ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی در ٢۴ مهر / ١۶ اکتبر علیه اقلیم کردستان، ...

به دنبال ایجاد بحران سیاسی میان حکومت اقلیم کردستان وحکومت مرکزی عراق پس از برگزاری همه‌پرسی سوم مهرماه /٢۵ سپتامبر در اقلیم کردستان و همچنین با آغاز حمله ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی در ٢۴ مهر / ١۶ اکتبرعلیه اقلیم کردستان، در چارچوب ماده ی ۱۴۰ قانون اساسی عراق، ارتش عراق تمامی مناطق مورد مناقشه را به کنترل خود درآورد. دیروز نیز شهرک پردی به کنترل ارتش عراق درآمد

 

مناطق مورد مناقشه

بر اساس ماده ی ۱۴۰ قانون اساسی عراق که در سال ۲۰۰۵، پس از برکناری صدام حسین (٢٠٠٣) به تصویب رسیده بود، مناطقی از قبیل کرکوک و مناطق وابسته به آن، موصل ، شنگال ، مخمور ، باگرته ، همراه با شهر خورماتو واقع در استان صلاح الدین ، شهر خانقین واقع در ایالت دیاله و نیز جلولا به عنوان "مناطق مورد مناقشه" میان حکومت اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق باقی ماندند.

 

همه‌پرسی سال ۲۰۰۷

بر اساس قانون ، مناطق مورد مناقشه که تحت اداره ی مشترک حکومت اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق قرار داشت بایستی در سال ۲۰۰۷ با برگزاری رفراندوم وضعیت آنها مشخص می‌شد اما این رفراندوم برگزار نشد. در سال ۲۰۱۴ هنگامی که تبهکاران داعش به مناطق مورد مناقشه نیز حمله کردند، نیروهای ارتش عراق از این مناطق عقب‌نشینی کردند و نیروهای پیشمرگ این مناطق را به کنترل خود درآوردند.

 

مناطقی که اشغال شده اند

با حمله  ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی به اقلیم کردستان در ٢۴ مهر / ١۶ اکتبر و همچنین با عقب نشینی نیروهای پیشمرگ از مرکز شهر کرکوک ، مناطق دیگر نظیر داقوق و دوبس ، شهرک لیلان، شنگال ، مخمور ، باگرته ، زومار و ارتفاعات نینوا واقع در شهر موصل همراه با خورماتو واقع در استان صلاح الدین، خانقین واقع در ایالت دیاله و منطقهی جلولا نیز به کنترل نیروهای حشدالشعبی و ارتش عراق درآمدند.

 

در چارچوب ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق تمام مناطق به کنترل نیروهای عراقی درآمد

نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی با به کنترل درآوردن شهرک پردی که در حدفاصل میان هولیر و کرکوک واقع است، بر اساس ماده ۱۴۰ قانون اساسی تمامی استان‌ها، مناطق و شهرک‌های مورد مناقشه با حکومت اقلیم کردستان را به کنترل خود درآوردند.

 

عبدالله رشید یارالله : پیشروی نخواهیم کرد

عبدالله رشید یارالله ، فرمانده عملیات مشترک نیروهای ارتش عراق اعلام کرد که فراتر از شهرک پردی پیشروی نخواهند کرد و گفت: اهداف ما حفاظت از کرکوک و مناطق مورد مناقشه و همچنین اجرای قانون بود. نیروهای ما وارد شهرک پردی شدند و ما قصد پیشروی فراتر از شهرک پردی را نداریم.