بولدان: کردها و ه.د.پ در مقطع اعتصاب غذا تنها ماندند

پروین بولدان:"کنش‌های اعتصاب غذا به درجه ای رسیده‌اند که احتمال وقوع عواقب ناگواری وجود دارد. ه.د.پ و کردها در هنگامه‌ی کنش‌های اعتصاب غذا تنها مانده‌اند. کسانی که در مرحله‌ی صلح در ترکیه همراه ما بودند، ما را تنها گذاشتند."

ریاست مشترک ه.د.پ پروین بولدان با اعلام اینکه مقاومت اعتصاب غذا به مرحله‌ای خطرناک رسیده است، گفت: کنش‌های اعتصاب غذا به درجه ای رسیده‌اند که احتمال وقوع عواقب ناگواری وجود دارد. ه.د.پ و کردها در هنگامه‌ی کنش‌های اعتصاب غذا تنها مانده‌اند. کسانی که در مرحله‌ی صلح در ترکیه همراه ما بودند، ما را تنها گذاشتند.

 

پروین بولدان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری مزوپتامیا داشت، درباره‌ی نتایج انتخابات ۳۱ مارس / ۱۱ فروردین و اقدامات کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، همچنین درباره‌ی تداوم انزوای رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان در امرالی و کنش اعتصاب غذا علیه آن سخن گفت.

 

در ابتدا بولدان با اشاره به انتخابات ۱۱ فروردین گفت:"انتخابات محلی ٣١ مارس سرنوشت خلق‌های ترکیه را تغییر داد. ه.د.پ اثبات کرد که هیچ کسی وجود ندارد که نابود نگردد. به این تفکر که "نابود نمی‌گردد" پایان داد. ما می‌دانیم که حکومت آ.ک.پ خود را برای مرحله ۲۰۲۳ آماده کرده است و همه‌ی استراتژی خود را بر اساس ۲۰۲۳ طرح ریزی کرده‌اند. در این انتخابات معلوم شد که آ.ک.‍‌پ نابود شده و تا ۲۰۲۳ دوام نخواهد آورد. استراتژی ه.د.پ در غرب ترکیه ائتلاف آ.ک.پ و م.ه.پ را به شکست کشاند. استراتژی که سبب نابودی فاشیسم شود بسیار حیاتی عمل کرده و با این استراتژي، آ.ک.پ شهرهایی همانند استانبول٫ آنکارا٫ آدانا را که در آنها قدرتمند بود از دست داد. همه ی خلق ترکیه این را دیدند که روز پس از انتخابات، آ.ک.پ برای از دست ندادن سلطه‌ی خود٫ دست به همه نوع بازی و فریبی زد. اما آ.ک.پ با وجود همه‌ی فریب‌کاری‌هایش شکست خورد، این برای آینده‌ی ترکیه مهم است. دیدیم که توده‌ی خلق استراتژی ما را علیه آ.ک.پ در غرب ترکیه فهمیده و بر این اساس عمل کردند. این استراتژی با گذشت زمان قدرتمند‌تر شده و به خلق نیرو می‌بخشد. ه.د.پ اثبات کرد که نقشی کلیدی در انتخابات ایفا می‌کند، به همین دلیل برای همه‌ی احزاب نقش ه.د.پ مهم است. خلق این را دیدند که ه.د.پ با استراتژی و سیاست خود پیروز شد. از این پس بایستی استراتژی خود را نیرومند‌تر نمود٫ زیرا ما خواهان تغییر سرنوشت ترکیه هستیم و باید برای نابودی آ.ک.پ بیشتر تلاش نماییم.

 

مدارکی در دست داریم که آ.ک.پ در این انتخابات اراده سیاسی خلق را غصب نموده است. بویژه در مناطق شرنخ ٫ دیه ٫ شمزینان، تاتوان٫ موش و ... هم اراده‌ی خلقمان و هم شهرداریهای‌مان غصب شده است. در فعالیت‌های انتخاباتی ما دیدیم که توده‌ی خلق در این مناطق تا چه حد از قیم‌ها بر آشفته‌اند. اما مایه تاسف است که حکومت آ.ک.پ همه‌ی امکانات دولت را بکار گرفته، بعضی مناطق را به زور و بعضی دیگر را با تغییر قوانین غصب کرد. خلق ما این را بخوبی فهمیده است که  آ.ک.پ در شرنخ ‍ پیروز نشده است، بیش از ۱۰هزار رای دهنده را از مکان‌های دیگر به این شهر آورده بودند بدین شکل اراده‌ی خلق ما را انکار کرده و شرنخ را غصب کردند. همچنین آنها  تاتوان و موش را هم با حیله غصب کردند. کمیسیون انتخابات ترکیه بدون ارائه هیچ دلیل و بهانه‌ای اعتراضات آ.ک.پ را قبول کرده اما همه‌ی شکایت‌های ما را حتی با ارائه مدارک کافی رد کردند. برای مثال آ.ک.پ با تفاوت ۳ رای ملازگر را از ما گرفت و ۴۳۲ رای را سوزانده‌اند. آ.ک.پ بزور ملازگر را از ما گرفته و ه.د.پ شکست نخورده و پیروز شده است."

