استقرار حزب‌الله در جنوب کردستان

... در جریان این دیدار، دفتر این حزب به طور رسمی در هولیر افتتاح و تمامی امکانات لازم از سوی حزب دمکرات کردستان در اختیار آن قرار گرفته است ...

هداپار (کردهای شمال کردستان به این جریان حزب‌الکنترا می‌گویند) که سیمای قانونی حزب‌الله ترکیه و متکی به سرمایه هاکی‌ساید است، با حمایت و تضمینهای سازمان اطلاعات ترکیه، میت و نیز همکاری حزب دمکرات کردستان(عراق) در بالاترین سطح از سوی مقامات حزب دمکرات کردستان مورد استقبال قرار گرفت. در جریان این دیدار، دفتر این حزب به طور رسمی در هولیر افتتاح و تمامی امکانات لازم از سوی حزب دمکرات کردستان در اختیار آن قرار گرفته است.

 

شبکه ترور دولت ترکیه، از اواخر هفته گذشته با دعوت رسمی حزب دمکرات کردستان در هولیر به سر می‌برد. این شبکه در جریان این دیدار دفتر نمایندگی رسمی خود را افتتاح نمود. طی این دیدار هیاتهای هداپار و حزب دمکرات کردستان در ارتباط با مسائل اقتصادی گفتوگو نموده و نشستهای مخفیانه را برگزار کردند. در این نشست نه فقط حزب دمکرات کردستان، بلکه بازیگران سیاسی دیگری نیز دستهای آلوده یکدیگر را گرفتند.

 

طبق منابع خبری، مسعود بارزانی در جریان دیدارهای خود از ترکیه، با دبیرکل هداپار در مرکز سازمان میت دیدار کرده بود. حسین ولی اوغلو به عنوان یکی از اعضای بنیانگذار حزب الله ترکیه دارای شرکتهای بازرگانی فراوانی است که بخشی از اقوام و همکاران وی آن را اداره می‌کنند. دهها عضو حزب الله ترکیه در این شرکتها و در جنوب کردستان با تامین امنیت از سوی اداره اطلاعات حزب دمکرات کردستان- پاراستن- مدتی طولانی است که به امور بازرگانی و سیاسی مشغولند. اکنون نیز تلاش می‌شود در جنوب کردستان پل ارتباطی بازرگانی قدرتمندی تحت مدیریت میت ترکیه بین حزب الله و حزب دمکرات کردستان ایجاد شود.

 

این پروژه از اینقرار است:

با دیدار وزیر امور خارجه دولت ترک، مولود چاوش اوغلو از عراق- هولیر، هدا-پار به عنوان بخش قانونی حزب الله نیز تلاشهای خود را افزایش داده است. دیدارهای حزب دمکرات کردستان و هدا-پار به عنوان دیدارهای سیاسی و بازرگانی برنامه‌ریزی شده در مطبوعات بازتاب یافت. اما این دیدارها بسیار گسترده بودند. سرمایه گذاری هلدینگ حزب‌الله هاکی‌ساید از سوی حزب دمکرات کردستان در سطحی بالا مورد پذیرش قرار گرفت. متعاقبا رئیس جدید هدا پار، اسحاق ساغلم همراه با هیاتی در 30 آوریل با مسعود بارزانی ملاقات نمود. در اول ماه مه نمایندگی رسمی این حزب در هولیر افتتاح شد. با اندکی دقت حمایت انجام شده از سوی دولت ترکیه و سرویس اطلاعاتی حزب دمکرات کردستان بهتر درک می‌گردد. افراد و گروههایی که از افتتاح دفتر نمایندگی حمایت به عمل آورند را می توان به دقت برشمرد: جنبش اسلامی کردستان(بزوتنه‌وە)، اتحادیه میهنی کردستان (ی.ن.ک)، جنبش ترکمن و جنبش مستقل، جامعه اسلامی کردستان (کومه‌ل)، حزب دمکرات کردستان (پ.د.ک)، حزب اسلامی عراق، جامعه دارالبیان، موسسه روناکی، موسسه روسپی، اتحادیه کارفرمایان کردستان، بسیاری از وزرا، وکلا و بوروکراتها و بازرگانان.

 

حزب دمکرات کردستان با پایگاههایی که به دولت ترک اعطا کرده است، اشغال جنوب کردستان را مشروعیت می‌بخشد. از سوی دیگر راه را برای حزب‌الله به عنوان یکی از ابزارهای جنگ ویژه هموار می‌سازد. باقی گذاردن کرکوک برای جبهه ترکمانی، ایجاد نیروی شبه‌نظامی با منابع مالی ترکیه و تلاش برای ایجاد حزب‌الله به عنوان نیرویی شبیه به شورای میهنی کردستان سوریه (اَ.ن.ک.س) را می‌توان دلایلی برای این امر بر شمرد. این امر در نهایت می‌تواند به محاصره نیروهای انقلابی روژآوا توسط نیروهای مزدور دولت ترک در جنوب کردستان ختم گشته و توسط حزب دمکرات کردستان به مرحله اجرا درآید. گفته می‌شود که این نیروها در تلاشند تا گذرگاههای استراتژیک بین روژآوا، شنگال، مخمور و قندیل را مسدود و بدینگونه ارتباط این مناطق از هم گسسته شود. مدیریت جنوب کردستان این کار را داوطلبانه انجام می‌دهد. اما گیرنده این فرصتها – هر چند در ظاهر حزب‌الله ترکیه است، اما در اصل سازمان اطلاعات ترکیه می‌باشد. هدف نیز ایجاد و تقویت پل ارتباطی خیانت می‌باشد.