باهوز اردال: ثبات و آینده کردستان منوط به اتحاد کردهاست

... فردی که در هولیر تحت عنوان عثمان کوسه به قتل رسیده است دیپلمات نیست. بلکه مسئول میت در جنوب کردستان است. مسئول حمله‌‌ای بود که در نهایت به شهادت رفیق هلمت و دو رفیق وی منجر شده ما به جوانان میهن‌دوستی که این اقدام را انجام دادند تبریک می‌گوییم ...

   باهوز اردال از فرماندهان قرارگاه مرکزی مدافع خلق اعلام نمود که عملیاتی که در خاکورک ادامه دارد بخشی از روند اشغالگری کردستان بوده و در این زمینه اظهار داشت: نیروهای ترگ درصدد هستند از خط مرزی این منطقه با ایران وارد خاک جنوب کردستان شوند. در خاکورک، خنیره و امتداد مرز تلاش می‌کنند تا گریلاها را به عقب رانده و برخی از نیروهای امریکایی را مستقر کنند. در این رابطه نیز هدف اینست تا محاصره ایران تشدید شود.

   اردال اعلام نمود که برای رفاه و امنیت جنوب کردستان بسیار اهمیت می‌دهند، کسانی که این امنیت را برهم می زنند آنها نیستند، نیروهای گریلا در شمال کردستان به نبرد می‌پردازند، اما آنکه امنیت و آرامش جنوب کردستان را از بین می‌برد، دولت ترکیه است. اردال در این رابطه گفت: آینده، رفاه و امنیت در کردستان منوط به اتحاد کردها ست. از تمامی سازمانهای کردی می‌خواهیم که بر مبنای اتحاد ملی به اتحاد دست یابند.

   باهوز اردال از فرماندهان قرارگاه مرکزی نیروهای ندافع خلق در برنامه ویژه‌ای که از تلویزیون سترک تی‌وی منتشر شد حضور یافته و عملیات نظامی دولت ترک را در مناطق حفاظتی میدیا، موضعگیری حکومت جنوب کردستان، عملیات رستوران حقه‌باز طی روزهای اخیر، تلاشهای جاسوسی که در جنوب کردستان درصدد بسط و گسترش بوده و نیز در ارتباط با مسائل روز به پرسشهای خبرنگار این برنامه پاسخ داد.

- حملات دولت ترک در مناطق خاکورک نزدیک دو ماه است تداوم دارند، چرا خاکورک، دولت ترک با این حملات درصدد دستیابی به چه نتیایجی برآمده است؟ قریب به دو ماه است که خاکورک حملات بسیار شدیدی ادامه دارند. حملات گسترده دولت استعمارگر ترک در جریان هستند. در مقابل تمامی این حملات مقاومت بی‌نظیر و بزرگ گریلاها آزادیخواه کردستان وجود دارد. بدون تردید هم خلق ما و هم افکار عمومی نیز جنگ در این منطقه را پیگیری می‌نماید. البته دولت ترک دلایلی برای حمله به خاکورک دارد. به نظر شما دولت ترک چرا بر این منطقه اصرار می‌نماید؟

ترکیه تلاش دارد تا نیروهای گریلا را از خاکورک بیرون رانده و نیروهای آمریکایی را مستقر نماید

