بسه خوزات: ایالات متحده‌ی آمریکا استراتژی خود را تغییر نداده است

بسه خوزات ریاست مشترک کمیته‌ی رهبری ک.ج.ک اعلام کرد آمریکا استراتژی خود را در سوریه تغییر نداده و صرفا به تغییرات تاکتیکی و سیاسی روزانه بسنده می‌کند. خوزات در این رابطه اعلام داشت: آمریکا درصدد است تا از طریق ترکیه [آینده‌ی سیاسی] سوریه را طراحی نماید

بسه خوزات ریاست مشترک کمیته‌ی رهبری ک.ج.ک  در بخش دوم گفت‌وگوی خود بر معادلات سوریه و روژآوای کردستان تمرکز نمود.

 

ایالات متحده‌ی آمریکا سیاست خود را در سوریه و خاورمیانه مجددا طراحی می‌نماید

بسه خوزات با اشاره به تصمیم ایلات متحده آمریکا در ارتباط با خروج از سوریه اعلام کرد که چنین تصمیمی برای آنان سورپرایز نبود. اگر دلایل ورود آمریکا به سوریه درک گردد، می‌توان دلایل تصمیم به عقب‌نشینی را نیز به آسانی درک و توضیح داد. لازم است این تصمیم مانند بخشی از سیاست و استراتژی امریکا در تمامی خاورمیانه درک گردد. خوزات در ادامه افزود: آمریکا با این تصمیم نه تنها سوریه را ترک نخواهد کرد و نه از سیاست خود در خاورمیانه دست برخواهد داشت. بلکه سیاست خود را در سوریه و خاورمیانه مجددا طراحی خواهد کرد. دیری است امریکا سیاست‌های خود را علیه ایران، کره‌ی شمالی و سوریه به پیش می‌برد. با جنگ خلیج که به حمایت امریکا از کویت منجر گردید، سومین جنگ جهانی آغاز شده بود. با شروع این جنگ درصدد بودند [نقشه‌ی سیاسی]خاورمیانه را برمبنای الزامات کاپیتالیستی از نو طراحی نمایند. یکی از مهمترین کشورهایی که هدف این تغییر واقع شد سوریه بود. دخالت در بهار عربی خاورمیانه با صریح‌ترین شیوه در سوریه انجام شد. یکی دیگر از دلایل دخالت ایالات متحده‌ی آمریکا در سوریه تضعیف دولت سوریه، تغییر در رژیم بعث برمبنای سیاست- منافع خود در منطقه بود تا از این طریق بتواند مانع از مشکل‌تراشی سوریه برای اسراییل باشد. از طریف دیگر آمریکا درصدد بود تا مانع از پیدایش یک حرکت انقلابی‌ای در صحنه‌ی سیاسی این کشور شود. با تحلیل این رویدادها در چنین چارچوبی مشاهده می‌شود که ظهور داعش یکی از دلایل حضور آمریکا در سوریه بود. با حمله‌ی داعش به کوبانی، آمریکا از این امر به عنوان یک بهانه به خوبی استفاده کرد. به هنگام مقاومت کردها در کوبانی آمریکا به منظور مشروعیت بخشیدن به حضور خود در سوریه و بهبود تصویر خود با حملات هوایی [علیه داعش] دست زد. از این طریق زمینه برای ورود امریکا به سوریه به عنوان اقدامی [لازم و] طبیعی مهیا شد.

 

آمریکا از طریق ی.پ.گ و ی.پ.ژ درصدد بهبود تصویر خود برآمد

بسه خوزات خاطرنشان ساخت که قبل از حمله‌ی داعش به کوبانی، رزمندگان ی.پ.گ و ی.پ.ژ در بسیاری از محورها داعش را در هم شکسته و در کوبانی نیز علیه داعش نبرد قهرمانانه‌ای علیه این گروه در جریان بود. خوزات در ادامه افزود: داعش در کوبانی نیز ضربه‌های سنگینی متحمل شده بود. رزمندگان ی.پ.گ و ی.پ.ژ و خصوصا قهرمانی رزمندگان زن کرد در کوبانی، تاثیر وسیعی را بر افکار عمومی جهانی گذاشته و از حمایت [معنوی] آنان بهره‌مند می‌شدند. انقلاب روژآوا تاثیر خود را بر تمامی جهان گذاشته بود. پیروزی در کوبانی این تاثیرگذاری را دو برابر نمود. ایالات متحده‌ی آمریکا نیز درصدد برآمده بود تا از این انقلاب و اتمسفر مثبتی که رزمندگان و زنان کرد آفریده بودند بهره برده و تصویر کریه خود را در خاورمیانه و در سطح جهان ترمیم نماید. با کمک به رزمندگان کرد، و اینکه در نبرد با داعش است، تلاش نمود تا این تصویر را ترمیم نماید.

