خبر فوری: استرک تی‌وی و مدیا هابر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این حمله غیرقانونی و توطئه است، نمی‌توانند ما را ساکت کنند

امرالی از نگاه اوجالان – بخش نهم

در مقابل ما جهانی چنان نقاب‌دار قرار دارد که نه من را به سان یک انسان و نه  خلق من را همپای دیگر خلق‌ها نگریسته و با دروغهای بی‌امان و مزورانه اداره می‌گردد. اگر اینچنین نمی‌بود تئاتر بسیار تراژیک-کمیک حقوقی در امرالی بر روی صحنه نمی‌رفت

عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد سیستم امرالی را به عنوان بخشی از توطئه‌ی بین‌المللی دریافته و در دفاعیات خود تحت عنوان از دولت کاهنی سومر به سوی جمهوری خلق  جریان توطئه و واقعیات امرالی را به گونه‌ای مبسوط ترسیم می‌نماید. بخش نهم بدینقرار است.

 

نقطه‌ی آغازین از فرودگاه آتن بود

این جریان در اکتبر سال ١٩٩٨ با استقبال از من در فرودگاه آتن شروع شد. نماینده‌ و وزیر  پیشین بادوواس مرا دعوت کرده بود. متعاقب وی رییس سازمان اطلاعات یونان استاوراکاکیس با اسم رمز بابی و کالندریاس با اسم رمز آگید که خود را دوست معرفی می‌کرد، به ملاقات من آمدند. به رغم آنکه به آنان گفتم که درصدد اخذ پناهندگی برآمده‌ام و این حق من است، اعلان کردند که خشونت به خرج داده [و مانع از این کار خواهند شد] از همین رو عازم مسکو شدم.

 

در مسکو نیز از سوی زیرینوفسکی- نماینده‌ی پارلمان- مورد استقبال قرار گرفتم. نعمان اُچار نماینده ما در مسکو بود. متعاقبا به من فهماندند که پریماکف، نخست وزیر روسیه اعلام کرده است که حداکثر ٩ روز می‌توانم در این کشور اقامت داشته و در غیر اینصورت به زور من را اخراج خواهند کرد. در منزل یکی از نمایندگان به نام میتروفانوف اقامت کردم. در دوران اقامت در مسکو که ٣٣ روز به طول انجامید، دومای روسیه با ٢٩٨ رای موافق در مقابل یک رای مخالف با حق پناهندگی سیاسی من در این کشور موافقت کرد، اما حکومت مانع از اجرای ان در عمل گردید. از همین رو به عازم ایتالیا شدم.

 

به منظور ربایش من به هر اقدامی دست زدند

در پی دوستی بودم، اما دستگیر شدم. متعاقبا دادگاه دستور دستگیری من را لغو کرد. اما در محاصره‌ای سنگین قرار گرفتم و برای ربودن من تمامی راه‌ها و شیوه‌ها را به کار گرفتند. بعد از گشذت ۶۶ روز، ناگزیر به ترک[ایتالیا] شدم. در این مرحله وکلا و مترجمان ایتالیایی داشتم. می‌توانستند وضعیت را تشریح کنند. پیاپیسا وکیل من که نماینده‌ی پارلمان نیز بود و مترجمم احمد، شاهد تمامی این روند بودند.

 

پروژه‌ی انتقال گاز روسیه و توافق وام صندوق بین‌المللی پول

بعد از مراجعتم از روسیه و به رغم وعده‌های آنان، مجددا با موضعی تند با من برخورد کردند. کسانی که تحت عنوان آمریکا و اسرائیل وارد موضوع شدند، مادلین آلبرایت و آریل شارون بودند. حول اقدامات صندوق بین‌المللی پول مباحثاتی در جریان بود. پروژه‌ی انتقال گاز روسیه از دریای سیاه و خاک ترکیه به اروپا  نیز در دستور کار قرار داشت. تصور می‌کنم در ازای استرداد من، وام صندوق بین‌المللی پول و پروژه‌ی انتقال گاز با مسئولان مسکو به توافق رسیدند.

 

به من نیرنگ زده و با زور بردند

در آخرین ایستگاه، بعد از آنکه ژنرال بازنشسته  ناگزاکیس و مترجم من آیفر کایا هواپیمایی اختصاصی را آماده کردند، از پتروگراد عازم آتن شدم. از بخش وی‌آی‌پی گذشته  و شبی را با یکی از اقوام ناگزاکیس سر کردم. بعد از یک روز جهت دیدار با وزیر امور خارجه‌ی یونان، پانگالوس عازم جایی شدم، اما رئیس سازمان اطلاعات ستراوراکاکیس از من استقبال نمود. به نیرنگ آنان گرفتار شده بودم. به زور مرا به جایی انتقال دادند. بعد از یک روز پرواز با هواپیما،  من را به جزیره‌ی کورفو بردند. رسانه‌های اروپایی اعلام کردند که امشب تمامی فرودگاه‌های اروپا بر روی آپو بسته شدند.

