بسی خوزات: دشمنی با کردها سرانجام دولت ترک را به نابودی می‌کشاند

بسی هوزات ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک: تاکید و اصرار بر دشمنی با کردها دولت ترک با رهبری آ.ک.پ/م.ه.پ را سرانجام از میان برمی‌دارد؛  ترکیه به رغم اختلافات با آمریکا  به دلیل ترس نمی‌تواند دست از حضور خود در ناتو بردارد

   خوزات ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک طی گفتوگویی با خبرگزاری فرات اشغالگری دولت ترک در جنوب کردستان را مورد ارزیابی قرار داد. در این گفتوگو خوزات اعلام داشت که در نتیجه برگزاری انتخابات محلی ٣١ مارس و ٢٣ ژوئن در استانبول مرحله جدیدی آغاز گشته و در این رابطه گفت: تحولاتی در جریان است که این تحولات نیز تداوم خواهند یافت. حاکمیت فاشیست آ.ک.پ/ م.ه.پ این واقعیت را درک نکرده است؛ اما چنین مساله‌ای نمی‌تواند نتیجه این فرایند را تغییر دهد. از همین رو روند فروپاشی این حاکمیت فاشیست با شدت ادامه می‌یابد.

شکست سیاست خارجی ترکیه به دلیل دشمنی با کردهاست
   خوزات در ابتدای سخنان خود با اشاره به حاکمیت فاشیستی آ.ک.پ/ م.ه.پ اظهار داشت: حاکمیت فاشیستی آ.ک.پ/ م.ه.پ هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی خود با شکست مواجه شده است. از همین رو اکنون تلاش دارند تا خود را قدرتمند و پیروز میدان نشان دهند اما واقعیت بدینگونه نیست. دلیل اصلی مسائل و مشکلات خارجی ترکیه نیز سیاست آ.ک.پ و دشمنی با کردها است. حاکمیت فاشیستی آ.ک.پ/ م.ه.پ سیاست خارجی ترکیه را در چارچوب دشمنی با کردها مدیریت می‌نماید. تمامی تلاشهای آنان به منظور یافتن حمایت خارجی در راستای سیاست کشتار کردها قرار دارد.

   بسی خوزات در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سیاستهای خارجی ترکیه به منظور دشمنی با کردها برآمده از حدس و گمان اقترانی موجود در منطقه نبوده اما دلیلی است که همراه با امریکا، اروپا و ناتو وارد مشکلات شدیدی شود. این امر ناشی از این واقعیت است که نیروهای غربی برقراری ارتباط با کردها و استفاده از کردها را در راستای منافع خود قلمداد می کنند.

منبع مشکلات ترکیه با نیروهای غربی، دشمنی این کشور با کردها است
​​​​​​​   خوزات خاطرنشان ساخت که ترکیه تا سال ٢٠١۴ همگام و همراه با اروپا و ناتو، سیاستهای منطقه‌ای را مدیریت مینمود. تا آن برهه مشکلات چندانی فرا راه این دو وجود نداشت. پیوندهای آ.ک.پ با داعش، آزادی کوبانی از داعش توسط یگانهای مدافع زنان و یگانهای مدافع خلق به دلایلی منجر شدند که بین آ.ک.پ و اروپا مشکلات جدی بروز نمایند. زیرا پیروزی در کوبانی ضربه سنگینی را متوجه همکاریهای آ.ک.پ با داعش نمود. آمریکا و ناتو از آن برهه به بعد علیه داعش وارد عمل شده و به منظور حفظ منافع خود از نیروهای سوریه دمکراتیک علیه داعش پشتیبانی نمودند. تغییر سیاستهای آمریکا و ناتو در راستای منافع سیاسی و پارادایم آ.ک.پ نبود. آ.ک.پ درصدد بود به اتحاد با داعش در سوریه تکیه نموده و در منطقه به نیرویی امپراتوری و اشغالگر تبدیل شود. اردوغان خود را خلیفه داعش می‌پنداشت.

​​​​​​​   خوزات در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این سیاست نوعثمانیگری که همگام و همسان با واقعیت عصر نیست، سیاستهای ترکیه در سوریه و منطقه را به بن‌بست کشانده است. دولت ترک از طریق حاکمیت آ.ک.پ/ م.ه.پ تلاش دارد تا از شرایط جنگ سوم جهانی، اختلافات بین سازمانهای کردی و اختلاف و شکاف بین کردها استفاده کرده و سیاستهای کشتار کردها را به پیروزی برساند.

