باییک: "خلق جنوب ماهیت حکومت اقلیم را فهمید و قیام کرد"

جمیل باییک رایاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان با شرکت در برنامه "دیدگاه آزاد" تلویزیون روناهی به بررسی وضعیت جاری در جنوب کردستان و بحران‌های جاری پرداخت

جمیل باییک رایاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان با شرکت در برنامه "دیدگاه آزاد" تلویزیون روناهی به بررسی وضعیت جاری در جنوب کردستان و بحران‌های جاری پرداخت

 

باییک در آغاز سخنان خود اظهار نمود:"خلق جنوب کردستان دیگر به ماهیت حاکمان در اقلیم کردستان پی‌ برده است."

 

دستاورها را از دست دادند

ریاست مشترک شورای مدیریتی ك.ج.ك افزود:" آنچه در جنوب کردستان روی داد پیش‌بینی‌ها و دیدگاههای ما را به اثبات رساند. سیاست جنوب کردستان و حاکمان آن، فرصتهای طلایی را از کردهای این بخش از میهن و دیگر بخش‌‌های کردستان به هدر داد."

 

باییک افزود:"ما پیشتر بارها متذکر شدیم که این سیاست نفعی برای کردها در بر ندارد. این سیاست زیان بزرگی را بر ملت کُرد تحمیل کرد. این نوع از سیاست‌وزری نه تنها برای جنوب برای دیگر بخش‌های کردستان هم زیان‌آور بوده است. خلق جنوب کردستان هم دیگر از ماهیت این نوع از سیاست آگاه است و درک نمود که سیاست جاری دستاوردها را برباد می‌دهد. کردها دستاوردهایی بزرگ را در نتیجه سیاست‌های غلط از دست داده‌اند. خلق از این موضوع آگاه است و قیام آن هم در برابر اینگونه سیاست‌ورزی است. خلق صریحا می‌گوید"زمان پایان دادن به این نوع از سیاست فرا رسیده است".

 

خلق از حقایق آگاه است

باییک در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار نمود:"حکام در جنوب کردستان به شیوه‌ای صحیح با احزاب سیاسی، دیپلماسی ، فکری، اقتصاد، سازمانی ، نظامی و اجتماعی رابطه برقرار نکردند. مهمترین دغدغه اقتدار در جنوب کردستان سو‌ءاستفاده از موقعیت بوجود آمده و جمع‌آوری ثروت بیشتر بود. این سیاست پاسخگوی مسائل خلقی نبود. خلق آینده روشنی را برای خود متصور نیست و از خود می‌پرسد:"این سیاست به کجا ختم می‌شود". این واقعیت، زندگی را با خطر مواجه نموده است. به همین دلیل هم خلق خواهان نجات هر چه سریع‌تر از این شیوه سیاسی‌گری است. آنچه دیده می‌شود تداوم سیاست‌های قبلی است. در واقع حکومت جاری هم هیچ تغییری را انجام نداده است."

 

سرچشمه مشکلات ترکیه است

جمیل باییک در رابطه با راههای چارە‌یابی بحران‌ها در جنوب کردستان از لزوم اتخاذ سیاست دمکراتیک با مشارکت نیروها و گروههای سیاسی سخن به میان آورد و عدم پایبندی مسئولان اقلیم به منافع خلقی و اجتماعی را دلیل عمیق‌تر شدن بحران عنوان نمود. باییک به سیاست‌های احزاب حاکم در جنوب کردستان پرداخت و افزود:" علیرغم اینکه چیزی نمانده که ترکیه بر سر آنان نیاورده باشد اما بازهم دست خود را بسوی ترکیه دراز کرده‌اند. ترکیه چگونه کمکی به آنان کرده را همگان می‌دانند و همه می‌دانند که ترکیه چه بلایی بر سر جنوب کردستان آورده است. ترکیه در آنچه که بر سر جنوب کردستان آمده نقش اصلی را داراست. این امر واقعیت دارد. ترکیه از امکانات جنوب کردستان برای دشمنی با خود کردها استفاده کرد. ترکیه دشمنان کردها را گرد هم آورد. با این اوصاف اکنون هم مسئولین حکومت اقلیم ترکیه را دوست کردها می‌نامند. خلق جنوب کردستان بپا خواسته تا در مقابل خطرهای احتمالی و تهدیدها ایستادگی کند."

 

حکومت دمکراتیک تازه می‌تواند راه را بر چارەیابی بگشاید

باییک در ادامه به موضوع اتحاد ملی پرداخته و افزود:"یکی از دلایل عمده قیام خلق در جنوب کردستان، عدم قبول اتحاد ملی از سوی اقتدارگرایان در حکومت جنوب بود."

 

به گفته باییک حاکمان در جنوب کردستان به جای مبنا قرار دادن اتحاد ملی، تدوام اقتدار و منافع خود را مبنا قرار دادند و به مسائل خلق اهمیتی ندادند. دغدغه آنان (حکام جنوب کردستان) جمع‌آوری ثروت مادی بود. آنان هیچ خدمتی به خلق ننمودند. بر اتحاد ملی کردها چشم بستند و با هیچ کدام از بخشهای دیگر کردستان هم رابطه‌ای صحیح را اتخاذ نکردند. به جای کمک به خلق کرد در بخش‌های دیگر با دشمنان و اشغالگران همصدا شدند و اینگونه هم خود و هم جنوب کردستان را تضعیف کردند. اگر اتحاد ملی شکل می‌گرفت وضعیت جنوب کردستان بهبود می‌یافت و اشغالگران هم به آسانی جسارت غصب خاک جنوب کردستان را در خود نمی‌دیدند. راه چاره‌یابی دوری گزیدن از سیاست‌های غلط است. لازم است به خود انتقادی روی آورند و با تمام نیروهای دمکراتیک رابطه برقرار کنند و با مشارکت همگی حکومتی دمکراتیک را تشکیل دهند. حکومت تازه بایست اتحاد ملی و دمکراتیزاسیون را برای چارە‌یابی مبنا قرار دهد. در اینصورت مشکلات قابل حل خواهند بود."