باییک: نباید هیچ کس به خدمت سیاستهای باخچلی، اردوغان درآید- بخش دوم و پایانی

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک: حاکمیت باخچلی-اردوغان مبتنی بر کشتار جمعی خلق کرد و دمکراتها بوده و مقاومت کنونی به معنای ایستادگی در مقابل فاشیسم کشتارگر است.

جمیل باییک به پرسشهای انس ییلدز پاسخ داد. جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک با شرکت در برنامه روژوا ولاتِ تلویزیون سترک  به ارزیابی موضوعات روز پرداخته و مسائل پر اهمیتی مانند اعتصابهای غذا، طرحهای جدید در ارتباط با کشتار کردها و ارتباط سیاستهای حکومت باخچلی- اردوغان را با جنگ ویژه ارزیابی کرد.

 

بخش نخست این گفتگو روز گذشته منتشر گردید، در بخش دوم جمیل باییک به مساله به روابط پنهانی احزاب جنوب کردستان با رژیم استعمارگر ترکیه، اشغال عفرین و تغییرات دمگرافیکی منطقه نیز پرداخت. باییک یکبار دیگر به احزاب سیاسی هشدار داده است که به منظور کشتار کردها، با اردوغان- باخچلی همکاری نکنند.

 

▫️: در این‌باره خلق کردستان چه موضعی دارد؟

▪️: خلق ما در جنوب کردستان واقعیت را به درستی درک می‌کند. می‌دانند که جنگی پلید و منحوس علیه حزب کارگران کردستان به پیش برده می شود.[کسانی که در خدمت اردوغان-باخچلی قرار گرفته‌اند] به صورت آشکار اما چنین کاری را انجام نمی‌دهند. در خفا این دشمنی را بیش از پیش  گسترده و عمیق می‌نمایند. آنها درصدد هستند حزب کارگران کردستان را از صحنه روزگار محو نمایند. آنها نیز فرصتها و امکاناتی را برایشان مهیا می‌نمایند. با استفاده از چنین امکاناتی، هواپیماهای دولت ترک مناطق حفاظتی مدیا را بمباران می‌نماید. لازم است خلقمان، این واقعیت را به خوبی درک کند. اگر احزاب حاکم در جنوب می‌گویند هیچ ارتباطی با آنها نداریم، ما پایگاهی را در اختیار آنها قرار نداده‌ایم، تکنولوژی خود را در ایننجا مستقر نکرده‌اند، در اینجا هماهنگیهای لازم برای این هواپیماها انجام نمی‌شود، ما به چنین سیاستی خدمت نمی‌کنیم، لازم است آن را آشکار اعلام نمایند. در صورتیکه چیزی را که ما اعلام داشتیم، این احزاب به صورت آشکارا نپذیرند، لازم است خلقمان این سیاست را نپذیرفته و در مقابل آن موضعگیری نمایند.

 

▫️: آقای باییک، می خواهم در مورد سوریه صحبت کنم؛ مجددا نشست آستانه بدون هیچ نتیجه‌ای به کار خود پایان داد. برای نوشتن قانون اساسی و به منظور راه حل مشکلات نیز هیچ نتیجه‌ای به دست نیامد. در ادلب جنگ ادامه دارد. می‌خواهم در مورد عفرین بپرسم. تغییرات دموگرافیک در جریان است. شما از کشتار سخن گفتید. سیاست دولت ترک در اینجا نیز تکرار می‌شود. از نظر شما، عفرین برای خلقهای منطقه، برای خلقهای سوریه واجد چه معنایی است؟ برای آزادی آن چه نوع مبارزه‌ای باید پیش برده شود؟

▪️: در تاریخ به منظور کشتار کردها، مفهوم ملت-دولت ترک را گسترش دادند، برای آن طرح و برنامه‌ریزی کردند. برنامه اصلاحات شرق را در پیش گرفتند، با این طرح می‌خواستند با کشتار کردها، کردها را از میان بردارند. ملت دولت را ایجاد کنند، اکنون نیز همان برنامه را امروز نیز به پیش می‌برند. این طرحها را به روز کرده‌اند. همه اطلاع دارند که چه طرحهایی را در دستور کار قرار داده‌اند. از به زانو درآوردن [کردها] سخن می‌گویند. این طرح و برنامه نیز تداوم همان برنامه اصلاحات شرق می‌باشد. امروزه آن را انجام می‌دهند. می‌خواهم از زاویه‌ای دیگر بگویم؛ اکنون طرحهایی که به اجرا گذاشته می‌شوند نه فقط به زانو درآوردن بلکه طرح منفی دیگری در دست دارند؛ ۳۶ صفحه کامل این طرح در راستای از میان برداشتن کامل کردها از صحنه است. این طرح مکتوب گشته اما افراد چندانی از وجود آن حتی اطلاع هم ندارند.