​​​​​​​   خوزات در این رابطه گفت: ترکیه تلاش دارد تا در سده ٢١ مانع از تاسیس یک موقعیت سیاسی برای کردها شود. به منظور عدم تداوم و ثبات دستاوردهای کردها، در هر بخشی از کردستان به شیوه‌ای متفاوت به حمله علیه کردها دست می‌زند. مشکلات بزرگ با آمریکا و ناتو را قبول کرده و سیستم دفاع موشکی اس-۴٠٠ روسی را تحویل گرفته است. تمامی این موارد را باید در بطن سیاستهای دشمنانه ترکیه با کردها تحلیل کرد. اما از سوی دیگر روسیه این مساله را به عنوان یک پیروزی برای خود قلمداد می‌کند، زیرا یک کشور عضو ناتو و یکی از متفقین استراتژیک آمریکا را به شرایطی کشانده است که با ناتو و آمریکا دچار اختلاف شده باشند.

ترکیه نمیتواند از ناتو دست بکشد
​​​​​​​   خوزات با خاطرنشان ساختن فلسفه تاسیس ناتو در مقابله اتحاد جماهیر شوروی و جدال سوسیالیسم اظهار داشت: اکنون اتحاد جماهیر شوروی فروپاشیده است، از وجود جهان دو قطبی خبری نیست. یک جهان کاپیتالیستی-امپریالیستی جهانی شده وجود دارد. از همین رو این فلسفه تاسیس ناتو تضعیف شده است. ترکیه درصدد استفاده از این وضعیت ناتو برآمده است. اگر وضعیت با این شرایط تداوم یابد، خواهیم دید که آیا ناتو تصمیمات یکجانبه ترکیه و نقض قوانین این سازمان را از سوی ترکیه تا چه حد خواهد پذیرفت؟ اما می‌توان گفت که این وضعیت را به آسانی قبول نمی‌نماید. جهان غربی که ترکیه را ایجاد کرد، بدون گمان دریافته است که ترکیه را چگونه مورد استفاده قرار دهد. از سوی دیگر، ترکیه نیز دولتی نیست که از ناتو دست بکشد، از نتایج گسستن از ناتو و جهان غرب در هراس است. از همین رو پیوندهای خود با روسیه را به عنوان شانتاژ مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد. اما احتمال ندارد که این مناسبات طولانی مدت باشند. ترکیه‌ای که با هر دو طرف ارتباط برقرار کرده است، عملا عرصه فعالیتهای خود را محدود می‌نماید. تا زمانی که ترکیه با کردها دشمنی نماید، نه تنها در سیاستهای داخلی و خارجی خود به ثبات دست نیافته بلکه همواره مشکلاتی فرا راه این کشور قرار خواهد گرفت. سیاستهای دشمنی با کردها در نهایت ترکیه را با بن‌بست مواجه و این دولت را دچار فروپاشی می‌نماید.

راه حل، رهایی از حاکمیت آ.ک.پ/ م.ه.پ است
​​​​​​​   خوزات در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در ترکیه تا زمانی که مساله کرد در چارچوبی دمکراتیک به راه حل دست پیدا نکند، در این کشور هیچ مساله‌ای حل و فصل نمی‌گردد؛ از همین رو راه حل دمکراتیک مساله کرد و دمکراتیزاسیون ترکیه منوط به یکدیگر هستند. خوزات در ادامه افزود: به منظور راه حل مسائل و مشکلات در ترکیه باید حاکمیت فاشیستی آ.ک.پ/ م.ه.پ از میان برداشته شود، سیاست دمکراتیک ایجاد شود؛ از همین رو لازم است به عنوان وظیفه ای عاجل نیروهای دمکراسیخواه در ترکیه آلترناتیو سیاسی-دمکراتیک را ایجاد نمایند.

جنگ در جنوب کردستان، جنگ کشتار جمعی کردهاست
​​​​​​​   بسی خوزات ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک با اشاره به اشغالگری دولت ترک در جنوب کردستان نیز گفت: حاکمیت فاشیستی آ.ک.پ/ م.ه.پ جنگ کشتار کردها را مدیریت می‌کند، حملات اشغالگری به جنوب کردستان بخشی از این امر است. به رغم آنکه تلاش می‌کنند این حمله را به شیوه دیگری به تصویر بکشند، اما جنگ در جنوب کردستان، جنگی است در راستای کشتار کردها. دولت ترک، حاکمیت آ.ک.پ/ م.ه.پ درصدد است تا در چارچوب طرح میثاق ملی جنوب کردستان را اشغال کند.

