بستن مرزهای روژهلات با اقلیم کردستان وضعیت معیشتی ساکنین مرزها را وخیم‌تر کرد

نماینده‌ی مردم سردشت و پیرانشار در مجلس ایران در مورد بسته‌شدن مرزهای کولبری این منطقه خبر داد و وضعیت معیشتی ساکنین مرزها را وخیم اعلام نمود

نماینده‌ی مردم سردشت و پیرانشار در مجلس ایران در مورد بسته‌شدن مرزهای کولبری این منطقه خبر داد و وضعیت معیشتی ساکنین مرزها را وخیم اعلام نمود

 

رسول خضری گفت:پس از برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان سه کشور ایران، ترکیه و عراق با هم بر سربستن مرزها بر روی اقلیم کردستان توافق کردند اما پس از بسته شدن مرزهای ایران، ترکیه مرزهای خود را بازگذاشت و به این ترتیب بازار اقلیم کردستان را از آن خود کرد.

 

وی گفت ترکیه با این اقدام سهم ما از بازار اقلیم را تصاحب نمود و متضرر اصلی بستن مرزها ایران و مرزنشینان ایرانی بودند.

 

وی در ادامه‌ی سخنانش گفت: با وجود بازگشایی مرز تمرچین اما هنوز معابر کولبری سردشت و پیرانشار بسته مانده و قشر ضعیف را در مضیقه قرار داده است، همچنین علی‌رغم بازگشایی مرزهای رسمی و پایانه های تجاری اما ماهها زمان لازم است تا این پایانه‌ها به وضعیت قبلی خود بازگردند.

 

خضری در ادامه‌ی سخنانش تعداد کولبرهای سردشت و پیرانشار را بیشتر از ۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت دولت بدون سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال قصد بستن مرزهای کولبری را دارد تا به گفته‌ی خودشان با قاچاق کالا مبارزه کنند در حالی که ۹۵.۵ درصد کالاهای قاچاق شده از مرزهای رسمی و به وسیله‌ی کانتیتر وارد ایران می‌شوند.

 

بسته شدن معابر کولبری پیرانشار و سردشت پس از برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان همچنان ادامه دارد و مردمی که به ناجار از راه کولبری امرار معاش می‌کردند در فشار مضاعف قرار گرفته‌اند.

 

رژیم ایران با سیاست محروم کردن خلقها سعی در وابسته نگه داشتن آنها به خود و گسترش فرهنگ مزدوری و جذب جوانان بیکار در سیستم سپاه و بسیج را دارد. بر این اساس خلق روژهلات سال به سال از لحاظ اقتصادی در فشار مضاعف قرار گرفته و بیکارترین شهرهای ایران در روژهلات کردستان قرار دارد.

 

کولبری شغلی است که جوانان بیکار کُرد به ناچار به آن روی آورده که روزانه یا توسط نیروهای امنیتی کشته می‌شوند و یا بر اثر بلایای طبیعی همانند سرما و پرت شدن از دره و غیره جان خود را از دست می‌دهند.