   سه دلیل برای حمله به این مناطق را می‌توان برشمرد. نخستین دلیل مرتبط به ایران است. یعنی بر تسلط بر مرزهای ایران تاکید و اصرار می‌کنند. تلاش دارند تا در خط مرزی این منطقه وارد خاک جنوب کردستان شوند. تلاش دارند تا در مناطق خاکورک و خنیره و در امتداد مرز نیروهای گریلا را به عقب رانده و نیروهای آمریکایی را در این منطقه مستقر نمایند. هدف نیز تشدید محاصره ایران است. به رغم شمار بالای تلفات این مساله یکی از دلایل اولیه حضور آنان در این منطقه است. دومین دلیل نیز اشغال حتی یک وجب از خاک کردستان به منظور تبدیل آن به مستعمره دولت ترک می‌باشد. در روژآوا یا در جنوب کردستان فرقی نمیکند، حتی اگر برای تصرف یک روستا نیز فرصت را مهیا ببینند درصدد تبدیل آن به بخشی از مستعمره خود هستند. این حمله بخشی از رویه دولت استعمارگر ترک است و در این چارچوب تلاش دارند تا این منطقه را به مستعمره خود تبدیل کنند. سومین دلیل نیز، با هدف درهم شکستن حزب کارگران کردستان گره خورده است. برای تحقق این اهداف پ.ک.ک را به بهانه تبدیل کرده‌اند. و طبیعی است زمانیکه به منظور حمله به پ.ک.ک وارد این مناطق می شوند هدفی جز جنگ در نظر ندارند. هدف آنان از انتشار این مسائل برای افکار عمومی نیز این مساله است. این واقعیت است که یکی از این دلایل پ.ک.ک است. درصدد هستند تا جنبش آزادیخواهی کردستان را تضعیف نمایند. پ.ک.ک تاثیرگذارترین و متنفدترین نیروی کردستان بوده و از همینرو درصدد تضعیف این نیرو هستند. دستیابی به چنین هدفی را فراروی خود قرار داده‌اند. اما لازم است که این حملات را در خاکورک را در چارچوب تحولاتی کلی در منطقه ملاحظه کرد. ما به عنوان حزب کارگران کردستان و گریلاهای جنبش آزادیخواهی با مقاومت به این حملات پاسخ می‌دهیم.

عثمان کوسه دیپلمات نبود، مسئول عملیات میت بود

- طی روزهای اخیر در هولیر اتفاقاتی روی داد. مقامات ترک می‌گویند که یکی از دیپلماتهای آنان به نام عثمان کوسه به قتل رسیده است. الان همه منتظر انتشار بیانیه‌ای از سوی شما در رابطه با این مساله هستند. در این رابطه شما چه نظری دارید؟

   در ارتباط با این مساله با عجله بیانیه صادر ننمودیم. خواستیم که خودشان ابعاد این مساله را دریابند. در ارتباط با این موضوع ما تحقیقاتی انجام دادیم. نتایجی را که بدان دست یافتیم از این قرار است: نخست آنکه فرد مقتول به نام عثمان کوسه دیپلمات ترک نیست. مسئول میت در جنوب کردستان است. یعنی مسئول سازماندهی تلاشهای میت در مقابل ما است. ذیل سازمان میت مجموعه‌ای وجود دارد که هدف اصلی آنان در پیش گرفتن و سازماندهی اقداماتی علیه رهبری ما و هدف قرار دادن آنهاست. خواست و طراحی اقدامات آنها در راستای سوءقصد علیه رهبران ماست. فرد مقتول مسئول نخست میت در جنوب کردستان بوده و درصدد سوءقصد علیه رهبری و مدیریت جنبش آزادیخواهی ما بوده است. این فرد رهبری عملیاتهایی از این دست را برعهده داشته است.

طراحی عملیاتی که در جریان آن رفیق هلمت (دیار غریب) به شهادت رسید، این شخص بوده است

   در جریان سوءقصدی که اخیر به وقوع پیوسته و به شهادت رفیق هلمت (دیار غریب) و دو نفر از رفقای وی منجر شد، این شخص مسئولیت این عملیات را برعهده داشت. بعد از طراحی این عملیات و تحلیل اطلاعات آمده از مکان رفیق هلمت، این سوءقصد به نتیجه رسیده و رفیق هلمت و دو نفر از رفقایش به شهادت می‌رسند. نیز عملیاتهای بسیاری در جنوب کردستان را همین شخص هماهنگی کرده است. این مساله یکی از نتایجی است که ما به آن دست یافته‌ایم.

   یکی دیگر از ویژگیهای مهم، دولت ترک در روزهای گذشته و در وهله نخست هویت فرد مقتول را آشکار نکرد. اما متعاقبا ناگزیر به افشای هویت این شخص شد. اما بازهم برخی از اطلاعات را در اختیار افکار عمومی قرار نداد. تمامی مقامات مسئول دولتی در مراسم تشییع وی حضور یافتند. ریاست میت نیز در این تشییع حضور یافت. از مراسم تشییع وی مشخص می‌شود که وی شخصی عادی نبوده است. درصدد تحریف حقایق برآمده و این شخص را به عنوان یک دیپلمات جای دهند.