 

▫️: این طرح جدید مورد اشاره شما، فقط برای شمال کردستان است یا برای هر چهار بخش کردستان آماده شده است؟

▪️: در این طرح آمده است در تمامی مناطق باید کردها را از صحنه بردارند. باید تمامی کردها را از میان برداشت. در طرف سوریه، در طرف ترکیه، در طرف عراق؛ در طرف ایران؛ در مرزهای ترکیه و هر دو سوی مرزهای ترکیه در هر چهار بخش. نباید کردی وجود داشته باشد. هدف آنان از میان برداشتن کردها است. جابجایی کردهاست. بخش‌های دیگر [کردستان] را میان خود تقسیم کنند. در جاهایی که کردها در آن ساکن نیستند آنها را اسکان دهیم. یا کردها را به صورت فیزیکی محو نماییم یا انها را به ترک تبدیل کنیم. چنین طرحی را در دست اجرا دارند. با اشغال عفرین از سوی  ترکها آنها درصددند عفرین به ترکیه ملحق نمایند. این امر نیز در این طرح آمده است. اگر ترکیه، الباب در غرب فرات، جرابلس، عزاز، ادلب، عفرین را به اشغال دراورده است، در راستای اهداف این طرح است. در عفرین دست به احداث دیوار زده‌اند. دولت ترک مرتبا از منطقه امن سخن می‌گوید. در صدد است شرق فرات را به دست بیاورد. از منطقه‌ای به وسعت ۳۰ کیلومتر در امتداد خطوط مرزی سخن می‌گوید. اظهار می‌دارد که چنین منطقه‌ای باید دارای امنیت باشد و کنترل آن تحت تسلط ترکیه باشد. درصدد است کردها را از این منطقه، از عفرین بیرون براند. اکنون در این مناطق چنین سیاستی را پیگیری می‌کند. در بخش سوریه باید هیچ  کردی باقی نماند. به همین دلیل عربها را در این منطقه اسکان داده و کردها را اخراج می‌کنند. اگر در انتخابات در اروح، شرنخ، الیک، بیت الشباب، شمزینان، در اسندره، با نیروی نظامی  موفق به کنترل تمامی منطقه برآید تبهکاران داعش را در این مناطق سازمان می‌دهد. این امر نیز در این طرح امده است. در ملازگرد و موش از طریق زور به پیروزی رسیدند. این امر نیز در این طرح آمده است. حتی تعیین قیم‌ها و گماشتگان انها در شهرداریها را نیز باید به وجود این طرح بازگرداند، لازم است خلقمان دریابد که  طرح عظیمی در راستای محو و نابودی آنها در جریان است.

 "... باید خلقمان بر این نکته واقف باشد. اگر فعالان در داخل و خارج در مقابله با چنین طرحی موضعگیری کرده و در مقابله با ان جان خود را فدا می‌کنند به دلیل درک خطرات ناشی از چنین طرحی است. با کشتار کردها، بشریت و انسانیت قتل‌عام می‌شود..."

