امروز سومین سالروز قتل‌عام پنجم ژوئن آمَد است

پنجم ژوئن ٢٠١۵ در شهر آمَد بمب‌هایی منفجر شدند که دست خود دولت ترکیه را در برنامه ریزی و اجرای عملیات تروریستی علیه شهروندان رو کرد

پنجم ژوئن ٢٠١۵ در شهر آمَد بمب‌هایی منفجر شدند که دست خود دولت ترکیه را در برنامه ریزی و اجرای عملیات تروریستی علیه شهروندان رو کرد

 

تنها دو روز مانده به انتخابات هفتم ژوئن ٢٠١۵ دهها هزار نفر از شهروندان آمَد بسوی محل برگزاری میتینگ حزب دمکراتیک خلق‌ها رفتند. این میتینگ پیام بزرگی با خود داشت و آنهم وارد نمودن شُک به حزب آ.ک.پ بود. این حزب در انتخابات ٧ ژوئن می‌بایست اکثریت خود از دست می‌داد. حزب دمکراتیک خلق‌ها با کسب ١٣.١ درصد آرای ترکیه تمام محاسبات رژیم حاکم بر ترکیه را زیر و رو کرد.

 

شهروندان آمَد در روز پنجم ژوئن در انتظار سخنرانی صلاح‌الدین دمیرتاش رییس مشترک سابق ه.د.پ بودند. میدان میتینگ با پرچم‌های ه.د.پ و جریانهای همپیمان با وی تزیین شده بود.

تنها لحظاتی پس از آغاز میتینگ تصاویری زنده تلویزیونی فریاد شهروندان را پخش کرد که خواهان مساعدت آمبولانس‌ها بودند. آنان خواهان توقف پخش موزیک شدند. انفجار.

در کنار پست برق دو بار انفجار روی داد. ساعت حوالی ١٧:۵۵. هوای میدان برگزاری میتینگ را دود در برگرفت. سپس فریاد "راه را باز کنید"، "لطفا آمبولانس" شنیده شد. پس از آنکه خلق کنار کشید زوایای حمله مشخص شدند. پنج کشته و چهارصد زخمی. رمضان یلدز (١۴ ساله)، نجاتی کولور (۴٧ ساله)، شهموز کاچان ( ٣۴ ساله)، جوان آرسلان (١٧ ساله) و علی ترکمن (۶۵ ساله) جان خود از دست داده بودند.

 

دو بمب در سطل اشغال جاسازی شده بود. اورهان گوندر (٢٠ ساله) اهل سمسور فردی است که اقدام به جاسازی بمب‌ها کرده است. ادعا شد که وی عضو داعش بوده است. یک روز پس از حمله نامبرده در دیلوک بازداشت شد و به ادعای رژیم ترکیه به زندان فرستاده شد.

 

اما زوایای پشت پرده یکی پس از دیگری آشکار شدند. متهم اصلی داعش عنوان شده بود اما همگان از روابط دوستانه میان رژیم ترکیه و داعش آگاه بودند. تیپ مهاجم، رفتار رژیم ترکیه با این حمله تروریستی، روابط نیروهای پلیس و استخبارات با مهاجم، شیوه‌های بازجویی و نقض حقوق قربانیان حمله، انگشت اتهام را بسوی آنکارا نشانه گرفت.

 

روابط صمیمی دولت با مهاجم

مدارکی که نقش دولت را در این حمله لو داد

-خانواده گوندر پس از آنکه فرزندشان به داعش پیوست به اداری امنیت و استانداری مراجعه کردند.

-خانواده در دیدار با نخست‌وزیر اسبق (احمد داوداوغلو) از وی خواستند که پسرشان را برگرداند، اما وی گفته بود که چون زیر ١٨ سال سن دارد دولت نمی‌تواند وی را بازگرداند.

-١۵ مه ٢٠١۵ یعنی بیست روز قبل از حمله مدیریت امنیت سمسور به خانواده گوندر گفت که فرزندشان از سوی تروریست‌ها (!) ناپدید شده است و خانواده هم این موضوع را در بازجویی بر زبان آورده بودند.

 

دو روز قبل از حمله متهم بازداشت شد

شواهد دیگری هم از قرار زیر لو رفتند

-اورهان گوندر (مهاجم) دو روز قبل از حمله در سوم ژوئن در یکی از هتل‌های شهر آمَد ازسوی پلیس بازداشت شده بود و به دلیل سر باز زدن از سربازی مورد بازجویی قرار گرفت. نامبرده سپس آزاد شد. اما هیچ دلیلی مبنی بر چگونگی بازداشت و چرایی آزادی وی منتشر نشد.

