برادرش در حماسه‌ی کوبانی شهید شد و خود از سوی پلیس ترک در آمد به قتل رسید

​​​​​​​یکی از برادارن رجب هانتاش می‌گوید که برادرش به دلیل کرد بودن کشته شده است

در جریان قتل‌عام لیجه خانه مادری رجب هانتاش توسط ارتش ترک به آتش کشیده شد و خانواده را مجبور به آوارگی کردند. خانواده پس از آن همیشه تحت فشار و ستم دولت قرار داشتند. رمضان هانتاش یکی از پسران خانواده سال ٢٠١۴ در حماسه مقاومت کوبانی علیه داعش به شهادت رسید و رجب هانتاش پسر دیگر خانواده با گلوله چماقداران پلیس ترکیه به شهادت رسید

 

ساعت ١۵:٢٠ دقیقه‌ی روز چهاردهم آوریل سال ٢٠١٩ رجب هانتاش در حین جمع‌آوری کاغذهای باطله در سومرپارک شهر آمد همراه با یکی از رفقایش گلوله باران شده و جان خود را از دست داد. پس از انتشار خبر قتل هانتاش تبهکاران پلیس ترکیه مدعی شدند:"تصادفا رجب را کشته‌ایم." تصاویر دوربین‌های مدار بسته و سخنان شاهد صحنه حاکی است که قتل هانتاش آگاهانه بوده است.

 

قتل‌عام و آوارگی

خانواده هانتاش طی ٢۵ سال گذشته تحت فشار و ستم دولت ترکیه قرار گرفته‌اند. سال ١٩٩۴ این خانواده به دلیل قتل فرمانده ژاندارمری به نام باهتیار آیدین مجبور به ترک روستای بابتینه از توابع لیجه شدند. ارتش غاصب ترک پس از کشتن آیدین به این روستا حمله کردند. در این حمله سبعانه ۶ روستایی توسط سربازان ترک به قتل رسیده و ١٠٧ نفر دیگر زخمی شده بودند. ارتش ترک به این جنایت بسنده نکرد و روستا را به آتش کشید. خانواده هانتاش مجبور به ترک روستا و مهاجرت به شهر آمد گشتند.

 

رمضان به ی.پ.گ ملحق شد

بیشتر اعضای خانواده هانتاش که تعداد آنها ١٢ نفر است به کارگری مشغولند. رمضان هانتاش از پسران خانواده در سال ٢٠١۴ پس از حمله داعش به کوبانی رفته و به شهادت رسید. پس از پیوستن رمضان به صفوف ی.پ.گ، فشارها بر خانواده افزایش یافت. مراد هانتاش به ادعای "عضویت در سازمان [پ.ک.ک]" دستگیر شد و یک سال و نیم را در زندان ماند. محمدشا هانتاش برادر رجب اعلام کرد که برادرش رجب مغازه کوچکی را در اطراف شهیتلک اجاره کرده بود. به گفته‌ی وی پس از قتل رجب، مغازه‌اش مورد دستبرد قرار گرفته و هنوز معلوم نیست که چه چیز از آن باقی مانده است. به گفته وی موتورسکیلت وی هم دزدیده شده است.

 

"کرد بود، به همین دلیل کشته شد"

افه هانتاش برادر دیگر این خانواده قتل رجب را "قتل بدون حساب" عنوان کرده و افزود مسئولین تاکنون واقعیت را از خانواده مخفی می‌کنند. هانتاش با یادآور شدن ماجرای قتل پدر و پسری که در ساکاریا به دلیل سخن گفتن به کردی از سوی فاشیست‌های ترک به قتل رسیده بودند افزود:"اگر برادر من کرد نمی‌بود اکنون به زندگی خویش ادامه می‌داد. برادر من قربانی جنایت نفرت‌انگیزی شد."

 

هر چیزی عیان است

یحیی هانتاش عموی رجب هانتاش در رابطه با کشتن برادرزاده‌اش می‌گوید:"بزودی شاهد خواهیم بود که پرونده به بهانه‌ی امنیتی به شهر دیگر منتقل شده است. اما به آنان می‌گویم که ما به حق‌خواهی خود ادامه می‌دهیم. در مقابل مکانی که رجب را در کشتند دوربین‌های مدار بسته قرار دارند. همه چیز آشکار و واضح است. اگر دادگاههای ترکیه به این پرونده رسیدگی عادلانه‌ای نکنند پرونده را به دادگاه حقوق بشر اروپا می‌کشیم."