از جوانانی که  به این اقدام ارزنده دست زدند تشکر می کنیم

   طبق تمامی تحقیقات و نتایج بدست آمده این اقدام، اقدام جوانان میهن‌دوست است. شبیه به اقدامات جوانانی است که به جنبش ما علاقه دارند. زیرا اقدامات گریلاهای ما به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. مانند عملیاتی که برای یادبود سکینه جانسیز در مقابل مدیریت سازمان میت انجام شد؛ و عملیاتی واجد ویژگیهای کاملا حرفه‌ای بود. در این رویداد، می توان آماتور بودن آن را مشاهده کرد. اما هر کسی که این اقدام را انجام داده باشد، اقدامی خوب و موفق بوده است. ما به آنان دست مریزاد گفته و این اقدام آنان را مورد تقدیر قرار می‌دهیم. آنها مسئول خونریز میت را به سزای اعمالش رساندند. قاتل رفیق هلمت را کشتند و نیز، مسئول بسیاری از حملات علیه کردها را از میان برداشتند. اقدامی بجا و ارزنده است. از جوانان میهن دوستی که این اقدام را انجام دادند تشکر و تقدیر می‌کنیم.

کسانی که شهادت رفیق هلمت را تسلیت نگفتند، برای یک قاتل قیامت به پا کردند

- بعد از این رویداد رهبری جنوب کردستان بیانیه‌هایی را صادر نمود. این بیانیه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

   رهبری جنوب کردستان برای یک عضو قاتل میت بیانیه‌های بسیاری را صادر نمود. این رویداد را تروریستی قلمداد کرد. این مقتول، قاتل کردهاست. کنسولگری ترکیه در هولیر به مرکز حمله علیه گریلاهای آزادیبخش کردستان تبدیل شده است. در حقیقت هم به عنوان جنبش و هم به عنوان خلق امیدوار بودیم که حکومت جنوب کردستان به دلیل شهادت رفیق هلمت حداقل پیام تسلیتی را ارسال نماید؛ نه فقط برای رفیق هلمت، بلکه برای بسیاری از غیرنظامیانی که در جنوب کردستان در نتیجه حملات دولت ترک قتل‌عام شدند، منتظر صدور چنین بیانیه‌ای بودیم. حداقل امیدوار بودیم که برای شهروندان غیرنظامی بیانیه تسلیتی صادر نمایند. اما متاسفانه صدایی از آنان برنخواست. به مناسبت شهادت رفیق دیار غریب و دو نفر از رفقایش بیانیه‌ای برای تسلیت منتشر نکردند. اما در عوض ببینید که برای یک عضو میت و یک قاتل چه قیامتی بر پا نکردند. این موضعگیری درست نیست. اشتباه است، مایه شرمساری بزرگی است. ما درک نمی‌کنیم که چگونه می‌توانند این قیامت را به پا کنند. کسی که به قتل رسیده است قاتل کردهاست. قاتل دهها فرد است. این حجم از بیانیه و این حجم از طرفداری از ترکها درست و صحیح نیست. از سوی دیگر به بهانه این رویداد این حجم از حمله امر درستی نیست. در هولیر بخش بزرگی از خلق ما را که از شمال کردستان در این شهر ساکن هستند دستگیر کرده‌اند. کمپ مخمور را محاصره کرده‌اند. هر کسی را که از این کمپ درصدد ورود به هولیر است دستگیر می‌کنند. چنین امری اشتباه است. از جان کمپ مخمور چه می‌خواهید؟ ساکنان این کمپ تبعیدی هستند. از جور، فشار و ظلم دولت ترک مجبور به تبعید به این کمپ شده‌اند. این ظلم و جور کافی نیست و اکنون به حمله نیز دست می‌زنند. ساکنان این کمپ چه ارتباطی به این رویداد دارند؟ ساکنان مخمور هیچ رابطه‌ای با این مساله ندارند. رهبری جنوب کردستان باید بیش از این نسبت به این مساله توجه داشته باشد. باید موضعی کردی و کردستانی اتخاذ نماید. خلقمان نسبت به اتخاذ چنین موضعی امید دارد. با بیانیه‌هایی که صادر می‌کنند خلق را به انحراف سوق می‌دهند. نیاز به چنین رفتاری وجود ندارد.