​​​​​​​   از نقطه نظر نوعثمانیگری ترکها تلاش می‌کنند که از شرایط جنگ جهانی سوم استفاده کرده و در رابطه با قتل‌عام کردها، طرح میثاق ملی را به مرحله اجرا درآورند و در این میان حزب کارگران کردستان را به عنوان مهمترین مانع خود دریافته و از همینرو به شیوه‌ای بسیار وحشیانه به حمله علیه پ.ک.ک دست می‌زنند. همه براین مساله واقفند که علت وجودی و تاسیس حزب کارگران کردستان، ممانعت از قتل عام کردها در ابعاد مختلف آن و استیفای حقوق دمکراتیک خلق کرد بوده است. حزب کارگران کردستان و خلق کرد یک پیکره واحد به شمار می‌روند. حمله علیه حزب کارگران کردستان حمله علیه خلق کرد است. به همین منظور حملات اشغالگرانه به جنوب کردستان صرفا واجد یک معناست، آنهم کشتار و قتل‌عام جنوب کردستان. بیانیه‌ها و اظهارات حزب دمکرات کردستان که حملات کشتارگرانه دولت ترک را مشروع جلوه می‌دهند، موضع آنان را در مقابل یک دولت قاتل به تصویر می‌کشد. چنین موضعی به منافع ملی  کردها آسیب می‌رساند. باید حزب دمکرات کردستان راه را بر این اشتباه ببندد.

تلاش می‌کنند تا حزب کارگران کردستان و حزب دمکرات کردستان را به ورطه جنگ بکشانند
​​​​​​​   دولت ترک سالهاست که چنین سیاستهایی را به پیش می‌برد، تلاش دارد تا کردها را از یکدیگر جدا کرده، بین آنها اختلاف ایجاد نموده و آنها را به جنگ با یکدیگر واداشته تا از این مساله به نفع خود سود ببرد. از همین روست که از طریق کشتار، سیاستهای اشغالگرانه خود را به پیش برده و اتحاد دمکراتیک کردها را از این طریق با ممانعت مواجه می‌کند. دولت ترک نمی‌خواهد کردها متحد شوند، مایل نیست اتحادی مبتنی بر مفهوم ملت دمکراتیک در میان آنان ایجاد شود. به درستی می‌داند که زمانیکه کردها به اتحاد دست یابند، دیگر قادر نیست سیاستهای کشتارگرانه را تداوم بخشد. از طریق جنگ با کردها درصدد است سیاستهای انگار و نابودی را تداوم بخشد. اکنون نیز با تلاشهایی فراوان می خواهد پ.ک.ک و پ.د.ک و  پیشمرگ و گریلا را به ورطه جنگ بکشاند. باید حزب دمکرات کردستان در این دام نیفتد. این یک دام است. حزب کارگران کردستان تضمین کننده و تامین کننده دستاوردهای جنوب کردستان است. پ.د.ک با تکیه بر آن سرپا مانده است. واقعیت اینست که در این فرایند لازم است موضعی ملی و مشترک اتخاذ شود. موضعی که دستاوردهای کردها را حفاظت و حراست و حقوق کردها را تضمین نماید. زمان، زمان اتحاد ملی است. بهترین موقعیتی است که با برگزاری کنگره ملی، اتحاد دمکراتیک ملی ایجاد گردد. در غیر اینصورت به ابزاری برای رژیم قاتلی مبدل می‌گردد که دشمن کردهاست.

اتخاذ موضع خلق در جنوب کردستان حایز اهمیت است
​​​​​​​   در این میان وظیفه‌ای دشوار بر دوش خلقمان قرار می‌گیرد. خلق کردستان دیگر آن خلق دوره پیشین نیست. آگاهی و ذهنیت ملی در میان این خلق تقویت شده است. به مرحله‌ای دست یافته است که می‌تواند افراد و نیروهایی را که موضعی خیانت‌آمیز را اتخاذ کرده‌اند، به آسانی به مسیر درست بازگرداند. اگر روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان و نیروهای دمکراتیک اجتماعی، خلقمان در جنوب اراده‌ خویش را بر مبنای اتحاد دمکراتیک ملی با قدرت به نمایش گذاشته و علیه اشغالگری فاشیستی ترک، به گونه‌ای مصرانه به مقاومت دست زنند، این توطئه نیز درهم شکسته می‌شود.

حزب کارگران کردستان برای هرگونه وفاداری آماده است
​​​​​​​   بسی خوزات در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اگر حزب دمکرات کردستان ذهنیت و نوع تعامل خود را تغییر دهد و به شیوه‌ای ملی عمل نماید، می‌تواند به آسانی به حزب کارگران کردستان نزدیک و اتحاد دمکراتیک ملی ایجاد شود. بدین طریق کنگره ملی می‌تواند برگزار گشته و اتحاد ملی ایجاد شود. حزب کارگران کردستان در آینده نیز برای چنین امری آمادگی دارد. امروز نیز برای هرگونه وفاداری آماده است.

