بریدن درختان تنومند روژهلات و انتقال به کارخانه‌های تولید کاغذ سپاه پاسداران

سپاه پاسداران تنها به سوزاندن جنگل‌های کردستان، قتل مشکوک فعالان محیط زیست و پخش انگل‌های گیاهی در جنگل‌های بلوط زاگرس بسنده نمی‌کند. انتقال درختان تنومند روژهلات به کارخانه‌های کاغذسازی متعلق به سپاه در شمال هم وارد فاز اجرایی شده است

طی سالهای گذشته تخریب جنگلهای روژهلات با شیوه‌های گوناگون سرعت یافته است. از سوزاندن جنگل‌ها تا پراکندن انگل‌های گیاهی که منجر به خشک شدن درختان بلوط می‌شود

 

علاوه بر این موارد سود‌جویان محلی نیز هر روز تخریب جنگلها و نابودی منابع طبیعی منطقه را با شیوه های گوناگون گسترش داده و برای منفعت شخصی اقدام به نابودی طبیعت روژهلات و درختان زاگرس می‌کنند.

 

در آخرین مورد اقدامات تخریبی، سودجویان به طور گسترده اقدام به بریدن درختان تنومند زاگرس و انتقال تنه‌های درختان به کارخانه‌های کاغذ‌سازی متعلق به سپاه در شمال ایران می‌کنند.

 

بر اساس گزارش منابع محلی بریدن درختان بید، چنار، زالزالک کوهی، زبان گنجشک نیز به درختان بلوط افزوده شده و این سودجویان درختان با قطر بیش از ۱۵ سانتی متر را بریده و تنه‌های قطور آنها را بارگیری کرده و در مقابل چشم همگان و با همکاری مسئولین و نهادهای مربوطه راهی کارخانه‌های تولید کاغذ شمال که به سپاه تعلق دارند می‌کنند.

 

افزایش بریدن درختان بید به حدی بوده که در رودخانه‌ها دیگر درخت بیدی وجود ندارد و غیر از نهالهای جوان و تازه رشد کرده درخت بیدی به چشم نمی‌خورد.

 

این سودجویان در اکیپهای چند نفره با اره برقی در روز روشن هزاران درخت بید را بریده و هزاران کامیون تنه‌ی درخت را بارگیری کرده و در جاده‌های روژهلات در مقابل چشم مردم و با همکاری مسئولین به کارخانه‌ها روانه می‌کنند.

 

علاوه بر این موارد زغال‌گیری همچنان به طور گسترده توسط این مزدوران و سودجویان انجام می‌شود و آنها با اره برقی درختان بلوط را بریده و در کوره‌های بزرگ زغال‌گیری می‌سوزانند.

 

زغال به یک کالای صادراتی سودآور تبدیل شده به گونه‌ای که به بسیاری از استانهای ایران و حتی در ماههای اخیر به صورت گسترده به جنوب کردستان صادر می‌شود.

 

در حالی که بریدن و بهره برداری از درختان شمال ایران ممنوع می‌باشد اما بریدن درختان روژهلات به آسانی و در مقابل چشم نهادهای مسئول صورت می‌گیرد. بیابانی کردن شرق کردستان با تاراج منابع طبیعی آن در چهار دهه گذشته از اولویت‌های سپاه پاسداران در تمام زاگرس بوده است.

 

سعدی نقشبندی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سنه اعلام کرد که آنها در مقابل این سودجویان اقدامات لازم را انجام خواهند داد و از مردم و اهالی منطقه خواست تا در صورت دیدن موارد تخلف و بریدن درختان با شماره ی رایگان ۱۵۰۴ تماس بگیرند.