این دولت ترک است که ثبات و آرامش جنوب کردستان را برهم می‌زند

- برخی این رویداد را به عنوان گامی در راستای برهم زدن آرامش و ثبات جنوب کردستان ارزیابی می‌کنند. شما این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

   با انتشار این بیانیه‌ها درصدد متهم کردن ما هستند. می‌خواهند حملات دولت ترک علیه خاک جنوب کردستان را مشروعیت بخشند. درصدد هستند تا دلیل این حملات را پ.ک.ک قلمداد نمایند. این مساله درست نیست. علیت این حملات پ.ک.ک نیست. علیت بی‌ثباتی و تهدیات محتمل علیه جنوب کردستان حزب کارگران کردستان نیست. علت تمامی حملات و بی‌ثباتی و ناآرامی جنوب کردستان و تمامی کردستان و عدم امنیت دولت ترک است. تبدیل کنسولگری ترکیه در هولیر به اداره امنیت ملی ترکیه، تاسیس پایگاههای نظامی دولت ترک در خاک جنوب کردستان و وضعیت اشغالگری، حملات روزانه دهها هواپیمای ترک به جنوب کردستان و روستاها و قتل دهها غیر نظامی، آیا ثبات و امنیت نام دارد؟ این موارد ثبات و امنیت جنوب کردستان را برهم نمی‌زند اما گریلاهای مدافع خلق و خاک کردستان، ثبات و آرامی را برهم می‌زنند؟ این مسائل چه ارتباطی دارند؟ هیچیک از این موارد ارتباطی به وجدان آگاه، حقیقت و میهن‌دوستی ندارند.

برای امنیت و آرامش کردستان به هر فداکاری لازمی دست زدیم 

   برعکس، ما به عنوان جنبش آزادیخواه کردستان دهها بار اظهار داشته‌ایم که امنیت، آرامی و حفظ جنوب کردستان را وظیفه خود قلمداد می‌کنیم. به عنوان گریلای آزادیبخش کردستان تمامی مسئولیتهایی ا که بر گردن ماست، انجام داده و پذیرفته‌ایم. هر فدارکاری لازمی را که از دستمان برآمده است انجام داده‌ایم. دهها نمونه از این مورد در دست است. آشکار است که حملات استعمارطلبانه‌ای در جریان است و کسانی که ما را متهم می‌کنند، لازم است که حداقل یکبار استعمارگری ترک را نیز متهم نمایند. دولت مهاجم ترک روزانه به جغرافیای کردستان حمله می‌نماید، به آتش می‌کشد، به قتل‌عام غیرنظامیان دست می‌زند. زمانی که دولت ترک به برادران کردشان حمله می‌کند آیا این دولت متهم نیست؟ اکنون عده‌ای می‌گویند که دستاوردهای جنوب کردستان متعلق به تمامی کردها بوده و باید تمامی کردها از این دستاورد حفاظت و حراست نمایند. این مساله درست است. ما نیز به عنوان جنبش این مساله را تایید می‌کنیم. یعنی خلق جنوب کردستان با فداکاریهای بسیاری و هزینه‌های بیشمار به این دستاورد دست یافته‌اند. خلق شمال کردستان نیز همواره با آنها در یک صف قرار گرفته و به انان کمکهای فراوان کرده‌اند. خلق روژآو و شرق کردستان نیز در کسب این دستاوردهای جنوب کردستان همکار و همگام بوده‌اند. بسیاری از احزاب کردستانی دیگر نیز همکاریهای بیشماری را در این رابطه داشته‌اند. این مساله درست است. دستاوردها دستاوردهای ملی ما هستند.

