بازتاب جهانی کودتای سیاسی تازه اردوغان علیه کردها

کودتای سیاسی تازه رژیم ترکیه و اشغال شهرداری‌های سه کلانشهر کردستان در مطبوعات جهان بازتاب یافته است. برخی از نشریات کودتای سیاسی اردوغان را در راستای "برنامه‌ریزی‌های بلند مدت" رژیم حاکم عنوان کرده‌اند.

   یورونیوز با نشر سخن سلچوک مزراکلی ریاست مشترک ه.د.پ که گفته بود، "همانگونه که زمین‌لرزه‌ی ۱۷ آگوست ۱۹۹۹ در تاریخ ترکیه از یاد نخواهد رفت، در بعد سیاسی و ارزش‌های دمکراسی ترکیه زلزله‌ی ۱۹ آگوست ٢٠١٩ درای جایگاهی ویژه خواهد بود."

   یورونیوز عملیات نسل‌کشی سیاسی که صد‌ها تن از اعضای ه.د.پ دستگیر شده‌اند را به عنوان "پاکسازی سیاسی" نام برد و راهپیمایی‌ مردمی روز گذشته در آمَد علیه غصب شهرداری‌ها را خاطرنشان ساخت. همچنین با اشاره به عدم ارسال حکم ابلاغیه‌ی شروع کار به ۶ تن از روسای مشترک شهرداری‌ها که در انتخابات ۳۱ مارس/۱۰ فروردین بیشترین آرا را کسب کرده بودند اعلام کرد، پاکسازی که پس از کودتای ۱۵ ژوئیه آغاز شد کردها را هدف قرار داد.

رویترز: اردوغان پیش از انتخابات اعلام کرده بود
   در خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز اعلام شد، غصب شهرداری‌ها به شدت با اعتراضات خلق برخورد شد. رویترز به بازداشت بیش از ۴۰۰ تن از اعضای ه.د.پ در ۲۹ شهر اشاره کرده است.  رویترز بیانیه‌ی اردوغان پیش از انتخابات درباره‌ی غصب‌ شهرداری‌ها را خاطرنشان ساخته و همچنین به بیانیه‌ی روسای مشترک ه.د.پ اشاره کرده که اعلام کرده بودند، اتهامات وارده کذب محض است.

​​​​​​​   رویترز همچنین به اعتراض ج.ه.پ، روئسای جمهور و نخست‌وزیران پیشین آ.ک.پ در این باره اشاره کرده است.

تاگس تْسایتونگ: (عملیات غصب شهرداری‌ها) به دلیل انتخابات استانبول به تعویق افتاد
​​​​​​​   روزنامه‌ی تاگس زايتونگ آلمانی به سخنان اردوغان پیش از انتخابات اشاره کرد که اعلام کرده بود، "سیاستمدارانی که علیه سیاست‌های وی بایستند" در صورت پیروزی در انتخابات نیز برکنار خواهند شد.

​​​​​​​   این روزنامه اعلام کرده است، مسئله‌ی غصب شهرداری‌ها پیش از این برنامه‌ریزی شد اما به دلیل تمدید انتخابات استانبول به تعویق افتاده بود.

لوموند: کودتایی جدید علیه اپوزیسیون
​​​​​​​   روزنامه‌ی لوموند فرانسوی با تیتر "فشارها در ترکیه" خبری را منتشر کرده و اعلام کرد، عملیات غصب شهرداری‌ها "کودتای جدید ترکیه است که علیه اپوزیسیون انجام گرفت." همچنین گفته شد، پنج ماه از انتخابات شهرداری‌ها نگذشته است که از وظایفشان برکنار شدند. این روزنامه اعلام کرده است، از سال ۲۰۱۶ تاکنون فشارهای بزرگی علیه ه.د.پ اعمال می‌گردد.

​​​​​​​   همچنین اعلام شد، علاوه بر ج.ه.پ، تعدادی از داخل حزب آ.ک.پ نیز به غصب شهرداری‌ها اعتراض کرده‌اند. سزای تملی ریاست مشترک ه.د.پ اعلام کرد، کسانیکه بازداشت شده‌اند مرتکب هیچ جرمی نشده‌اند.

ن.ز.ز: کرد‌ها در ۳۱ مارس اثبات کردند که این سیاست موفق نخواهد شد
​​​​​​​   روزنامه‌ی سوئیسی نوزورشر تسايتونگ اقدامات پاکسازی گسترده پس از ۱۵ ژوئیه را خاطر نشان ساخته و اعلام کرد، "اردوغان در این کودتا به شکلی آشکار اثبات کرد که راه‌حل مصالحت آمیز برای وی حائز هیچ منفعتی نیست. همچنین وی چنین می‌پندارد که با اعمال فشار قادر است کردها را به زانو درآورد. کردها در انتخابات محلی ۳۱ مارس آشکارا اثبات نمودند که تلاش‌هایی بدین شکل موفق نخواهد بود."

دیه پرس: آماده‌کاری‌ها حاکی از برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت است
​​​​​​​   روزنامه‌ی دیه پرس اتریش با انتشار تصویر حمله نیروهای پلیس به خلق آمد اعلام کرد، خشونت اردوغان علیه ه.د.پ افزایش یافته و روسای مشترک شهرداری‌ها را برکنار کرد.

​​​​​​​   این روزنامه در ادامه اعلام کرد، در ساعات صبح در ۳ کلانشهر صدها نیروی پلیس این حملات را انجام داده‌اند، "چهارچوب و هماهنگی میان نیروهای پلیس نشان می‌دهند که مدت درازی کودتای علیه سیاستمداران کرد برنامه‌ریزی شده بود."