انتشار گزارش شبکه حقوق بشر کردستان در مورد تخریب شاهو و کوسالان از سوی سپاه

​​​​​​​شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی به تخریب منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان توسط سپاه پاسداران در جریان عملیات نظامی و ایجاد پایگاه در ارتفاعات این منطقه پرداخته است

شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی به تخریب منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان توسط سپاه پاسداران در جریان عملیات نظامی و ایجاد پایگاه در ارتفاعات این منطقه پرداخته است.

 

در گزارش شبکه حقوق بشر کردستان آمده است:

"از سال ۱۳۸۷ تاکنون سپاه پاسداران به بهانه مبارزه با نیروهای احزاب کُردی، با ساخت پایگاه‌های نظامی در ارتفاعات کوه‌های شاهو و کوسالان و همچنين انجام عملیات‌های نظامی گسترده در آن، بخشی گسترده‌اي از این مناطق را كه به عنوان مناطق حفاظت شده شناخته شده اند را تخریب کرده است.

 

مناطق حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷,۲۳۶ هکتار در حد فاصل شهرهای سولاوا، روانسر، پاوه، مریوان و کامیاران و هم مرز با جنوب کردستان [کردستان عراق] واقع شده است.

تعدادی از شهروندان ساکن روستاهای دامنه این مناطق کوهستانی در گفتگو با شبکه حقوق بشر کردستان از ادامه تخریب این مناطق حفاظت شده ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته این شهروندان، سپاه پاسداران از سال ۸۷ برای اولین بار با ساخت یک پایگاه نظامي در منطقه هانیه روستای پالنگان، مرحله اول ملیتاریزه کردن این مناطق را آغاز کرده است. به دنبال آن، سپاه در ارتفاعات شاهو در نزديك روستای شوانکاره، قوره قلعه، چالاوه‌ و شمیشر نیز اقدام به ساخت پایگاه‌های نظامی کرده و با ساخت جاده منتهی به اين پايگاه‌ها، بخشی وسیعی از جنگل‌ها و مراتع شاهو را تخریب كرده است.

 

بر اساس یافته‌های شبکه حقوق بشر کردستان، سپاه پاسداران مناطق کوهستان شاهو و کوسالان را به عنوان مناطق جغرافیایی استراتژیک جهت عبور و مرور و اسکان نیروهای احزاب کُردی مخالف قلمداد کرده و با ایجاد پایگاه‌های نظامی در کلیه ارتفاعات این مناطق کوهستانی در نظر دارد این مناطق را به عنوان منطقه نظامی اعلام کرده و به مرور خالی از سکنه كند. این در حالی است که ده‌ها روستا در دامنه این مناطق کوهستانی قرار دارند و ساکنین آن از بهار تا اواسط پاییز از روستاهای خود به این مناطق کوچ کرده و مشغول دامداری و پرورش زنبور هستند.

 

منطقه کوسالان و شاهو که طی مصوبه شماره ۳۰۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیربنائی دولت) در سال ۱۳۸۸ به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است، هر ساله به بهانه حضور نیروهای احزاب کُردی مخالف از سوی سپاه پاسداران توپ‌باران شده و آتش‌سوزی‌های ناشی از آن خسارت‌های زيست محيطی فراوانی در پی دارد."

 

در گزارش تصریح شده است:"در آخرین مورد این اقدامات، سپاه پاسداران با حضور بیش از ۲۰ هزار نیروی سپاه و بسیج شهرهای سنه، سولاوا، مریوان و کامیاران در کوهستان شاهو یک مانور نظامی با عنوان رزمایش محرم ۲ برگزار کرد که در جریان آن بخشی وسیعی از مناطق شاهو در نزديكي روستای لون و تیلکو بر اثر توپ‌باران و بمباران هلیکوپترهای سپاه دچار آتش سوزی شد.

 

برگزاری رزمايش سپاه پاسداران در مناطق حفاظت شده شاهو با اعتراض گسترده فعالین محیط زیست و شهروندان کامیارانی مواجه شده بود. علیرغم تکذیب خبر آتش سوزی مراتع و جنگل‌های شاهو از سوی سپاه پاسداران و مسئولین اداره مناطع طبیعی سنه اما با توجه به گزارشات تصویری خود خبرگزاری‌های دولتی نیز آتش سوزی در این مناطق مشهود است."

 

شبکه حقوق بشر با یادآوری ادعاهای گماشتگان نظامی رژیم ایران در استان سنه افزوده است:"فرمانده بیت‌المقدس کردستان نیز انتشار اخبار آتش سوزی در کوهستان شاهو «حاشیه سازی رسانه‌های معاند» دانست و اعلام کرده است که « منطقه‌ای که برای برگزاری رزمایش امنیتی محرم در کامیاران (منطقه شاهو) تعیین شده هیچ پوشش گیاهی ندارد و تنها سنگ است و صخره» .

 

روز یک شنبه ۱۵ مهرماه، در تصاویری که به صورت پخش زنده از شبکه استانی پخش شده است، ارتفاعات پیرخدر که به دلیل صعب العبور بودن از معدود مناطقی هست که زیستگاه بز کوهی است مورد توپ‌باران و بمباران هلیکوپترهای سپاه پاسداران قرار گرفته است.

 

همچنین تعدادی از کانال‌های خبری شهر کامیاران نیز با انتشار گزارشاتی از برگزاری رزمایش سپاه در منطقه حفاظت شده شاهو و آتش سوزی‌های گسترده چند سال اخبر که توسط توپ‌باران سپاه روی داده است، ابراز نگرانی کرده‌اند."

 

در بخشی دیگر از گزارش ضمن یادآوری هشتاگ #شاهو_در_آتش در شبکه‌های مجازی، به تداوم تخریب مراتع منطقه بنا به اظهارات ساکنان روستاهای اطراف شاهو اشاره شده است:" در حالی که سپاه پاسداران روز یک شنبه ۱۵ مهر را روز پایانی اعلام مانور اعلام کرده بود ولی تاکنون نیروهای سپاه در شاهو حضور دارند و درصدد ایجاد پایگاه‌های جدید در بلندی‌هاي شاهو هستند و ماشین‌های راهسازی با تخریب مراتع این کوهستان مشغول ایجاد جاده در این منطقه محافظت شده است."