آ.ک.پ به برکت رهبری جنوب کردستان بر پای ایستاده است
​​​​​​​   بسی خوزات ریاست مشترک ک.ج.ک همچنین اظهار داشت که رژیم آ.ک.پ در سایه رهبری جنوب کردستان است که بر پای ایستاده است. جغرافیای جنوب کردستان منطقه‌ای بسیار غنی و ثروتمند بوده و از امکانات وسیعی برای کشت و زرع و پرورش دام برخوردار است. از ظرفیت تولید محصولات برای خودکفایی خود در این زمینه برخوردار است، اما از آنجا که به شیوه‌ای صحیح و اصولی از طرحی درازمدت در این زمینه برخوردار نیست، این امکانات بدون بهره و استفاده مانده و جنوب کردستان در اختیار محصولات ترکیه قرار گرفته است. جنوب کردستان نیازمند ترکیه نیست. بلکه این ترکیه است که نیازمند جنوب کردستان است. اگر یک روز نفت از جنوب کردستان به ترکیه صادر نشود و ترکیه نتواند اجناس بنجل خود را در جنوب کردستان به فروش رساند حکومت آ.ک.پ نمی‌تواند حنی یک روز بر پای بایستد.

​​​​​​​   خوزات در این رابطه اظهار داشت که حکومت آ.ک.پ سالیان درازی است که هم در بعد اقتصادی و هم در بعد سیاسی با استفاده از امکانات و دستاوردهای جنوب کردستان تداوم بقای خود را حفظ کرده است. از سوی دیگر جنگ مبتنی بر کشتار و قتل‌عام خلق در جنوب کردستان را نیز با بهره‌گیری از رهبری حزب دمکرات کردستان به پیش می‌برد. در غیر اینصورت نه قادر به ورود به خاکورک و نه حتی برداشتن یک گام در جنوب کردستان نیست.

دعوت از اتحادیه میهنی کردستان برای حفظ معیارهایی که در راستای آن تاسیس شده است
​​​​​​​   خوزات در ارتباط با اتحادیه میهنی کردستان نیز اعلام داشت که اتحادیه میهنی کردستان بعد از درگذشت آقای طالبانی بسیار تضعیف گشته و نتوانسته است که خط مشی ابراهیم احمد و جلال طالبانی را حفظ نماید. ما اتحادیه میهنی را به عنوان یک سازمان دمکراتیک و میهن‌دوست ارزیابی می‌کنیم که در راستای منافع ملی کردها، از حساسیت برخوردار است. اما متاسفانه در مقطع کنونی قادر به نشان دادن این موضع نیست.

​​​​​​​   در همین رابطه بسی خوزات از اتحادیه میهنی دعوت نمود تا از ارزشهایی که این اتحادیه بر مبنای آن تاسیس شده است دفاع نموده و در این رابطه اظهار داشت: باید اتحادیه میهنی بر مبنای خط‌مشی ابراهیم احمد حرکت کرده و در این رابطه موضعی موثر را اتخاذ نماید و این مساله را از اتحادیه میهنی انتظار داریم.

انزوا امری نامشروع است
​​​​​​​   خوزات در بخش دیگری از سخنان خود با خاطرنشان کردن انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کرد، عبدالله اوجالان اظهار داشت: از ١٨ ژوئن دوباره مانع از انجام دیدار با رهبر آپو شده‌اند. خلقمان باید در تمامی نقاط و بدون وقفه برای خاتمه دادن به انزوا به مبارزه دست بزنند. لازم است که دوستان و افکار عمومی دمکراتیک را در این راستا به عمل وادارند. باید این مساله درک شود که انزوا، بدلیل نتایج مقاومت بزرگ زندان همانند گذشته نمی‌تواند ادامه داشته باشد. از طریق مبارزه اجتماعی انزوا خاتمه یابد.

رهبری آزاد، ترکیه‌ای دمکراتیک
​​​​​​​   کمیته نقض حقوق بشر اتحادیه اروپا نتایج تحقیقات و دیدارهای خود از امرالی را تا کنون برای افکار عمومی منتشر نکرده است. لازم است که کمیته نقض حقوق بشر اتحادیه اروپا این نتایج را برای افکار عمومی منتشر ساخته و در مقابله با انزوا موضعگیری نماید. در درجه نخست احزاب سیاسی، نیروهای دمکراسیخواه و نهادهای دمکرات حقوقی و نهادهای جامعه مدنی باید علیه انزوای رهبر آپو دست به عمل زده و مبارزه جدی‌تری را به پیش برند. هر ایستار رهبری برای دمکراسی در ترکیه، برای نیروهای دمکراسیخواه می‌تواند نیرویی بزرگ به شمار رود. رهبری آزاد، به معنای ترکیه‌ای دمکراتیک است. همه باید حصر و انزوای رهبری را همانند حصر خود قلمداد کنند، به مبارزه دست زده و مبارزه برای دمکراسی را گسترش دهند.

​​​​​​​   ​​​​​​​ادامه دارد ...