بانه در (٢١)امین روز اعتصاب است/ فراخوان جوانان بانه به همبستگی

شهر بانه سومین هفته اعتصاب را پشت‌سر گذاشت. گزارش‌ها از سطح شهر حاکی از تعطیلی کامل این شهر است.

شهر بانه سومین هفته اعتصاب را پشت‌سر گذاشت. گزارش‌ها از سطح شهر حاکی از تعطیلی کامل این شهر است.

اعتصاب سراسری کولبران، کاسبکاران مرزی و بازاریان شهر بانه در حالی وارد بیست و یکمین روز خود شده است که تا این لحظه جواب مثبتی برای حل مشکل معیشت از سوی مسئولین مربوطه دریافت نکرده‌اند.

اعتصابگران با وجود فشار و تهدید از سوی نیروهای امنیتی به فعالیت اعتراضی ادامه می‌دهند.

به نقل از شبکه حقوق بشر کُردستان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت/ ۴ مه وضعیت شهر بانه در وضعیت کاملا امنیتی قرار داشته است. طبق گزارش‌های منابع آگاه محلی در بانه نیروهای یگان ویژه و پلیس در تعدادی از خیابان های این شهر مستقر شده‌اند و جمعه شب به بازاریان و اصناف این شهر هشدار داده‌اند که باید مغازه‌های خود را باز کنند. این درخواست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با مخالفت صریح بازاریان بانه روبرو شده است.

مغازه‌داران بانه به نیروهای نظامی گفته‌اند که به خواسته‌های عموم "خیانت نخواهیم کرد".

 

از سوی دیگر گزارش‌هایی مبنی بر برقراری ارتباط اینترنتی بانه منتشر شده است.

 

به گفته شبکه حقوق بشر کردستان در روزهای گذشته نیروهای نظامی بانه با یگان‌های ویژه از پلیس همدان تقویت شده‌اند. رژیم جمهوری اسلامی از ترس قیام عمومی و فراگیر ساکنان بانه این شهر را در حالت "حکومت نظامی اعلام نشده" قرار داده است. ساکنین به نشانه ابراز انزجار نسبت به سیاست‌های تحمیل بردگی بر کردها از بازگشایی مغازه‌های خود سر باز زده‌اند.

 

همبستگی با مردم بانه رو به گسترش است

حسن امینی، رئیس شورای مکتب قرآن کردستان روز پنج‌شنبه (١٣ اردیبهشت/٣ مه) با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از اعتصاب بازاران شهر بانه اعلام کرده‌ است: "اینجانب ضمن اعلام پشتیبانی از مردم شرافتمند بانه و مطالبات قانونی و مشروع آنان، جدّاً از مسئولان حکومت می‌خواهم در نهایت تواضع و نرمخویی با مردمان شریف این دیار رفتار کرده و به مطالبات به حق و قانونی آنها پاسخ مثبت دهند."

 

از سوی دیگر جوانان بانه طی فراخوانی از دیگر شهرهای کردستان الخصوص شهرهای مرزی درخواست حمایت کرده‌اند. در فراخوان جوانان بانه‌ای به دیگر شهرهای کردستان آمده است:"بیستمین روز اعتصاب را به مدنیانەترین شیوه و با سختی‌های فراوان به همراه خانواده و همسر و کودکانمان پشت سر گذاشتیم و با نیرو و اراده بسیار ادامه دادیم، تا به خواسته برحقمان که باز کردن مرزهای استان کردستان است برسیم."

 

جوانان بانه ضمن یادآوری آمار بیکاری در کردستان گفته‌اند:"بیشترین جمعیت مردم با مشکل شغل و کار مواجه هستند و آن جمعیت بسیار کم مناطق ما، که می‌توانستند زندگی را از طریق مرز بگذرانند، با مسدود کردن منابع، آنها هم به خیل بیکاران اضافه شدند."

 

جوانان از مردم و بازاریان مریوان و جوانرو خواستند تا به ندای مردم بانه در همبستگی با اعتصاب پاسخ دهند و خاطرنشان کرده‌اند که به هر طریق ممکن بانه نیازمند اتحاد ملی کردستانی‌هاست.

 

گزارش‌های تأیید نشده‌ای از بازداشت اعتصاب‌کنندگان بانه منتشر شده است. از تعداد و هویت دستگیر شدگان هنوز خبری در دست نیست.

 

لازم به یادآوری است که کولبران و بازاریان شهر بانه از روز یک شنبه ۲۶ فروردین / ١۵ آوریل در اعتراض به مسدود شدن معابر مرزی کولبری و افزایش تعرفه‌های گمرگی ترخیص کالا اقدام به اعتصاب کرده و تاکنون نیز بر تداوم این اعتصاب تا دستیابی به نتیجه قابل قبول اصرار دارند. در روزهای اولیه این اعتصاب، کسبه و بازاریان شهرهایی چون جوانرو، مریوان، سقز، پیرانشهر و سردشت نیز با بستن مغازه های خود از این حرکت اعتراضی حمایت خود را اعلام داشتند.