اعتراف تلخ عوامل اجرایی پروژه راه‌آهن کرماشان؛" مشکل تأمین اعتبار داریم"

چندی پیش و در آستانەی انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هر روز خبرهایی از کرماشان این کلانشهر محروم شنیدە می‌شد. رفت و آمد مسئولان کشوری، رئیس جمهور و معاونانش، آنهم برای افتتاح(!) پروژه‌هایی در این استان...

چندی پیش و در آستانەی انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هر روز خبرهایی از کرماشان این کلانشهر محروم شنیدە می‌شد. رفت و آمد مسئولان کشوری، رئیس جمهور و معاونانش، آنهم برای افتتاح(!) پروژه‌هایی در این استان...

 

پروژه‌هایی که اکثر آنها سالهاست نیمه‌کاره رها شده بود و صرفا به خاطر تبلیغات دولت دوباره حرف از آنها خلق را سرگرم کرد و به پای صندوقهای رأی برد.

 

جدا از قول و قرارهایی که به سبب فریب خلق با روسای قبایل و آیینها بسته شد و پس از ماهها هنوز نقل محافل است، قولهای صنعتی و راهبردی هم که داده شد به قول معروف توزرد از آب درآمد.

 

یکی از همین بازیهای انتخاباتی پروژەی راە آهن کرماشان بود. راه آهنی که نزدیک به سی سال است که تقریبا جز قولهای انتخاباتی تمام دولت‌ها و همچنین نمایندگان مجلس است. آیا قرار بود این بار مردم کرماشان با قطار سفر کنند؟ آیا قرار بود وعده‌های سی سالەی مسئولان دولت ایران عملی شود؟ آیا قرار بود کرماشان هم به شبکەی ریلی ایران وصل شود؟

 

به هر حال استاندار وقت کرماشان تقریبا هر روز خبر از افتتاح و آمدن قطار به کرماشان می‌داد. با تعریف و تمجید از دولت روحانی او را منجی راه آهن کرماشان میدانست! در بحبوحەی انتخابات "با حضور مسئولان محلی و کشوری راه آهن افتتاح شد"! تصویری از قطار آزمایشی هم در شبکه‌های اجتماعی پخش گردید و قرار بر این شد که مردم کرماشان سوار بر قطار به ایرانگردی بروند.

 

اما، پس از چند روز خبر دزدیده شدن قطعاتی از ریل به گوش رسید. تکذیبش کردند اما واقعیت داشت. با این حال حتی ماه ها حقوق کارگران این طرح را هم پرداخت نکرده و به حال خود رها کردند و با آمدن استاندار جدید و باز هم غیربومی(!؟) بحث راه آهن و افتتاحش داغ شد. همگی سوال از این طرح می‌کردند که بالاخره کی قرار است مردم کرماشان ایرانگردی کنند؟ جواب استاندار جدید هم این بود: "مشکل تامین اعتبار داریم ...". افتتاح راه آهن صوری و تحت تاثیر انتخابات بود!

 

سوالی که این روزها برای من و اکثر مردم کرماشان پیش آمده این است: برای ورود بیش از یک ملیون نفر زائر کربلا به شهر و استان کرماشان اعتبار هست ولی برای اجرای پروژه ها و زیرساخت های این به ظاهر کلانشهر اعتبار نیست؟ برای تبلیغات و تلاش برای ماندگاری خود به هر روشی اعتبار هست، اما برای آسایش و رفاه خلق نیست؟  این نمونەی راەآهن یکی از دهها پروژەی بە امان خدا رها شدە در کرماشان است و ما هم بعنوان مردم این شهر منتظر انتخابات و تبلیغات دوره‌های بعد خواهیم ماند.