امروز سالروز درگذشت دایه اویش است

اویش اوجالان یازدهم آوریل سال ١٩٩٣ در روستای آمارا فوت کرد

اویش اوجالان یازدهم آوریل سال ١٩٩٣ در روستای آمارا فوت کرد

 

امروز یازدهم آوریل سالگرد وفات دایه اویش، مادر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان است. عبدالله اوجالان در یادداشت‌های خود بارها نوشته که مادرش در مبارزه طلبی و شکل‌‌گیری شخصیت او نقش اساسی داشته است. فاطمه اوجالان دختر دایه اویش هم می‌گوید مادرش در روستا شخصیتی سرآمد و دلسوز بود.

اویش اوجالان در روستای آمارا از توابع منطقه خل فَتی در شمال کردستان به دنیا آمد. او پس از ازدواج مانند همه زنان کُرد شانه به شانه همسرش برای گذران امور زندگی می‌کوشید اما همسرش بعدها برای ربودن یک زن دیگر اقدام کرد. آن زن وقتی از ازدواج اجباری سر باز زد به ضرب گلوله کشته شد. 

 

اویش اوجالان در دادگاه سکوت نکرد و شواهد دست داشتن همسرش در قتل یک زن را بیان کرد و همسر او در اثر ناراحتی و سکته قلبی در دادگاه فوت کرد.

  

اویش که در دادگاه از زن مقتول دفاع کرده بود بعدها با عمر اوجالان ازدواج کرد و صاحب چهار پسر و چهار دختر شد.

 

او برای تأمین مخارج خانواده کشاورزی و دامداری می‌کرد و در کارش سرآمد بود.

 

فاطمه اوجالان می‌گوید مادرش شخصی مهمان‌نواز بود و محصول فراورده‌های لبنی خود را میان همسایگان و روستائیان تقسیم می‌کرد.

او همچنین می‌گوید مادرش سرسختانه در برابر زورگویی و نا‌عدالتی‌ها می‌ایستاد و کودکانش را به شهامت و دفاع از حقشان تشویق می‌کرد.

عبدالله اوجالان موسس حزب کارگران کردستان، دومین فرزند دایه اویش است. فاطمه اوجالان می‌گوید برادرش-عبدالله خصوصیات مادرش را به ارث برده است. مادر عبدالله اوجالان به او گفته بود وقتی از دانشگاه بازمی‌گردد باید به سمت فرمانداری یا استانداری رسیده باشد.

 

فاطمه اوجالان می‌گوید مادرش تا لحظه وفات منتظر عبدالله اوجالان بود و می‌گفت فرزندم به رهبری بدل شده که انتقام مردمش را خواهد گرفت، او به خانه باز می‌گردد.

 

اویش اوجالان که سال‌ها از بیماری قند رنج می‌برد و تحت درمان قرار داشت در تاریخ یازدهم آوریل ١٩٩٣ در اثر سکته قلبی و در حالی درگذشت که چشم براه فرزندش عبدالله بود.

پیکر او در روستای آمارا دفن شده و سالانه افراد زیادی برای گرامیداشت او در این روز به آرامگاه روستا می‌روند.