باییک: سوریه بدون کردها فرومی‌پاشد [بخش دوم و پایانی]

جمیل باییک ریاست مشترک شورای مدیریتی ک.ج.ک اظهار کرد که فتنه رژیم ترکیه برای قتل‌عام کردها را با شکست مواجه خواهند کرد

جمیل باییک ریاست مشترک شورای مدیریتی ک.ج.ک اظهار کرد که فتنه رژیم ترکیه برای قتل‌عام کردها را با شکست مواجه خواهند کرد

 

٢٠١٨ سال شكست رژیم حاکم بر ترکیه است

ریاست مشترک شورای مدیریتی ک.ج.ک به حملات رژیم ترکیه پرداخت و افزود:"حملات تا چه زمانی ادامه دارند؟ تا زمانی که با شکست مواجه شوند به حملات ادامه می‌دهند. رژیم ترکیه شکست می‌خورد؟ بدون شک شکست می‌خورد. محال است که این رژیم دوام بیاورد و عرصه‌ای برای حیات بیشتر ندارد. نه از سوی نیروهای بین‌المللی قابل پذیرش است، نه از سوی نیروهای منطقه، نه کردها و نه خلق‌های دیگر ترکیه عرصه‌ای برای تداوم حیات این رژیم باقی نمانده است. حملات فراگیر تا مدتی ادامه دارندو پس از مدتی بدون کسب نتیجه به شکست می‌انجامد. ترس آ.ک.پ[رژیم حاکم] این است. نمی‌تواند مخالفت هیچ نیرویی را تحمل کند. چرا؟ به خیال اینکه اگر در مدت کوتاهی موفق نشود شکست خورده و نابود می‌شود. به همین دلیل برای ضربه‌زدن به اراده کردها و نابودی دستاورهای کردها بر شدت حملات افزوده است. کردها باید نیک بدانند که لازمه ایستادگی در برابر این حملات سازماندهی بیشتر و مقاومت است. نباید به تماشا بنشینند. این خطر به آسانی رفع نخواهد شد. به مبارزه نیاز دارد. پیشتر هم همین خطر وجود داشت و با مبارزه رفع شد. کودتای ١٢ سپتامبر ١٩٨٠ با مبارزه شکست خورد. رژیم اوایل دهه نود هم با مبارزه شکست را پذیرفت. حملات استعمار و استثمارگرانه رژیم فاشیست ترکیه با مبارزه شکست می‌خورند. سال ٢٠١٨ به سال فروپاشی فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ منجر میشود."

 

جنگ داخلی سوریه از این پس نبرد رودر روی دولت‌ها خواهد بود

جمیل باییک خاطرنشان کرد که جنگ در سوریه وارد مرحله تازه‌ای شده و همچنان ادامه خواهد داشت. باییک افزود:"قبلا جنگ برای توازن نیروها صورت می‌گرفت و هر نیرو آنچه در توان داشت نشان می‌داد، از اکنون جنگ سوریه وارد مرحله‌ای می‌شود که هر کدام نیروهای تا چه حدی می‌توانند مناطق مختلف را اشغال کنند. در مرحله تازه هر نیروی برای اثبات توانایی نظامی و یا تأثیر سیاسی خواهد جنگید. جنگ برای جای گرفتن در سیستم سوریه هم ادامه خواهد داشت. پیش از این نیروهای منطقه‌ای در جنگ سوریه به چشم می‌آمدند اما از این پس دولت‌ها ر‌أسا وارد میدان می‌شوند. جنگ در سوریه به این جهت سوق پیدا کرده است. ویژگی این مرحله مداخله مستقیم دولت‌هاست. ایالات متحده و روسیه در عرصه جنگ هستند، ترکیه هم وارد شد و فرانسه هم وارد می‌شود و ایران هم در عرصه دیده می‌شود، بهمین دلیل جنگ در سوریه وارد مرحله تازه‌ای شده است."

 

سوریه بدون کردها فرومی‌پاشد

جمیل باییک رییس مشترک شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کردستان جایگاه استراتژیک کردها در جنگ جهانی سوم را خاطرنشان کرده و افزود:"کردها به مقاومت در مقابل سیاست‌های نابودگرانه ادامه خواهند داد. عفرین از چهارطرف محاصره شده بود. با همکاری روسیه عفرین را اشغال کردند. اما مقاومت عفرین همچنان ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. اشغال عفرین محکوم به شکست است. خلق عفرین به خانه و کاشانه خود برمی‌گردد و زندگی آزاد و دمکراتیک را از سر می‌گیرد. کردها در شرق فرات هم دوشادوش دیگر خلق‌ها با همزیستی زندگی نوینی را بنیان می‌گذارند. آیا بدون وجود کردها، می‌توان از سوریه نوین حرف زد؟ محال است چنین چیزی روی دهد. اگر کردها با نسل‌کشی مواجه نشوند در آنصورت سوریه تازه‌ای بدون مد نظر قرار دادن آنها شکل نمی‌گیرد. نسل‌كشی علیه خلق کُرد در تمام سوریه ممکن نیست. سوریه بدون کردها فرومی‌پاشد. کردها ضامن اتحاد سوریه هستند. کردها خواهان اتحاد سوریه هستند، بهمین دلیل با عربها روابط خود را تا چنین سطحی گسترش داده‌اند. کردها می‌توانستند تنها به مناطق خود اکتفا کنند اما به این مقدار بسنده نکردند. زندگی آزاد و دمکراتیک کردها تنها در سوریه دمکراتیک مسجل می‌شود. تا زمانی که کشورهای منطقه دمکراتیک نگردند کردها نمی‌توانند به آزادی دست یابند. بهمین خاطر کردها مبارزه خود را در تمام سوریه گسترش داده‌اند. اتحاد سوریه منوط به جایگاه مؤثر کردهاست."