باهوز اردال: باید خود را برای نبردی بزرگ آماده کنیم – بخش نخست

باهوز اردال عضو فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق گفت: خلقمان نباید دست بسته منتظر صلح باشد، زیرا منطقه خاورمیانه در جنگی تمام عیار بوده و تمامی ساکنان این منطقه درگیر جنگ هستند

باهوز اردال عضو فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق در ارتباط با تحولات اخیر در کردستان و ترکیه، پیوندهای جنوب کردستان و آ.ک.پ با تلویزیون سترک به گفتوگو پرداخت. همچنین باهوز اردال در ارتباط با پایگاههای نظامی ترک در جنوب کردستان و تلاشهای اطلاعاتی-جاسوسی PDK  اطلاعات مهمی را با این تلویزیون در میان گذاشت و به نیروهای درگیر در این مساله هشدار داد. این گفتگو در چند بخش منتشر می‌شود.

 

در ارتباط با کارزار جدید نیز دکتر باهوز اردال گفت: لازم است خلقمان دست بسته منتظر صلح نباشد. زیرا تمامی منطقه خاورمیانه و تمامی ساکنان آن درگیر جنگ هستند. از همین رو باید در تمامی عرصه ها خود را برای مقاومت و نبردی سنگین آماده کنیم. نباید از این جنگ و از این مقاومت هراس به خود راه دهیم. هر هزینه لازمی را هم ناچاریم بپردازیم. یا مانند یک خلق با عزت و سربلند خواهیم زیست یا در غیر اینصورت باید تن به بردگی هزار ساله دیگری بدهیم. تا کنون خلقمان از عزمی راسخ برخوردار بوده و در این رابطه تردید ندارد.

 

متن مصاحبه تلویزیون سترک با باهوز اردال:

"خلق در مسیر مقاومت بوده و گریلا سنگرهای خود را حفظ خواهد کرد"

- وضعیت جنوب کردستان و تحولات جاری در ترکیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از سال ۲۰۱۵ به بعد، حکومت آ.ک.پ/ م.ه.پ جنگ جدیدی را آغاز کرده است. در بسیاری از جبهه‌ها حملاتی را علیه خلقمان و جنبشمان آغاز کرده است. بر مبنای طرج جدید می‌بایست تا کنونه به اهداف خود دست می یافتند. در این طرح مقرر بود در تمامی جبهه‌ها به حمله دست زده شود، با ورود به سال ۲۰۱۹ در صورتیکه به ارزیابی این نبردها بپردازیم در می‌یابیم که خلق و جنبشمان در مقابل این حملات سبعانه و سیاست دولت ترک مقاومتی بسیار شکوهمند به پیش برده شد. بدون گمان در این مرحله ما زحمات بسیاری را متحمل شدیم. خلقمان متحمل آزارهای فراوانی شد. هزینه‌های بسیاری را داد، روستاها و شهرهایمان ویران شدند، سوختند. اما این مقاومت مقاومتی تاریخی به شمار می‌رود. در نتیجه این مقاومت می‌توان گفت طرح اردوغان-باخچلی به موفقیت دست نیافت. در بعد نظامی به موفقیت دست نیافتند. گریلاهای آزادی کردستان هم در شمال کردستان، هم در جنوب کردستان سنگرهای خود را حفظ کردند. نیروی گریلاهای کردستان بیش از دوره پیش بوده و در جاهایی که لازم بوده است مقاومتی بسیار شکوهمند را با عزمی راسخ تداوم می‌بخشد. براین باور بودند که در عرصه نظامی گریلا را از میان برداشته یا تضعیف می‌نمایند. اما در این راه به موفقیتی دست نیافتند. حتی در بعد نظامی شکست خوردند، نبرد بهار امسال شاهدی بر این مدعاست. در بعد سیاسی نیز شکست خوردند. خلقمان بر گفته خود اصرار ورزیده و همچنان در مسیر مقاومت و آزادیخواهی و خط رهبر آپو گام برمی‌دارد. نتیجه انتخابات شهرداریها نیز شاهدی بر این مدعا ست. خلقمان با ارسال این پیام اظهار داشت که: اردوغان فاشیست، باخچلی خونخوار، دولت از آن شماست، می‌توانید ما را دستگیر کنید، اما هر اندازه که با ترور و کشتار به ما حمله کنید، ما مسیر مقاومت را همچنام ادامه می‌دهیم. در این انتخابات نیروی سیاسی خلق کردستان و جنبش آزادیخواهی از طریق این نتخابات مجددا قدرت خود را به رخ کشید. این حاکمتی فاشیستی بود که شکست خورد. در بعد سیاسی و نظامی دچار هزیمت شدند. انتخابات اخیر برای حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ هزیمتی سنگین بود. از این مقطه به بعد مشروعیت حاکمیت آ.ک.پ/ م.ه.پ امری مسلم قلمداد می‌شود. درصدد بودند از طریق این انتخابات نیروی سیاسی کرد را در هم شکنند و از این طریق خواستند در بعد سیاسی ترکیه را از بحران نجات داده و نیروی کردها را تضعیف نمایند. هدف آنان بر این نکته متمرکز بود که بر طول عمر حاکمیت خود بیفزایند. اما در بعد سیاسی دچار هزیمت شدند. مهمترین نکته، شکست آنان در بعد اقتصادی بود.

