بیست‌و‌نهمین سالگرد ترور دکتر قاسملو و دو تن از همراهانش از سوی رژیم ایران

روز سیزدهم ژوئیه سال ۱۹۸۹ برابر با بیست و دوم تیرماه ۱۳۶۸ زمانی که دکتر قاسملو بهمراه دو تن دیگر از فعالان سیاسی در وین سرگرم مذاکره بر سر مسئله کرد با فرستادگان حکومت ایران بود، هدف حمله قرار گرفت

دکتر عبدالرحمن قاسملو ۲۹ سال پیش در چنین روزی در جریان مذاکره با نمایندگان حکومت ایران توسط تروریست های به ظاهر دیپلمات، بهمراه دو تن دیگر از همراهانش ترور شد. این اتفاق در وین پایتخت اتریش روی داد اما دولت وقت اتریش نه تنها ضاربان را آزاد کرد بلکه بر این مسئله تاکنون سرپوش گذاشته است.

 

روز سیزدهم ژوئیه سال ۱۹۸۹ برابر با بیست و دوم تیرماه ۱۳۶۸ زمانی که دکتر قاسملو بهمراه دو تن دیگر از فعالان سیاسی در وین سرگرم مذاکره بر سر مسئله کرد با فرستادگان حکومت ایران بود، هدف حمله قرار گرفت.

 

تیم اعزامی ایران در واقع تیم ترور بود نه تیم مذاکره کننده.

 

در این یورش تروریستی، دکتر قاسملو دبیر کل وقت حزب دمکرات کردستان ایران بهمراه عبدالله قادری آذر، عضو کمیته مرکزی حزب دموکرات و دکتر فاضل رسول استاد دانشگاه اهل جنوب کردستان در پایتخت اتریش ترور شدند.

 

تروریستهای ایران بعد از انجام عملیات با دردست داشتن پاسپورت دیپلماتیک به ایران بازگشتند. چند نفر از عاملین این اقدام نیز توسط پلیس اتریش دستگیر و به ایران تحویل داده شدند. همکاری اتریش با گروه های ترور حکومت ایران به همکاری های اقتصادی میان دو کشور ارتباط داشت.

 

اگر چه کردها مطمئن هستند کسانی که دکتر قاسملو و یارانش را ترور کردند همان کسانی بودند که با وی مذاکره می کردند اما  تاکنون نه دستگاه قضایی اتریش و نه هیچ کشور اروپایی دیگری رسما اعلام نکرده اند که این ترور توسط جمهوری اسلامی صورت گرفته است .

 

با وجود گذشت بیست و نه سال از این واقعه تلخ هنوز پرونده ترور وین باز است و عاملان آن معرفی و محاکمه نشده اند.

 

البته پس از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در ایران، برخی رسانه‌های اتریش از دست داشتن او در ترور سخن گفتند.

 

عبدالرحمن قاسملو متولد سال ۱۳۰۹ در روستای قاسملو در حومه اورمیه بود که پس از دوره ای فعالیت سیاسی در اورمیه و تهران در سال ۱۳۲۷ برای ادامه تحصیل به فرانسه و سپس چکسلاواکی رفت.

 

او در دانشگاه پراگ، مدرک دکترا در رشته علوم اقتصادی را کسب کرد و تا سال ۱۳۴۹ در دانشگاه درس اقتصاد سرمایه داری و اقتصادی سوسیالیستی تدریس می کرد.

 

دکتر قاسملو نهایتا در سال ۱۳۵۰ به عضویت کمیته مرکزی و سپس به دبیرکلی حزب دمکرات کردستان انتخاب شد و تا زمانی که ترور شد دبیر کل این حزب بود.