چگونه کردها را از یکدیگر دور و جدا می‌کنند؟ چگونه پیوندهای بین کردها را قطع می‌کنند؟ چگونه کردها را از کردستان اخراج می‌کنند؟ با چه هدفی، چگونه غیر کردها را در کردستان اسکان می‌دهند؟ دشمنی با کردها را چگونه تداوم می‌بخشند و چگون کردستان و تاریخ ان را از صحنه حذف می‌نمایند؟ چگونه فرهنگ و زبان انها را از میان بر می‌دارند و این سیاست را چگونه به پیش خواهند برد. این ۳۶ صفحه طرحی برای پاسخ دادن به این سوالهاست. این ۳۶ صفحه طرحی در راستای به زانو درآوردن متمایزتری به شمار می‌رود. اما در اصل، سیاستی مبنی بر کشتار و قتل عام در جریان است. سیاست به زانو درآوردن مبنایی برای پیشبرد این طرح است. این سیاست را مخفیانه به مرحله اجرا گذاشته‌اند. به کردها می گویند: از کردایتی دست بردارید، یا تسلیم ما شوید و به خدمت ما درامده و علیه کردایتی موضع گرفته یا ما حق حیات را به شما نخواهیم داد. از حق حیات برخوردار نیستید. کدامیک را می‌پذیرید؟ پذیرش هر دو، در اصل مبتنی بر انکار است. کردها نمی‌توانند این امر را بپذیرند. عملیاتهای نظامی پیوسته ادامه دارند. ممنوعیت آمد و شد در روستاها و شهرها ادامه دارد. این مسائل نیز در این طرح آمده است. با این رفتارها درصدد هستند مانع از حیات کردها شوند. کردها نباید دست از خاک خود و ارزشهای خود بردارند. در غیر اینصورت کردها نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. در مقابله با این سیاست مهلک، باید خلقمان بر این نکته واقف باشد. اگر فعالان در داخل و خارج در مقابله با چنین طرحی موضعگیری کرده و در مقابله با ان جان خود را فدا می‌کنند به دلیل درک خطرات ناشی از چنین طرحی است. با کشتار کردها، بشریت و انسانیت قتل‌عام می‌شود. کردها برای ارزشهای بشری جان داده و جان می‌دهند. کسانی که متعهد و پایبند ارزشهای انسانی هستند لازم است که این مساله را دریافته و از کردها حمایت و صیانت کنند. این مقاومت و این کنشهای خود را دریافته و در ان مشارکت نمایند. دولت فاشیست ترک نمی‌تواند این سیاست را به پیش برد. اکنون اردوغان-باخچلی در ارتباط با از میان برداشتن و شکست دادن این مقاومت می‌اندیشند. اکنون کسانی را که به زعم خودشان روشنفکر و نویسنده هستند وارد عمل کرده و از طریق آنان درصددند فعالانی را که دست به اعتصاب غذا زده‌اند وادار به تسلیم نمایند. کسانی را که در ارتباط با زندانها قلم می‌زنند، به سلولهای انفرادی انداخته و تحت شکنجه قرار می‌دهد. از طریق خانواده‌ها سعی می‌کنند که اعتصاب کنندگان، اعتصاب خود را بشکنند. سناریوهای فراوانی را در دست اجرا دارند.

 

مشهور است که ترکها بازیگران زیادی دارند. بازیهای زیادی را اجرا می‌کنند. با این بازیها درصدد هستند مقاومت را درهم شکنند. چگونه این مقاومت و مبارزه را از دست کردها خارج کند؟ چگونه به دشمنی با کردها ادامه دهند؟ [این رژیم] دشمن بشریت بوده و اکنون این مقاومت، این اعتصاب غذا به منظور پایان دادن به فاشیسم، به منظور پایان دادن به شکنجه و انزوا ادامه دارد. این انسانها هر روز در آستانه مرگ قرار دارند. باید همه این امر را دریافته و به حمایت از آن دست زنند نه آنکه تحت تاثیر سیاستهای جنگ ویژه دولت ترک قرار گیرد. نه آنکه فعالیتها و کنشها را تضعیف نموده و وادار به عقب‌نشینی نماید یا از تاثیرگذاری آنها بکاهند. هیچ کس نباید به خدمت سیاستهای باخچلی-اردوغان درآید. من اعلام می‌کنم اعتصابهایی که در جریان بوده به پیروزی دست خواهند یافت. لازم است خلقمان از این اقدامات و اعتصابهای غذا حمایت و صیانت نماید. از شهرداران خود، از شهرداریهای خود حفاظت نماید. اجازه ندهد که آ.ک.پ این شهرداریها را در اختیار بگیرد. نباید هیچ کس اجاه بدهد آ.ک.پ  از طریق حیله این شهرداریها را در دست بگیرد. باید به ایجاد بدیل و آلترناتیف دست بزنند. اگر بر چنین مبنایی اقدام نمایند، اهداف بزرگتری را به نتیجه رسانده و از این طریق برای کردها و ترکیه دمکراسی به دست خواهد امد.