ثبات و آینده کردستان منوط به اتحاد کردهاست

- در این رابطه چه امیدی برای دستیابی به اتحاد دارید؟

   لازم است که رهبری جنوب کردستان بر این مبنا به مساله نزدیک شود. مادام که جنوب کردستان یک دستاورد ملی به شمار می‌رود، باید آنها نیز در این راستا با روح ملی با این مساله تعامل نمایند. نباید موضعی را که به سیاستهای جنوب کردستان آسیب وارد می‌کند، اتخاذ نمایند. ما موافق و همگام با خوشیهای خلقمان در جنوب کردستان هستیم. مگر خلق شمال کردستان نیازمند ثبات و آرامش و آزادی نیست؟ دولت ترک و طیب اردوغان دشمن تمامی کردها و کردستان هستند. لازم است رهبری جنوب کردستان علیه دولت ترک موضعگیری نماید. نباید توافقهای نظامی و اطلاعاتی را با ترکیه نداشته باشند. اکنون صراحتا می‌توانیم به این موارد و تاریخ این توافقات اشاره نماییم. ثبات و آرامی جنوب کردستان طی اتحاد با دولت ترک امکانپذیر نیست. این امر کاملا بدیهی است. اتحاد و ائتلاف با دولت ترک نه تنها مایه آرامش و ثبات نبوده بلکه مایه ویرانی کردستان است. آرامش جنوب کردستان صرفا از طریق اتحاد کردستانیان انکان پذیر است. پیش از این تصویری منتشر گردید که گریلا و پیشمرگان در یک جبهه و در صفوف مقدم با یکدیگر علیه نیروهای داعش به نبرد می‌پرداختند. تمامی آحاد خلق کردستان نیز از چنین تصاویری روحیه، جسارت و امید یافتند. این مساله درخواست خلق کرد است. این تصویر نشاندهنده‌ی چه مساله‌ای است؟ لزوم اتحاد خلقهای کردستان، ائتلاف و همبستگی کردها را نشان می‌دهد. در نتیجه این تصویر که نمایاننده اتحاد خلق بود، کردها استفاده بردند. در جنوب کردستان در شمال کردستان و روژآوا، در تمامی مناطق کردستان، کردها از این مساله منتفع شدند. باید برادرانمان در جنوب کردستان این مساله را ببینند. ثبات و آرامی و آینده کردستان منوط به اتحاد و همبستگی میان کردهاست.

گریلا در شمال کردستان به نبرد می‌پردزد؛ آنهایی که جنوب کردستان را به میدان جنگ تبدیل کرده‌اند، نه ما بلکه دولت ترک است

- می‌پرسند که چرا حزب کارگران کردستان در شمال کردستان به نبرد دست نمی‌زند؟

   درست است؛ ما نیز همین را می‌گوییم. براستی گریلاهای آزادیبخش کردستان در شمال کردستان نبردی تاریخی را  آغاز کرده‌اند. در مقابله با پیشرفته‌ترین تکنولوژیهای دولت ترک و علیه تمامی حملات، اگر نیروی دیگری غیر از پ.ک.ک بود، حتی قادر به یک ماه مقاومت نیز نمی‌بود. در بوتان، آمد، درسیم و در تمامی مناطق ترکیه ما جنگی بزرگ را به پیش می‌بریم. این دولت ترکیه است که جنوب کردستان را به جبهه تبدیل کرده است. چه کسانی که در مقابل اشغالگری سکوت پیشه کرده‌اند؟ اگر موضعی اتخاذ گردد، باید علیه اشغالگری ترکها نباشد نه علیه حزب کارگران کردستان. یعنی در حقیقت این موضع ضعیف جنوب کردستان و سکوت به دولت ترک جسارت می‌دهد. در نتیجه دولت ترک نیز با جسارت خاک جنوب کردستان را مورد حمله قرار می‌دهد. لازم نیست که جنوب کردستان تا این حد از دولت ترک واهمه داشته باشد. در حقیقت دولت ترک با همه نیروها دچار بحران شده است و همه او را ترک کرده‌اند. در وضعیت بسیار ناگواری قرار گرفته است. سکوت آنها باعث می‌شود که جنوب کردستان به صحنه نبرد تبدیل شود. خلاصه کنم؛ غیر از اتحاد به مساله دیگری اشاره نمی‌کنم. تنها از طریق اتحاد است که ما می‌توانیم در این نبرد به پیرزی برسیم. دهها بار نیز این مساله اثبات شده است.