 

خوزات در ادامه اظهار داشت که آمریکا از همان زمانی که به طور عملی و فیزیکی وارد سوریه گردیده‌ است تلاش می‌نماید تا ویژگی انقلابی انقلاب روژآوا را تضعیف نموده، آن را تحت کنترل خود قرار داده و سوریه را در راستای منافع سیستم هژمونی‌طلب خود قرار دهد. در این زمینه گامهایی را برداشته بود و وضعیتی که کاملا مبتنی بر نیات آمریکا باشد در نهایت ایجاد نشد.

 

آمریکا از طریق ترکیه تلاش می‌کند سوریه را از نو دیزاین کند

بسی خوزات ریاست مشترک کمیته‌ی رهبری ک.ج.ک درادامه گفت: امریکا سیاست خود در سوریه را تغییر نمی‌دهد، و آنچه که را اکنون تغییر می‌دهد پیوندهای تاکتیکی و سیاست روزانه است. خوزات مشخصا تاکید نمود که امریکا از اکنون به بعد تلاش می‌نماید تا از طریق ترکیه [نقشه‌ی سیاسی] سوریه را مجددا طراحی نماید. با چنین اقدامی درصدد است تا از  برخی از نیروهای کرد که از همان ابتدا علیه انقلاب روژآوا موضع گرفتند بهره برده و از سوی دیگر سیاست‌های خود را بر ترکیه که یکی از اعضای ناتو است تحمیل نماید. از طریق تبهکارانی که ترکیه آن‌ها را سازماندهی و پشتیبانی مالی کرده است درصدد است تا به صورتی دیگر بر سوریه تحمیل نماید. از این طریق تلاش دارد تا تاثیرگذاری خود را اعمال نماید. اردوغان با این گفته که ما داعش را از وجود اعراب و کردها را از ی.پ.گ پاک می‌کنیم نشان داد که سیاست خود را به منظور اشغال شمال سوریه به چه مرحله‌ای سوق داده و چگونه درصدد است این سیاست را مشروعیت بخشد. این سیاست تهدید عظیمی را متوجه خلق‌های سوریه می‌نماید. این سیاست بدین معناست که: مشروعیت بخشی به اشغالگری جمهوری ترکیه، تعمیق جنگ داخلی و تداوم جنگ در سوریه. این بعد از سیاست آمریکا مشهود و قابل پی‌گیری است.

 

توازن قوا در سوریه مجددا تغییر خواهد کرد

بسه خوزات اعلام کرد این تصمیم از تاثیرات جدی برخوردار بوده و اضافه کرد: در سوریه توازن قوا مجددا برقرار خواهد شد. تلاش‌های آمریکا مبنی بر تحکیم خود در سوریه از طریق ترکیه، می‌تواند به دلیلی برای بازبینی سیاست‌ از سوی کشورهای روسیه، ایران و رژیم بعث منجر گردد. نقش کردها و نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک برای توازن مجدد قوا برای تمامی طرف‌ها تعیین کننده است. دشمنی با کردها و نیروهای دمکراتیک سوریه نتیجه‌ای را عاید هیچیک از طرفین نمی‌نماید. برعکس می‌تواند به آسیب و ضرر منتهی شود. کردها پویش‌های بنیادین دمکراسی در کشورهای منطقه و تضمین کننده‌ی اتحاد خواهند بود. کردها نیروی اصلی‌ای که اتحاد و دمکراسی کشورها را تامین نماید را تشکیل می‌دهند. این واقعیت قابل انکار نیست. هر نیرویی که با کردها پیوندی مبتنی بر دوستی و اتحاد را برقرار نماید همواره پیروز خواهد شد. نیروهایی که صرفا در راستای بهر‌ه‌گیری و استفاده به عنوان یک کارت با کردها تعامل داشته باشند، همواره متضرر خواهند شد.

