اعضای هیئت امرالی خواستار گشوده شدن درهای امرالی شدند

پروین بولدان، سری ثریا اوندر و دیلک اوجالان از نمایندگان پارلمانی حزب دمکراتیك خلق‌ها و عضو هیئت امرالی امروز با برگزاری یک کنفرانس خبری در پارلمان ترکیه نسبت به ادامه نگرانی‌ها در مورد سرنوشت رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان هشدار دادند و خواستار ...

پروین بولدان، سری ثریا اوندر و دیلک اوجالان از نمایندگان پارلمانی حزب دمکراتیك خلق‌ها و عضو هیئت امرالی امروز با برگزاری یک کنفرانس خبری در پارلمان ترکیه نسبت به ادامه نگرانی‌ها در مورد سرنوشت رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان هشدار دادند و خواستار گشوده شدن درهای امرالی بر اعضای خانواده اوجالان و یا وکلای وی شدند.

سری ثریا اوندر طی سخنانی در نشست خبری پارلمان ترکیه گفت: "صلح در منطقه و صلح داخلی تنها یک ساعت و نیم با اینجا فاصله دارد. منزوی‌سازی در زندان امرالی نه تنها قابل قبول نیست بلکه زمینه چارەیابی مسائل در کشور و منطقه را از بین برده است. مقامات ترکیه بجای تضمین صلح اقداماتی در امرالی انجام می‌دهند که بر آتش جنگ افزوده است. اگر از این زاویه به مسئله نگاه کنیم. منزوی‌سازی آقای اوجالان در امرالی کمتر از خیانت به کشور نیست. آیا اگر اوجالان در چنین شرایطی قرار نمی‌گرفت، اتفاقات کنونی روی می‌دادند؟ وی در مورد آینده مشترک و کشور مشترک صحبت می‌کرد و می‌گفت جمهوری دمکراتیکی می‌خواهد که برای همه قابل زیست باشد. وی کنفدراسیون دمکراتیک بدون مرز یا مرزهای کمرنگ را پیشنهاد می‌کرد. نگرانی‌ها از آنچه در امرالی روی می‌دهد فقط موضوع امنیت اوجالان نیست و مسئله آینده کشور در میان است. بیش از یک سال است که هیچ خبری از سرنوشت اوجالان به دست نیامده است. وی از زمانی که به امرالی منتقل شد با اقدامات غیر قانونی مواجه بوده و حقوقش نقض شده است. انزوای سنگینی در امرالی حاکم است. بسیاری که معتقدند اعمال فشار بر اوجالان صلح را به خطر می‌اندازد در حال اعتراضات هستند. فرایند صلح در گذشته نیز نتیجه همین اعتراضات بود. کسانی که این همه وقت‌کشی کرده و از تجارب گذشته درس نگرفتەاند را نمی‌توان مردان حکومت نامید؛ این حماقت است. برخی رسانەهای ترکیه مطالبی در مورد سرنوشت اوجالان منتشر کردەاند و باید حقیقت روشن شود. فاصله اینجا تا امرالی دو ساعت است. با هلی‌کوپتر می‌شود در پانزده دقیقه به آنجا رسید. انزوای کنونی در امرالی علیه کردها بوده و ترکیه را منزوی کرده است."

 

در ادامه این نشست خبری، پروین بولدان نیز طی سخنانی گفت: "از حکومت و دولت ترکیه می‌خواهیم که به نگرانی‌ها توجه کند. آقای اوجالان یک زندانی معمولی نیست و حکومت نباید چنین برخوردی با وی داشته باشد. تا زمانی که اطلاعی از امرالی به دست نرسد نگرانی‌ها ادامه خواهد یافت. باید هرچه زودتر اعضای خانواده یا وکلای وی به امرالی بروند."

 

دیلک اوجالان نماینده پارلمانی ه.د.پ نیز در سخنانی اضافه کرد: "شماری از زندانیان سیاسی اعلام اعتصاب غذا کردەاند. دولت ترکیه باید مخاطرات را ببیند. باید پردە از روی چشم‌ها و وجدان برداشته شود. خواست ما شخصی نیست. این خواستەی همەی اجتماع است که انزوا علیه اوجالان برچیده شود. نباید به قوانین داخلی خیانت شود. مسئله منزوی‌سازی در امرالی باید خاتمه یابد و این مسئولیت بر دوش دولت است. سازمان‌های بین‌المللی و دادگاه حقوق بشر اروپا نیز در این زمینه مسئولند. سازمان‌ منع شکنجه اروپا نیز باید موضع خود علیه شکنجه در امرالی را بیان کند."