 

واحدهای گلادیو خارج از قوانین ناتو هستند

نخست‌وزیر روسیه نیز تحت عنوان شورایعالی دولت‌های متحده، [فرود هواپیمای حامل من را] ممنوع شاخته بود. مشخص بود که این تصمیم در سطحی بسیار عالی اتخاذ شده است. متعاقبا دریافتم که این تصمیم به طور مخفیانه در سوئیس اتخاذ شده است. نیرویی که این دستور را صادر کرده بود واحدی غیر قانونی از گلادیوی ناتو و تحت کنترل آمریکا بود. بعدا آشکار شد که همان واحد طرح ربودن من را به سوی کنیا ارائه کرده است. در رسانه‌ها نیز بر نقش مهم اطلاعات انگلستان صحه گذارده شد. حکومت یونان از در دوستی ریاکارانه‌ای وارد و نقش یک مقاطعه‌کار را در این میان ایفا کرد.کلاندریادیس نیز به من گفت که طی ١۵ روز پاسپورت جمهوری آفریقای جنوبی را به من تحویل خواهد داد، از همین رو از من خواست که در این مدت در سفارتخانه‌ی یونان در کنیا بمانم، که به زعم او از امنیت برخوردار بود. از آنجا که کلاندریادیس به صورت رسمی و از موضع دولت یونان با من سخن گفت، من وعده‌ی وی را باور و من را به کنیا ربودند. علیرغم اطلاع حکومت یونان و سفیر این کشور در کنیا از ربودن من، از قول پانگالویی تضمین داده و گفتند که عازم هلند خواهیم شد. تصور می‌کنم تحت تاثیر مواد بی‌هوش کننده من را به فرودگاهی انتقال داده و تحویل واحد امنیتی ویژه‌ی ترک دادند که از دوم فوریه مشغول تمهیدات آن بودند. نماینده‌ی ویژه‌ی بیل کلینتون، بیلندکن نیز در جمع رسانه‌های خبری اعلام داشته بود که این عملیات با دستور ویژه‌ی کلینتون انجام پذیرفته است. اطلاعات مختصری را که ارائه کردم نشان می‌دهند که نظامنامه‌ی حقوق بشر اروپا نقض گشته و به رغم درخواست پناهندگی من هم در ایتالیا و هم در سفارت یونان نیز پذیرفته شده بود، به شیوه‌ای غیر قانونی ربوده شدم. در سفارتخانه‌ی یونان در کنیا که با زور و خشونت به واحدهای امنیتی تحویل داده شدم، سفیر کوستولاس شخصا به من گفت که درخواست من برای پناهندگی مورد پذیرش واقع گشته و در عمل نیز اجرا خواهد شد. از طریق یکی از وکلایی که از یونان آمده بود، درصدد برآمدم از صحت ان اطلاع پیدا کنم. در کنیا رسما در چارچوب قوانین حقوق بشری اتحادیه اروپا قرار داشتم،  از همین‌رو اجازه ندادم که با زور من را از سفارتخانه خارج نمایند. مقاومت کردم.

 

خلاصه، در فاصله‌ی ٩ اکتبر تا ١۵ فوریه من تحت قوانین حقوق بشری اروپا از مصونیت برخوردار بودم. هیچ کشوری حتی روسیه نیز حق ندارد مواد توافقنامه را نقض کند. از مراجعه وکلایم به دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد این دولت‌ها حمایت می‌کنم. من درخواست بازبینی نموده و قبل از پرونده‌ی امرالی لازم است در ارتباط دولت‌های یونان، ایتالیا و روسیه بررسی انجام شود. از این طریق سیمای راستین ربایش من آشکار گشته و متعاقب آن معلوم خواهد شد که دستگیری من علیه نظامنامه‌ی حقوق بشر اتحادیه‌ی اروپا می‌باشد.

 

لازم است دادگاه موضعی ایجابی اتخاذ نماید

هنگامی که من را به تیم‌های ویژه‌ی امنیتی ترکیه مسترد کردند، هیچ معیار [حقوق بشری] رعایت نگردید، در این رابطه سندی در دست نیست، از سوی دیگر، از آنجا که این اتفاقات در درون مرزهای اروپا به وقوع پیوستند، مرتکب نقض مواد نظامنامه‌ی حقوق بشر اروپا شدند. بر این مبنا، از آنجا که نشست‌های امرالی از هیچ مبنای حقوقی برخوردار نیستند، شایسته است که نشست‌های امرالی با حکم 'پرونده‌‌ای وجود ندارد' یا  'نبوده است'، ملغی شوند.

 

هر حکم دیگری که در این‌باره صادر شود، در مغایرت با نظامنامه‌ی حقوق بشر اروپا خواهد بود. اگر نه این حقوق نیز با توطئه‌ی بین‌المللی همراه گشته و دادگاه حقوق بشر اروپا نیز مانند یکی از حلقه‌های زنجیر این توطئه عمل نماید. براین باورم که دادگاه عالی این امر را نخواهد پذیرفت. امیدوارم دادگاه عالی علیه بازی ربودن من - که به این دادگاه نیز ارتباط می‌یابد - موضعی ایجابی را اتخاذ و حکمی تاریخی را در تاریخ خود ثبت نماید.

ادامه دارد ...

... بیشتر بخوانید ...
امرالی از نگاه اوجالان - بخش نخست

| امرالی از نگاه اوجالان - بخش دوم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش سوم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش چهارم
| امرالی از نگاه اوجالان - بخش پنجم
| امرالی از نگاه اوجالان - بخش ششم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش هفتم
| امرالی از نگاه اوجالان - بخش هشتم