بی‌عدالتی آشکار وزارت نیرو در تخصیص حق آبه روژهلات

بستن سد بر روی آبهای جاری یکی از سیاستهای رژیم ایران در راستای کنترل بحران کم آبیست که به گفته‌ی کارشناسان این حوزه سیاستی غلط بوده و در حال حاضر بسیاری از سدهای بزرگ بدون آب مانده‌اند، به علاوه بستن سد بدون کارشناسی لطمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد

بستن سد بر روی آبهای جاری یکی از سیاستهای رژیم ایران در راستای کنترل بحران کم آبیست که به گفته‌ی کارشناسان این حوزه سیاستی غلط بوده و در حال حاضر بسیاری از سدهای بزرگ بدون آب مانده‌اند، به علاوه بستن سد بدون کارشناسی لطمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد آورده است.

 

مناطق مختلف روژهلات و بخصوص استان سنه از پرآبترین مناطق ایران است که رژیم با بستن سدهای متعدد در روژهلات اقدام به کنترل و انتقال این آبها نموده است.

 

با وجود اینکه روژهلات خود بالاترین آمار بیکاری را دارد و زندگی بسیاری از مردم به کشاورزی وابسته است اما وزارت نیرو به جای تخصیص آب این سدها به مردم منطقه و توسعه‌ی کشاورزی اقدام به خروج و انتقال آب این سدها به سایر مناطق ایران نموده است، همین امر سبب اعتراض شهروندان و کشاورزان شده است.

 

در همین راستا بهمن مرادنیا طی سفری که به بازدید از سدهای آزاد و گاران مریوان پرداخت به این مسئله اشاره کرده و گفت ما باید تلاش کنیم تا وزارت نیرو را مجاب به تخصیص عادلانه‌ی سهم آب در استان سنه نماییم.

 

ایران در بحران شدید آب به سر میبرد و کاهش بارندگی در سال آبی جاری طی نیم قرن گذشته بی سابقه بوده است،

 

بر همین اساس رژیم در راستای فقیرتر کردن خلق روژهلات اقدام به انتقال آبهای زاگرس به سایر مناطق نموده و شهروندان کُرد را از حق طبیعی خود محروم کرده است.