 

نسبت به کاستی‌ها در قبال خلق خودانتقادی می‌نماییم

بولدان اعلام کرد با وجود همه‌ی خدعه و فریب‌های حکومت٫ لزوم به خود انتقادی در برابر خلقمان وجود داشته و گفت "بدون شک خود‌‌انتقادی لازم است. بمانند اصلی اساسی، حزبمان بیشترین مکانیزم انتقاد و خود انتقادی را بکار می‌گیرد. در مناطقی که آ.ک.پ در آنها فریبکاری کرده است ما شکست نخورده‌ایم، تنها در آگری آرای ما کم شده و بایستی که ما این را ارزیابی نماییم. از بعد سازماندهی چه کاستی‌هایی داشته‌ایم؟ خلق آگری در چه شرایطی به آ.ک.پ رأی داده‌اند؟ ما با طرح این مسائل گفت و گوهای بسیاری نکرده و در مقابل خلق اقدام به خود انتقادی می‌نماییم. در استان درسیم همه جناحهای کردستیز همراه با حکومت علیه ه.د.پ فعالیت کردند، به همین دلیل بایستی که ما با خود انتقادی در برابر خلق، خصوصا درسیم را ارزیابی نماییم.

 

کمیسیون عالی انتخابات از سوی آ.ک.پ مدیریت می‌شود

بولدان تصمیم کمیسیون عالی انتخابات-ی.س.ک را مورد انتقاد قرار داد و گفت "در این انتخابات بسیار واضح بود که کمیسیون عالی انتخابات تحت امر آ.ک.پ قرار داشتند. ی.س.ک بی‌طرفی و شفافیت خود را از دست داده است. ناظرانی که در این کمیسیون جای گرفته‌اند این ناحقی و بی‌قانونی را امضا کردند. ما در مناطقی که بشترین آرا را بدست آورده‌ایم نسبت به نتایج اعلام شده اعتراض کردیم اما معلوم نیست که تا چه حد نتیجه بخش باشد. ما علیه ی.س.ک به دادگاه قانون اساسی شکایت کردیم و در مقابل جایی که شهرداریهای را از ما گرفتند نشستیم، خلقمان روزها تحصن کردند اما آ.ک.پ با بکار بستن همه‌ی امکانات دولت به ما حمله کردند."

 

وضعیت اعتصاب کنندگان بشدت ناگوار است

بولدان با اشاره به مقاومت اعتصاب غذا در محکومیت حصر عبدالله اوجالان و تاثیر فعالیت‌های انتخاباتی اظهار نمود،"هدف اساسی ما بر زمین زدن بلوک آ.ک.پ و م.ه.پ بوده و در این راه انرژی بسیاری صرف کردیم. بدون شک ما مقاومت اعتصاب غذا را از یاد نبردیم. لیلا گوون ۱۵۹ روز است که در اعتصاب غذا بسر می‌برد. کسانیکه در اعتصاب غذا بسر می‌برند وضعیت آنها وخیم بوده و هر آن ممکن است که خبرهای ناگواری بدست ما برسند. طبق خبرهایی که بدست ما رسیده است بسیاری توانایی شنیدن و دیدن خود را از دست داده و وضعیت تندرستی آنها وخیم است. ما در ه.د.پ بر سر اقدامات لازمه گفتگو می‌کنیم. برای توقف اعتصاب قبل از هر چیز باید حصر [امرالی] به پایان برسد. بایستی وکلا و خانواده‌ی رهبری ملاقات‌ها‌یی منظم با وی داشته باشند. همچنین خلق ترکیه بایستی صدای خود را بلند کنند، در ترکیه سکوتی بزرگ وجود دارد. در مرحله‌ی صلح، انسان‌هایی وجود داشتند که دارای درک و خواهان صلح و عدالت بودند. این انسانها سالها می‌گفتند "بایستی صلح اجرا شده تا انسان‌ها کشته نشوند". اکنون حقیقتی وجود دارد و هر کس در برابر این حقیقت سکوت کرده است. این سکوت مایه‌ی انتقاد و سبب شرمساریست.ما را تنها گذاشتند. ه.د.پ و خلق کرد تنها مانده‌اند. در مرحله‌ی صلح ملیون ها نفر بهمراه ه.د.پ و خلق کرد جمع گشته ولی اکنون ما را تنها گذاشته‌اند. البته کسانی که از ما حمایت می‌کنند وجود دارند، اما این کافی نبوده و برای به پایان رسیدن حصر و تحقق مطالبات اعتصابگران باید همگی تمام توان خود را بکار ببندد. هر کس قادر به انجام کاری بوده و باید به بخشی از این مرحله تبدیل شوند."

 

تنها و تنها با شکستن حصر اعتصاب‌ غذا متوقف خواهد شد

مدت درازیست که حکومت از چیزی دم نمی‌زند. انزوا نه از سال ۲۰۱۵ بلکه ۲۰ سال است که ادامه دارد. هر زمان حکومت آ.ک.پ با توجه منافع خود مرحله‌ای تازه را آغاز کرده است. با توجه به منافع خویش هیئتی را به امرالی فرستادند سپس از ۵ آوریل ۲۰۱۵ انزوایی مطلق آغاز شد و در  ۳ سال قبل رژیم ترکیه عفرین را اشغال کرد. آ.ک.پ همواره منافع خود را اساس می‌گیرد. حصر پایان یابد اعتصابگران غذا هم دست از اعتصاب خود برخواهند داشت، آنها علیه انزوا و حصر دست به اعتصاب زده‌اند. در صورتی که حصر در هم شکسته شود افکار و دستورالعمل‌های اوجالان برای استقرار و صلح در ترکیه و خاورمیانه تأثیرگذار خواهد بود. از این رو باید گفت که امرالی جای دوری نیست و حکومت باید این مهم را بفهمد."