 

مدارک مربوط به مهاجم نزد نیروهای پلیس وجود داشت

-کنعان ایپک وزیر دادگستری اسبق در سخنانی تلویحا اعتراف کرد که برادر اورهان اوندر با نام انگین اوندر در ١۵ اکتبر ٢٠١۴ به دادستانی مراجعه کرده است. انگین اعلام کرده بود که برادرس اورهان ناپدید شده و احتمالا به داعش پیوسته است. وزیر دادگستری بیانیه‌ای جالب را با هدف فریب افکار عمومی و شانه خالی کردن حکومت صادر کرد. طبق گفته وزیر وقت دادگستری نیروهای پلیس پس از تشکیل پرونده نام انگین را قید کرده بودند و نه نام اورهان (مهاجم). وزیر برای وانمود کردن توطئه مدعی شد که نیروهای پلیس نتوانستند اورهان را شناسایی و بازداشت کنند. رییس سندیکای قضات ترکیه مصطفی کاراداگ سخنان وزیر را به چالش کشید و گفت:"چنین چیزی امکان ندارد. لازم است نام اورهان گوندر در لیست قید شده باشد." اما سئوال اصلی اینجاست که چرا نام اورهان قید نشده بود؟!

 

تحت نظارت میت اورهان به سوریه فرستاده شد

سوم آگوست ٢٠١۵ بیانیه تازه‌ای از سوی دولت ترکیه نشانه نقش دولت در انفجار آمَد را افشا کرد. این بیانیه پس از قتل‌عام دیگری صادر شد. ٢٠ ژوئیه ٢٠١۵ در حمله تروریستی به حامیان کوبانی در پرسوس ٣۴ نفر جان خود را از دست دادند.

 

-ولی آگبابا مشاور رییس کل حزب جمهوریخواه خلق ترکیه اعلام کرد که اورهان گوندر و عامل انفجار پرسوس  (عبدالرحمان آلاگوز) تحت کنترل سازمان میت به سوریه رفته وبازگشته‌اند. آگبابا افزود:"ما می‌توانیم اعلام کنیم که حکومت داعش را به کنترل خویش درآورده است و از آن محافظت می‌کند. در حملات انفجاری آمَد و پرسوس موارد مهمی دیده می‌شوند. آنانی که به داعش پیوستند در پرسوس و آمد به حمله دست زدند. اینان تحت نظارت میت به سوریه رفته و بازهم به ترکیه برگشتند."

 

تلاش دولت ترکیه برای مخفی نگه داشتن عاملان اصلی

در بازجویی‌ها معلوم شد که اورهان گوندر شش ماه در کمپ‌های داعش در سوریه آموزش دیده است. وی در ۶ مه ٢٠١۵ به ترکیه بازگشت و در ٢ ژوئن به شهر آمَد رفت.

 

پس از کسب جزئیات بیشتر و بازداشت متهم از سوی دولت دادستانی جمهوری در شهر آمَد با بهانه "انتشار جزئیاتی که جریان بازجویی را تحت تأثتر قرار داد" تصمیم به مختومه نمودن آن گرفت. دادستان‌ها در موارد متعددی برای لاپوشانی نقش دولت اقدام به مختومه نمودن پرونده‌ و محافظت از جنایتکاران کردنه بودند.

 

مدارک دیگری دال بر نقش دولت در این حمله

-در رابطه با حمله‌ای که اورهان گوندر در پنجم ژوئن به میتینگ ه.د.پ در شهر آمَد صورت داد علاوه بر وی چندین نفر دیگر هم مورد بازجویی قرار گرفتند، از جمله اسماعیل کورکماز، مصطفی کلنچ، بورهان گوک و متهم فراری الهامی بال. بجز این افراد از هیچ کس دیگری بازجویی نشد. این افراد به پنج بار حکم حبس ابد محکوم شدند و از ۴هزار و ١٠١ سال تا ۶ هزار و ٣١٨ سال حبس محکوم گردیدند.

 

-طبق درخواست وکلای قربانیان حمله بنابر اصل ١۴ دادگاه جزایی در ماه مه تحقیقاتی در محل انفجار صورت گرفت. اعلام شد که نتایج تحقیقات بعدها منتشر خواهد شد.

 

-٣١ مه در ١٢ جلسه دادرسی شعبه دوم دادگاه جزایی سنجان شهر آنکارا آشکار شد که اسماعیل کورکماز یکی از متهمین یکماه قبل از قتل‌عام شهر آمد (۵ ژوئن ٢٠١۵) به نیروهای پلیس گفته است؛ "در ترکیه اتفاقاتی روی می‌دهند."