در مقابله با حملات، خلقمان در جنوب کردستان را به عمل فرا می‌خوانیم

- به گسترش شبکه‌های جاسوسی در میان خلق دست می‌زنند. این سیاست جاسوسی را چکونه ارزیابی می‌کنید؟

   اخیرا دولت ترک با برخورداری از نیات و مقاصد خاص، روستاها را بمباران می‌کند. به بهانه رفت و آمد گریلاهای حزب کارگران کردستان در منطقه آمیدی این منطقه را بمباران می‌کند. روستای سپیندار از توابع شهرک چمانک را نیز اخیرا بمباران کرده‌اند. در این بمبارانها، روستائیان غیرنظامی مجروح شده‌اند. هواپیماهای جنگی بسیاری از روستاها و مناطق زیست روستاییان را بمباران نموده‌اند. چرا آمیدی و روستای سپیندار را بمباران نموده‌اند؟ نیروهای گریلا در کوهستانها حضور دارند. هر روز در شمال کردستان به عملیات دست می‌زنند. چرا مناطق غیرنظامیان را بمباران می‌کنند؟ دلیل این بمبارانها ایجاد اختلاف و واداشتن کردها به جنگ علیه یکدیگر است. از دوره عثمانی تا به کنون سیاستهای دشمنی ترکها علیه کردها ادامه دارد. لازم است که احزاب، رهبری و خلق جنوب کردستان این حقیقت را به خوبی درک نماید. اگر تا کنون رهبری جنوب کردستان با دولت ترکیه در ارتباط می‌باشد، این بدین معنا نیست، به معنای حضور و موافقت با موقعیت آنان است. به منظور ایجاد اختلاف کردها با یکدیگر است. به منظور ممانعت از اتحاد کردها است. خلقمان در جنوب کردستان، خلقی میهن‌دوست بوده و از حساسیت لازم در این رابطه برخوردار است. از خلقمان در جنوب کردستان می‌خواهیم که به همکاری با سیاستهای مبتنی بر جاسوس پروری نپرداخته و اغوا نشوند. لازم است نسبت به اهداف حملات دولت ترک هشیارانه عمل کنند. علیه اشغالگری فراخوان داده و آنها را به اقدام و عمل علیه این تلاشها دعوت می‌کنم.

در مورد کسانی که در مورد نیروهای گریلا اطاعات جمع‌آوری می‌کنند، به ما اطلاع بدهید

   درخواست ما از خلقمان در جنوب کردستان اینست که هر کس که می‌خواهد باشد، زمانی که کسانی درصدد مکان‌یابی نیروهای گریلا هستند، بر این نکته واقف باشند که این این افراد جاسوس بوده و با میت ترک در ارتباط هستند. بدانند که این افراد مقاصد و نیات سوئی در سر دارند و این اطلاعات را مستقیما با نیروهای گریلا در میان بگذارند. دوباره اظهار می‌دارم که هر حزبی باشد مهم نیست؛ در هر مقام و مسندی باشند کسانی که خواهان اطلاع از محل استقرار نیروهای گریلا هستند کسانی هستند که می‌خواهند خون کردها بر زمین ریخته شود. این افراد برای میت ترک کار می‌کنند. می‌خواهند این جنایت را از طریق انان انجام دهند. لازم است تمامی چیزهایی را می‌خواهند مستقیما با نیروهای گریلا در میان بگذارید. با اطلاعاتی که با نیروهای گریلا در میان گذارده می‌شود، بازی دشمنان خنثی می‌شود.