 

 اکنون ترکیه دستخوش بحرانی اقتصادی است. برخی در ارتباط با این بعد از بحران در ترکیه به بحث و گفتوگو می‌پردازند. اما مباحثات این عده در اصل اشتباه می‌باشد. اردوغان از طریق رسانه‌ها درصدد است این مساله را مخفی نگاه دارد و افکار عمومی را منحرف نماید. اما کاملا مشهود است که کشتاری را که طی چهار سال گذشته به آن دست زده است و نیز مقاومت گریلاها، او را دچار بحرانی عمیق  اقتصادی کرده است. علت بحران اقتصادی در ترکیه جنگ چهار ساله‌ای است که اردوغان آن را به پیش می‌برد. این مساله را نیز ار خلق ترک نهان می‌کنند. باید نیروها و افراد دمکرات این واقعیت را با خلقهای ترکیه در میان بگذارند. امروز خلقهای ترکیه در فقر به سر برده و نمی‌توانند زندگی خود را اداره نمایند. علت نیز جنگی است که اردوغان و باخچلی به پیش می‌برند. سیاست جنگی در کردستان است که امروز ترکیه را به چنین وضعیتی کشانده است. بر این مبنا می‌توان گفت طی جنگ چهار ساله اشغالگری ترکیه و ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ هم در بعد نظامی و هم در بعد اقتصادی این کشور را به هزمیت کشانده و هم مشروعیت آنها را از میان برده است. خلق ما در مسیر مقاومت قرار داشته و گریلاهای آزادی کردستان سنگرهای خود را حفاظت کرده و از عزمی راسختر نسبت به گذشته نیز برخوردارند.

 

"خلقمان باید خود را برای نبردی سنگین و درازمدت آماده کند"

-  گریلا برای این نبرد در آینده چه تمهیداتی اندیشیده است؟

حاکمیت آ.ک.پ بر تداوم سیاست جنگی و کشتار همچنان اصرار می‌ورزد. این تنها راه برای تداوم بقای آنها در مسند قدرت است. به خلقهای ترکیه می‌گویند که کردها ترکیه را تجزیه می‌کنند، با فوبیای کرد و کردستان درصددند خلقهای ترکیه را بترسانند. خود را حافظان ترکیه قلمداد می‌کنند. تنها این راهکار برای اردوغان باقی مانده است. از سوی دیگر خاورمیانه درگیر جنگ است. در خاورمیانه هیچ کشوری را نمی‌توان یافت که درگیر جنگ نباشد. مشهود است که این جنگ در کوتاه مدت به پایان نخواهد رسید. از همین رو گریلاهای آزادی کردستان خود را برای جنگی طولانی و گسترده آماده می‌کنند. استراتژی و تاکتیک خود را بر مبنای این چشم انداز اماده می‌کنند. فرایند باز تاسیس، متدهای جنگی نوین و آموزشهای خود را بر مینای تمهیدی برای جنگی طولانی و گسترده آماده می‌کنند. ین امر نیز لازمه چنین مرحله‌ای است. به همین دلیل تمامی کردستان درگیر جنگی بزرگ است. کسانی که آینده خود را نبینند، خود را برای این رویدد آماده نکنند، امکان ندارد تداوم بقا داشته باشند. به همین دلیل گریلاهای آزادی کردستان مقطعی و کوتاه مدت نمی‌اندیشند. به منظور در هم شکستن تمامی سیاستهای اشغالگری سه سال است که هم در بعد نظامی به نبرد پرداخته و هم خود را مجددا سازماندهی و بازآفرینی کرده‌اند.

 

می‌توان تمهیدات گریلاها را بدینگونه برشمرد.  مقاومت بهار امسال نشان داد که گریلا خود را مجددا نوسازی کرده است. در صورتیکه گریلا راهکارها و متدهای خود را به خوبی به کار بندد، می‌تواند تکنولوژی موجود در دست اشغالگران را خنثی نمابد، میتواند ضربات سنگینی را به دشمن وارد و آن را وارد بحران نماید. خلق شمال کردستان نیر باید خود را برای نبرد و مقاومتی سنگین و طولانی آماده نماید. باید خلقمان دست بسته مترصد صلح باقی نماند. زیرا تمامی منطقه خاورمیانه درگیر جنگ بوده و تمامی ساکنان این منطقه درگیر این جنگ هستند. از همین رو باید خود را برای نبرد و مقاومتی سنگین آماده کنیم. نباید از این جنگ و از این مقاومت واهمه داشت. هر هزینه لازمی را نیز ناچاریم که بپردازیم. یا مانند خلقی سربلند و با عزت خواهیم زیست یا دگر باره محکوم بردگی هزاران ساله خواهیم شد. تا به کنون خلقمان برخوردار از اراده و عزمی نستوه بوده و در تردید به سر نمی‌برد. زمانیکه همه خود را برای نبرد و مقاومت در برابر فاشیسم و سیاستهای مبتنی بر کشتار آ.ک.پ آماده نماید، نیروی خود را به رخ کشد، وارد مقاومت شد، آنزمان است که اشغالگر در می‌یابد که سیاستهای آنان به پیروزی دست نخواهد یافت. ضرر این نوع سیاست‌ورزی را در می‌یایند. تنها در اینصورت است که آزادی خلق ما را خواهند پذیرفت. اگر آزادی خلق ما را بپذیرند، در این صورت است که آزادی محقق خواهد شد. دستیابی به صلحی همراه با آزادی امکان‌پذیر است. برای هر چهار بخش کردستان چنین امری لازم است.

ادامه دارد ...