 

ترکیه یک نیروی اشغالگر بوده و برای سوریه نیز مایه‌ی بدبختی است

خوزات به یاد آورد که کردها با سیاست خود همواره نشان داده‌اند که حامی حیات آزاد و دمکراتیک در داخل مرزهای سوریه بوده‌ و گفته‌اند که همواره درصدد مذاکره با سوریه برآمده‌اند. از همین‌رو قبول کرده‌اند که رژیم بعث مناطقی را در قامیشلو و حسکه تحت کنترل داشته باشد. برای ممانعت از سقوط حلب فداکاری‌های بزرگی انجام داد‌ه‌اند. اما سیاستی که در راستای منافع سوریه باشد، توافق با کردها و نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک است. اگر ترکیه از تاثیر فراوانی بر سوریه برخوردار باشد، مایه‌ی سیه‌روزی سوریه خواهد بود. ترکیه یک قدرت اشغالگر است، با سیاست‌های نئو عثمانیگری درصدد است تا سوریه را به یکی از ایالت‌های خود تبدیل کند. دولت اردوغان و باخچلی هنوز نیز در فضای [امپراتوری] عثمانی سیر می‌کند.

 

صلح و ثبات در سوریه با اتفاق و توافق دمکراتیک با کردها میسر می‌گردد

بسه خوزات ریاست مشترک کمیته‌ی رهبری ک.ج.ک اعلام داشت: در صورتیکه دولت سوریه و نیروهای پیوسته به این کشور واقعیات را دریابند، در راستای منافع خلق‌های سوریه حرکت کرده و در این راستا سیاست‌های جدیدی را پیگیری نمایند، خواهند توانست مانع از اشغالگری‌های رژیم ترکیه شده و سوریه را از تهدید رهایی بخشند. تنها راه برای پیشگیری از بحرانی جدید در سوریه، توافق دمکراتیک با کردها است. سوریه از این طریق می‌تواند به آشتی و ثبات و قدرت دست یابد. در غیر اینصورت، جنگ داخلی جدیدی سالهای آتی مترصد سوریه خواهد بود. این همان سیاستی است که ترکیه درصدد اجرای آن است.

 

اتحاد ملی برای کردها به معنای پیروزی سیاسی است

بسه خوزات در ادامه سخنان خود به خطیربودن برهه‌ی کنونی برای کردها اشاره کرده گفت: اگر کردها برای دست‌یابی به اتحاد ملی تلاش ننمایند بسیار متضرر خواهند شد. در چنین برهه‌ای ما شاهد از میان رفتن توزان قوای پیشین و پدید آمدن توازن قوای جدیدی هستیم. ابتدای قرن بیستم بدینگون بود. به دلیل مشکلات ناشی از رهبری و فقدان اتحاد، توازن قوا علیه کردها بود. فقدان اتحاد در میان کردها اکنون نیز راه را برای تهدیدهای بزرگ مهیا می‌کند. خوزات اعلام کرد اتحاد ملی برای کردها واجب‌تر از هر اولویت دیگری می‌باشد. خوزات در ادامه خاطر نشان ساخت که مردها در برهه‌ای تاریخی به سر برده و با تمامی تهدیدها از فرصت‌های بسیاری به منظور برخورداری از یک موقعیت سیاسی برخوردارند. اتحاد کردها در کنگره‌ی ملی به معنای پیروزی سیاسی است. این امر اگر تا کنون تحقق نیافته باشد در برهه‌های دیگر امکان‌پذیر نبوده و لازم است هر حزب سیاستی را که در راستای منافع کردها باشد مبنای حرکت و خط مشی سیاسی خود قرار دهد. ما امیدواریم که همه‌ی [احزاب] با چنین حساسیتی خط مشی سیاسی را اتخاذ نمایند.

... بیشتر بخوانید ...

| اعتصاب‌های غذا اعلام موضعی آپویی است