فراخوانی برای سازمانهای کردی در راستای اتحاد ملی

   تجارب اخیر مدیریت جنوب کردستان را نیز به این باور رسانده است که هر زمانیکه اتحاد کردها استحکام داشته است، تمامی کردها با یکدیگر به پیروزی دست یافته‌اند. نمونه‌های تاریخی چنین مساله‌ای بسیار هستند. پیوندهای خوب سالهای ٢٠٠۵-٢٠١١ بین تمامی کردها دستاوردی بسیار خوب بود. زمان مقابله با داعش در سال ٢٠١۴ اتحاد و همبستگی میان کردها برای کردها یک دستاورد بود. رهبری حزبمان فراخانهای جدیدی را در دستور کار قرار دارد. بیایید با روح مقاومتهای کوبانی، شنگال و مخمور متحد شویم، این فراخوان ماست. تمامی خلقمان دستاوردهای این مساله را دیده است. بیایید بر این مبنا نشست برگزار کرده، به گفتوگو دست زده و به توافق دست یابیم، نقاط مشترک ما بیشتر از موارد اختلاف ماست. اکنون در خاورمیانه همه در حال نشست و گفتوگو با یکدیگر هستند. ما نیز باید با یکدیگر به گفتوگو بپردازیم. زمانیکه طرفهای درگیر در جنگ با یکدیگر به گفتو گو دست می‌زنند، چرا کردها بین خود به دیالوگ نمی‌پردازند؟ چرا از گفتوگو فرار می‌کنید؟ بیایید برای ثبات و آینده جنوب کردستان بر میز گفت و گو بنشینیم. همه منتظر دیالوگ بوده و ما در صورتیکه خواهان گفتوگوی آشکار بوده به مذاکره و گفتوگو می‌پردازیم. در صورتیکه خواهان مذاکره مخفیانه نیز باشند ما امادگی داریم. در رابطه با هر چهار بخش کردستان آماده گفتوگو هستیم. در صورتیکه بخواهند در این رابطه تصمیم‌گیری می‌شود و اجرایی نیز می‌شود. در تمامی ابعاد سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک به گفتوگو نشسته و در مورد مسائل به بحث و گفتوگو دست می‌زنیم. برای چنین منظوری آماده هستیم. ما خواستار این مساله نیستیم که ارتباطات خود را با دولتها گسترش ندهید. ما مخالف پیوندهایی هستیم که بر اساس خون کردها قوام گرفته‌اند. سخن ما اینست که دست از ارتباطاتی بردارید که علیه منافع کردستان هستند. بار دیگر دعوت می‌کنیم. همگام با دولت ترک که علیه نیروهای گریلا به جنگ می‌پردازد سنگر نگیرید. گریلا قوچ قربانی نیست. این گریلاها، گریلای این سرزمین هستند. بدون هیچ تردیدی کسانی که در کشتن گریلاها دست داشته باشند مجازات خواهند شد. باید این مساله درک شود.

باید خلق ما در روژآوا از انقلاب دفاع و صیانت نمایند، وظیفه دفاع را به خوبی انجام دهند

- اخیرا روژآوا با تهدیدهای دولت ترک مواجه شده است. در رابطه با این تهدیدها چه نظری دارید؟

   می‌توان در ارتباط با سیاست دولت ترک در سوریه، ارتباط این کشور با داعش و نیز ارتباط این کشور با بسیاری از گروههای تبهکار سخن گفت. بر این باوریم که تمامی خلق ما بر این مساله واقف است. دولت ترک همواره دستاوردهای کردها را مورد تهدید قرار داده و این تهدیدها را ادامه می‌دهد. باید خلقمان در روژآوا به خوبی بر این مساله واقف باشد، این انقلاب ایجاد شده انقلابی تاریخی است. با یادآوری تلاشها و مبارزات شخصیتهایی مانند شهید خبات، شهید آرین میرکان و تمامی شهدای دیگر انقلاب روژآوا، سالگرد این انقلاب را تبریک می‌گویم. در روژآوا هزینه‌های بسیاری داده‌ایم. دستاوردهای بزرگی نیز کسب شده است. باید خلقمان نسبت به این مساله از اگاهی برخوردار باشد. انقلاب روژآوا واجد شرایط یک انقلاب به تمام معنی است.  انقلاب روژآوا انقلاب تمامی کردهاست. احزاب سیاسی امروز وجود دارند و فردا می‌توانند وجود نداشته باشند. اما دستاوردهای روژآوا  تا ابد وجود خواهد داشت. یکی دیگر از خصوصیات این انقلاب اینست که باید خلقمان در روژآوا بدانند که در تمامی خاورمیانه نبردی در جریان است. در سوریه نبرد ادامه دارد. تهدیدات موجود علیه روژآوا همچنان ادامه دارند. باید خلقمان در روژآوا به هر نوع فعالیت و تلاشی دست زده و این انقلاب را به پیش برند. و در این میان از همه مهمتر تحقق وظیفه حفاظت از این انقلاب است که در نتیجه بینش و درک درست امکان‌پذیر است. باید خلقمان این نبرد را به خوبی تحلیل نماید. بر مبنای این حقیقت عمل نماید. حراست و حفاظت از روژآوا نه فقط وظیفه واحدهای مدافع خلق و نیروهای سوریه دمکراتیک است. بلکه وظیفه تمامی نیروهای روژآواست. تا زمانی که خلقمان در روژآوا از دستاوردهای خود حفاظت و حراست نماید، نه دولت ترک و نه هیچ کس دیگری قادر نخواهد بود به آنها حمله نماید.