افشاگری زندانی سیاسی اعدامی؛ تنها مدرک اعترافاتی است که تحت شکنجه از ما گرفتند

یک روز پس از اعدام وبسایت شبکه حقوق بشر کردستان فایل صوتی آرشیوی از این جوان اعدام شده را پخش کرده که در آن می‌گوید که دادگاههای ایران هیچ مدرکی بجز اعترافات تحت شکنجه که آنهم از سوی مأموران به وی دیکته شده بود در دست ندارند

کمال احمد‌نژاد زندانی سیاسی کُرد اهل میاندواو روز دوشنبه از سوی جمهوری اسلامی در زندان مرکزی این شهر اعدام شد. یک روز پس از اعدام وبسایت شبکه حقوق بشر کردستان فایل صوتی آرشیوی از این جوان اعدام شده را پخش کرده که در آن می‌گوید که دادگاههای ایران هیچ مدرکی بجز اعترافات تحت شکنجه که آنهم از سوی مأموران به وی دیکته شده بود در دست ندارند

 

کمال احمدنژاد پاییز سال ۱۳۹۳ به همراه ۵ شهروند دیگر اهل روستای "گاومیش گلی" از توابع شهرستان میاندوآو واقع در استان اورمیه به نام‌های هلمت عبدالهی، سلیمان کری، میلاد عبدی، سعید سیاهی و مصطفی طه‌زاده به اتهام قتل یکی از اعضای بسیج به نام هاشم زینالی بازداشت و بعد از مدت ۶ ماه بازجویی و شکنجه در سلول‌های انفرادی وزارت اطلاعات در اورمیه به زندان میاندوآو منتقل شد.

 

نامبردگان در سال ۹۴ در یک پرونده دیگر به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُردی به ۸ ماه حبس محکوم شدند. پنج تن از این زندانیان زمانی حکم به آنان ابلاغ شده بود که امکان اعتراض نداشتند، اما یکی از این زندانیان که توانسته بود در فرصت تعیین شده به حکم صادره اعتراض کند، در دادگاه تجدیدنظر از این اتهام تبرئه شد.

 

جلسه دادگاه متهمان این پرونده به جرم قتل یکی از اعضای بسیج در مردادماه امسال در شعبه یک کیفری شهرستان میاندوآو برگزار شد. دادگاه با وجود شاهدانی که بنا بر شهادت آنها متهمین در روز قتل فرد بسیجی در محل قتل حضور نداشته‌اند، بدون احضار شاهدان مذکور و همچنین دفاعیات وکیل پرونده، حکم نهایی را برای متهمین صادر کرد. بر اساس احکام صادره، کمال احمدنژاد به عنوان متهم اصلی به قصاص محکوم شد و پنج نفر دیگر به اتهام مشارکت در قتل هر کدام به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

 

این احکام در حالی صادر شدند که کمال احمدنژاد به عنوان متهم اصلی این پرونده طی چند سال گذشته در گفتگوهای متعدد با شبکه حقوق بشر کردستان بارها بر بی‌گناهی خود تاکید کرده و از فشار وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران جهت اجرای حکم اعدام خود خبر داده بود.

 

این زندانی سیاسی پیشتر در قسمتی از نامه‌ای به بیرون از زندان اتهامات خود را "ساختگی" و "سفارش شده" از سوی وزارت اطلاعات عنوان کرده و گفته بود:"اصلا نمی‌داستم چرا بازداشت شده‌ام".

 

از شکنجه‌هایی که نامبرده هر روز متحمل شده است می‌توان به ضرب و شتم، آویزان کردن، شلاق با کابل، شوک الکتریکی، تهدید خانواده و آزار کلامی اشاره کرد. در حالی که انکار اتهام وارده بر شدت و مدت شکنجه‌های وی می‌افزوده است نامبرده در نهایت مجبور به پذیرش کامل اتهامات وارده می‌شود.

در فایل صوتی که شبکه حقوق بشر کردستان منتشر کرده کمال احمدنژاد در ارتباط با مصاحبه تلویزیونی با شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی ایران، پرس تی وی، آشکار می‌سازد که متن مصاحبه پیشتر در زندان و از سوی مسئولین زندان آماده شده بوده و از وی خواسته بودند با تمرین و تکرار، متن نامه را حفظی مقابل دوربین قرائت کند. اگرچه نامبرده چندین بار از این عمل امتناع می‌کند اما در نهایت تحت شکنجه مجبور به انجام چنین مصاحبه‌ای می‌شود.

 

شایان ذکر است که حکم صادره کمال احمدنژاد علیرغم انکار کامل اتهامات در روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۷ اجراء می‌شود. وی چهارمین زندانی سیاسی کُردی است که در شهریور ماه امسال اعدام شده است.